Jahe suvi soodustab lugemist ja olen
vihmade vahel väikese vahega läbi lugenud kaks õigeusu maailma käsitlevat
raamatut. Arhimandriit Tihhoni (Ševkunov)
„Mittepühad pühakud“ ja Jevgeni Vodolazkini „Lavr“. Mõlemad tõlked
(esimesel Ülar Lauk, teisel Veronika Einberg) on väga head. Panen mõned muljed
kirja.
Kõigepealt Mittepühadest
pühakutest, millega on mul olemas õrn kogemuslik seos. Seal räägitakse palju Petseri
kloostrist. Olen seal omal ajal mitte liga tihti, kuid siiski kümmekond korda kindlasti
käinud, viimati küll paarkümmend aastat tagasi. Ei ole oma mälupiltides päris
kindel, kuid fotodelt tundus isa Nafanail eelkõige tuttav olevat, paari teise
munga puhul mälestus nii selge ei ole.
Portreelood munkadest olid
toredad ja kaasakiskuvad, autor on asjatundlik ja kirjutab hästi. Mungad ning
raamatus samuti esinevad noviitsid, preestrid, piiskopid jt religioonile
pühendunud inimesed kannavad endas enamasti rõõmsat ja helget usku, kuid neil
on olemas ka oma ilmalikud nõrkused ja eelistused. Usun, et kadunud isa
Rafailiga koos teed juua oleks olnud tõeline elamus, eriti kui ta hiljem oleks
oma musta zaporožetsiga bussipeatusse viinud.
Kui autor kirikust laiemalt
rääkis, siis hakkas midagi ka natuke häirima. Kõigepealt asjaolu, et autor ei
räägi kõigest. Näiteks Moskva abikloostri rajamise lugu, mis raamatust lugedes
tundub sügava palve abil sujuvalt õnnestuvat. Et asjasse oli kaasatud ka
toorest jõudu ja kriminaalseid meetodeid tarvitav element, sellest autor targu
vaikib. Õnneks on allmärkusega on asja selgitud.
Teiseks, tundub arhimandriit
teadvat kõikide asjade põhjuseid ja see puudutab nii nähtavat kui nähtamatut
maailma. Näiteks miks tiirlevad kurjad vaimud kellegi ümber, kuidas nende vastu
võidelda jne. Välja joonistuvad ka omad pahad, kes kirikut lammutavad (olgu
nendeks siis kollektiivselt oikumenistid või individuaalselt Lev Tolstoi).
Mõistan neid inimesi hästi, keda selline selge, ühene ja kahtlemata ka vaimne maailm
tõmbab enda poole. Olen niisuguse vaimsuse poolehoidjaid märganud Eesti erinevates
kirikutes. Enda jaoks pidin tunnistama, et minu tee see vähemalt praegu ei ole.
Mitmes mõttes tundsin suuremat
südamelähedust Jevgeni Vodolazkini keskaja ravitsejast ja mungast kirjutatud
romaaniga „Lavr“. Eelkõige mulle tundub, et seal jäävad vaimsed ja jumalikud
asjad lahtisemaks ning pole nii ühesed. Panen siis katkendi raamatu lõpust, kus
piiskopid veavad surnud Lavri keha vastavalt tema soovile sooheinamaale
loomadele söögiks, mis paneb protestima saksa kaupmehe:
Mis rahvas te selline küll
olete, ütleb kaupmees Siegfried. Inimene tervendab teid, pühendab kogu
elu teile, teie aga piinate teda eluaeg. Ja kui ta ära sureb, seote talle nööri
jalgade ümber ja lohistate teda, ja valate kibedaid pisaraid.
Sa oled meie maal
viibinud juba aasta ja kaheksa kuud, vastab sepp Averki, aga pole tema kohta
miskit aru saanud.
Aga kas teie ise saate
temast aru, küsib Siegfried.
Meie? Sepp vajub
mõttesse ja vaatab Siegriedile otsa. Ei saa me temast ise ka muidugi mingit
sotti.
Mulle meeldivad usu puhul
lähenemised, kus lõplikke vastuseid ei ole. Lisaks on romaanis teisigi
südamelähedasi teemasid nagu looduse ja usu sümbioosiotsingud, rännakud, püüd
intuitiivselt paljusid elu aspekte tajuda jne.
Võibolla pole nende raamatute
võrdlemisel suurt mõtet. Üks räägib mälestusi hilisest minevikust, teine on
romaan keskajast. Head lugemised on kindlasti mõlemad.
No comments:
Post a Comment