Panen täna Postimehe arvamusportaalis ilmunud loo ka blogisse. Ega ma midagi uut ei ütle, kuid suvi on jahe ning lugeda ja kirjutada on mõnus.
Kaarel Tarandi (Eelistagem
uskmatuid PM 06.07.2015) ja EELK peapiiskop Urmas Viilma (Haridusega hirmu
vastu – vajame kohustuslikku religiooniõpet PM 10.07.2015) on tänuväärselt üles
tõstnud teema Eestisse vastuvõetavate pagulaste religioossusest, meie
teadlikkusest usuasjadest ning usundiõpetusest kui võimalikust põhjendamatute
hirmude leevendajast.
Olen ikka väljendanud mõtet, et
paljud algselt vastandlikena tunduvad seisukohad saavad selgeks või vähemalt
selgemaks siis, kui neist rahulikult ja avatult rääkida. Nii arvasin ka mina,
et siseminister Hanno Pevkuri ja EELK seisukoht, et Eesti peaks eelistama
kristlastest põgenikke, jäi alguses kõlama liiga jäigalt ja seetõttu oli Kaarel
Tarandi reageerimine mõistetav. Reageeringuid tuli ka religioossetest ringkondadest,
näiteks usuteadlane Urmas Nõmmik kirjutas: „..kristlikust arusaamast ligimese
kohta tuleneb eelkõige meie kohustus hädasolijat aidata, olenemata päritolust,
usutunnistusest või muust.“ (Kristlik pagulaspoliitika Eestis KjT 10.07.2015).
Peapiiskop Urmas Viilma selgitavat artiklit lugedes võib mõista, et kristlastest
pagulaste tulekuks on eesti ühiskond ja kirik abistajatena lihtsalt rohkem
ettevalmistatud. Samas on kirik valmis abi pakkuma ka pagulastena Eestisse
saabuvatele moslemitele, mõne muu religiooni esindajale või
mitteusklikele.
Kaarel Tarandi artiklist võib
lugeda, et tema eelistaks vastu võtta eelkõige haritud pagulasi ja
mitteusklikke ning vähem haritutel oleks oluline õpingute jätkamine. Näen
sellel seisukohal teatud õrna ühisosa kirikute taotlusega aidata oma võimaluste
ja kompetentsi piires kaasa pagulaste vastuvõtmisele ja nende tuleviku
korraldamisele Eestis. Seda eelkõige punktis, et soodsa keskkonna loomisel haridustee
jätkamiseks võib pagulasi toetavate usuorganisatsioonide roll olla päris suur. Nimelt
Eesti omapärast usulist tausta iseloomustab ka asjaolu, et erinevalt paljudest
teistest maadest on siin usklikud inimesed haritumad kui mitteusklikud.
Kadunud Andrus Saar küsitlusfirmast
SaarPoll iseloomustas artiklis „Tolerantne mittetolerantne maailm“ (PM
27.02.2011) Eesti usklikke järgnevalt: „Eksisteerib
väga selge tendents: mida madalam on inimese haridus, seda suurem on tõenäosus,
et nende hulgas on rohkem mitteusklikke inimesi. Usklike inimeste seas on kõige
suurema osakaaluga kõrgharidusega inimesed. See puudutab ka koguduseliikmete
koosseisu: koguduseliikmete hulgas on kõrgema haridusega inimeste arv suurem
kui ühiskonnas keskmiselt.“ Kui pagulased on mõjutatud ühiskonnas keskmisest
kõrgemalt haridust hindava grupi poolt on tõenäoline ka pagulaste ja nende
laste enesetäiendamine ning areng.
Järgnevalt peatuksin pisut ka peapiiskopi
poolt tõstatatud usundiõpetuse mõjul õpilastele. Saan siin tugineda oma ligi
kahekümneaastasele kogemusele gümnaasiumiastmes ja mõningatele küsitlustest
saadud ettevaatlikele üldistustele.
Kõigepealt on usundiõpetuse
tundides õpilastel võimalik omandada usundite kohta teadmisi. Küllap on tänases
maailmas on vajalik ülevaade maailma suurematest religioonidest, nende õpetusest, praktikatest ja levikust.
