Vana-Kreeka filosoofidest
oli omapärase käitumise poolest tuntud tünnis elanud küünik Diogenes (404 – 323 eKr). Muu hulgas on
temaga seotud lugu, kuidas ta päise päeva ajal mööda Ateena tänavaid käib,
inimesi lambiga näkku valgustab ja ütleb, et otsib inimest. Usun, et aeg-ajalt
on inimese otsimise soov meile kõikidele omane. Ikka ja jälle otsitakse
tunnuseid, mis iseloomustaks kõige paremini inimese olemust. Kuna maailm meie ümber muutub ja meie
teadmised süvenevad, siis on ka inimese otsimine igavene protsess, mida tuleb aja
möödudes uuesti ja uuesti läbi teha.
Kristliku õpetuse
kohaselt moodustab inimese vaim, hing ja ihu. Igapäevases elus räägitakse
tavaliselt neist kolmest eraldi, kuid vahel siiski juhtub, et samal üritusel
vaadeldakse nii inimese füüsist kui mentaalset poolt. Viimse aja üks
meeldejäävamaid inimese ihu ja hinge analüüse toimus minu jaoks 10. veebruaril
peetud Postimehe arvamusliidrite lõunal, kus inimese füüsilisest poolest rääkis
endine Eesti Teaduste Akadeemia president Richard Villems ja hingest poetess
Kristiina Ehin.
Evolutsioonibioloogina rääkis Richard Villems
inimestest tema kujunemises, haarates oma ettekandesse ka inimeste eellased ja
inimahvid. Meeldejäävate näidetega ta selgitas, kuidas on kujunenud naiste ja
meeste soorollid. Hoolimata sellest, et ettekanne käsitles tuhandeid ja sadu
tuhandeid aastaid tagasi toimunud protsesse oli seal palju seoseid tänapäevaga.
Eriti jäi meelde lõik, kus akadeemik Villems selgitas inimahvide näitel meile
viimasel ajal nii palju kõneainet pakkunud meeste pehmostumist. Selleks kasutas
ta lugu inimahvidest, kus karjas seni toimetanud isased on haigustesse surnud
ning metsast ilmunud uued liidri kandidaadid püüdsid grupis oma reegleid
kehtestada:
„Ükshaaval
saabunud noored isased olevat üritanud end alul kehtestada tüüpiliste
alfaisastena, mille juurde ei kuulunud mitte pelgalt õigus seksida, vaid ka naistele
ja lastele peksa anda /../ Esimesega oli kõik korras, kuid teises ootas neid
ees ebameeldiv üllatus – täiskasvanud emaste kamp klohmis agressiivse noormehe
põhjalikult läbi, vajadusel korduvalt. Ürgmets on suur ja lai – kas peksasaanud
tõmbasid saba jalge vahele (tõsi küll, inimahvidel ei ole saba) ja lasid jalga?
Ei, nad võtsid õppust, muutsid käitumist. Ju siis vaagisid hüvesid ja nendest
ilmajäämist ning tegid valiku.
Tulemuse üle pole midagi imestada, sest
geneetiliselt programmeeritud soov järglasi saada on kindlasti väga palju
fundamentaalsem kui soov kolkida naisi ja lapsi. Kuid kas me sooviksime öelda,
et noored isased muutusid pehmodeks?“
Niisama säravalt
kõneles samal arvamuslõunal poetess Kristiina Ehin, keskendudes enam inimese hingele. Hinge, mis oma hapruses inimest
kaunistab, kuid teeb ka valu. Hinge tuleb hoida ja vastavalt meie kultuuris nii
levinud Paunvere köstri sõnadele tuleb
hinge eest hoolt kanda. Väga ilusas emakeeles peetuid ettekandes, mis oli
põimitud poeesiaga, rääkis Kristiina Ehin ka hinge jumalikkusest:
„Igas naises peitub
jumalanna ja mehes jumal, küsimus on, kas jõuame nendeni, õpetavad paljud vanad
religioonid. Kuidas arendada endas seda sugupooltes peituvat jumalikkust ja
mitte sattuda ahistavate soorollide ja keskaegsete, kuid ikka veel elujõuliste
dogmade küüsi? Kuidas olla selles mehhaniseeritud ja väliselt ratsionaalses
ühiskonnas julge ja tundev elusolend, kuidas mitte kivistuda või
liigkalkuleerivate ja kasuahnete mõtete tuisku mattuda?“
Kui olin inimese ihu ja
hinge kohta mõtlemisainet leidnud, tundsin, et midagi on ikkagi veel vajaka.
Õnneks ei tulnud oodata kaua, sest 3. märtsi
ETV 2 „Plekktrummi“ saates puudutas sügavalt inimese vaimu usuteaduskonna
õppejõud ja tõlkija Marju Lepajõe .[1] Targale
inimesel omaselt tegi ta seda leebelt, huumoriga, kus kooskõlas olid nii
kirikuisad kui Platon ja Aristoteles. Ka Marju Lepajõe rõhutas Augustinusele
toetudes, et eksistentsiaalsed küsimused ei lõpe kunagi ning rõhutas
kirikuisade rolli nende küsimuste selgitamisel: “Nad haaravad inimolemusel
sarvist ja asuvad kohe asja juurde. Mis on inimene, mis on Jumal, mis on elu,
mis on olemine, mis on mõtlemine? “
Minu jaoks oli Marju
Lepajõe poolt esitatud inimvaimu analüüs ilus näide Pauluse poolt esile
tõstetud Vaimu viljast: „Aga Vaimu vili on armastus, rõõm, rahu, pikk meel,
lahkus, headus, ustavus, tasadus, enesevalitsus" (Gl 5:22-23).
Olen viimasel ajal ühe
enam tunnetanud, et elan nauditavas maailmas, kus mind tööl ümbritsevad toredad
noored inimesed, kodus hoolitsev perekond, tänaval vaimurikkad tartlased. Ning
lahtiste silmadega käies on ikka ja jälle võimalik kuulata uusi keha, hinge ja
vaimu käsitlusi, ehk siis Diogenese eeskujul otsida inimest.
http://www.eestikirik.ee/otsime-inimest/
[1] Järelvaadatav
aadressilt: http://kultuur.err.ee/v/plekktrumm/843c4a70-f4be-4336-b795-8556acb0dcdf
No comments:
Post a Comment