Loomulikult ei tohi siin detailidega üle pingutada, enamik infot on õpilastest
paari-kolme hiirekliki kaugusel. Küll aga on maailmas orienteerumiseks ilmselt
vajalik nö suur pilt – olen sedalaadi teadmisi vahel nimetanud usulise
tähestiku õppimiseks.
Teiseks toimub tundides religioossete
ja religiooniga seotud probleemide avatud analüüs, mis tekitab eelduse
dialoogiliseks mõtlemiseks. Näiteks pole paljud suured religioossed küsimused
üheselt lahendatavad, kuid puudutavad inimese sügavamat olemust. Seepärast
jäävad need küsimused inimese mällu püsima, seonduvad igapäevases elus
kogetuga, eristavad ideega sobivaid ja sobimatuid mõtteid jne. Selline protsess
on omamoodi mõtlemise treening, mis on aluseks ja motivatsiooniks edasisele
haridusteele ja loodetavasti ka püüdele teistsuguseid seisukohti mõista.
Kolmandaks olen ikka püüdnud
korraldada sissevaateid erinevatesse usulistesse kogukondadesse, et mõiste,
miks nendesse kuuluvad inimesed käituvad nii nagu nad käituvad ja mõtlevad nii
nagu nad mõtlevad. Üheks kõige vahetumaks võimaluseks on siin korraldada kohtumisi
vastavate usundite esindajate või asjatundjatega, keda õpilased saavad ka
küsimustega pommitada. Meenutan sageli elamuslikke usundiõpetuse tunde, kus
kadunud tõlkija Kattri Ezzoubi islamist kõneles, lahkunud korüfee Linnart Mäll
budismi analüüsis, hispaania filoloogi haridusega munk Lennart Eistre Krišna
Teadvuse Koguduse elu ja õpetust tutvustas või särav geeniteadlane Lili Milani
bahai usu ajaloost ja õpetusest rääkis. Loomulikult pole alati võimalust
niisuguseid kohtumisi korraldada, kuid vastavatesse usunditesse aitavad sisse
elada ka tekstid ja filmikatkendid.
Näiteks esimesele kooliastmele on valmimas usundiõpetuse õpik
„Kohtumised“, mille juurde kuuluvad õppevideod, kus Eestis elavad erinevate
religioonidega seotud inimesed räägivad oma usust ,mõtetest ja igapäevasest
elust.
Rääkides religiooniõpetuse
mõjust, siis olen kõige enam tuginenud SaarPolli 2005. aasta küsitlustele,
ehkki analoogilisi andmeid on ka hilisemast ajast. Tookord uuringut kommenteerinud
Andrus Saare sõnul olid religiooniõpetust õppinud noorte seisukohad
kaalutletumad: „Nad ei olnud oma hinnangutes enam nii rigiidsed. Piirid
ei olnud enam nii selged, maailmapilt must-valge. Oli meeldiv, et noored
olid religiooniõpetajate töö tulemusena sallivamaks muutunud.“
Ma arvan, et tsiteeritud hinnang on nii mõnelegi õpetajale või direktorile
kindlust andud, et usundiõpetusega tegelemine on põhjendatud.
Kokkuvõttes mulle tundub, et
tänapäevase maailma mõistmisel ei saa usundiõpetuse potentsiaali alahinnata. On
häid näiteid koolidest, kus vastav aine on juba paarkümmend aastat
endastmõistetav, on julgustavat õpilaste tagasisidet ning konstruktiivseid oponente,
kes pole lasknud vastava õppeainega tegelejaid mugavustsooni laskuda. Arvan ka,
et usundite õppimine suudab vähendada pagulastega seotud hirmusid. Samas tean
kooliõpetajana ka seda, et hoiakute ja suhtumiste muutumine ei toimu üleöö.
http://arvamus.postimees.ee/3260221/toomas-jurgenstein-tanapaevase-maailma-moistmisel-ei-saa-usundiopetuse-potentsiaali-alahinnata
No comments:
Post a Comment