Murran viimasel ajal üsna sageli
oma lubadusi. Veel nädalapäevad tagasi mulle tundus, et pagulaste teemal ma
enam sõna ei võta. Pärast Õhtulehe artiklit tuli aga mitmeid tagasisidesid ja küsimusi
ning otsustasin, et kirjutan mõned asjad veel lahti. Eelkõige on probleem
asjaolus, et mõningad eeldused, mida ma endastmõistetavaks pidasin, pole
piisavalt selged või selgitatud. Avaldan mõtted kõigepealt blogis, eks näis,
kas artikliks ka vormistan.
Kõigepealt tundub, et on jäänud ekslik mulje nagu mina ja mitmed
teised, kes pooldavad vastavalt valitsuse kokkuleppele 150- 180 pagulase
vastuvõtmist, oleksid pagulaste tuleku üle väga rõõmsad. See ei ole nõnda. Tsiteerin
veelkord pagulaste definitsiooni:
Pagulane on inimene,
kelle kaitsevajadus on tuvastatud. See tähendab, et tal on põhjendatud
tagakiusukartus rassi, usu, rahvuse, ühiskondlikku rühmitusse kuulumise või
poliitilise meelsuse alusel ning talle on antud kaitse 1951. aasta Genfi
pagulasseisundi konventsiooni alusel.
( https://valitsus.ee/et/pagulased)
Mina kindlasti (ja usun, et
enamik pagulaste vastuvõtmise pooldajaid) ei taha, et kedagi taga kiustatakse
ja ta peab oma kodu sõja, terrori, sobimatute vaadete või mingil muul põhjusel
maha jätma. ÜRO põgenikelaagrites Eestisse ümberasumist ootavatel 20-30
inimesel on taustakontroll tehtud ning neile on pagulasstaatus antud.
Pisut teine on lugu umbes 150
ümberpaigutatava inimesega, kes praegu asuvad Kreekas või Itaalias ja hetkel on
nad põgeniku staatuses.
Põgenik on üldtermin kõigi kohta, kes on põgenenud päritoluriigist
olenemata põhjustest, sealhulgas majandusmigrandid. Näiteks kui saabub
paaditäis põgenikke, võivad need inimesed kuuluda erinevatesse gruppidesse
(majandusmigrandid, tagakiusatud jne).
(https://valitsus.ee/et/pagulased)
Olen aru saanud, et Eestisse
võetakse vastu ainult need inimesed, kellele on pärast nende taotluse menetlust
antakse pagulase staatus. Seega on Eestisse tulemas inimesed, keda kodumaal
ähvardab tagakiusamine, vangistus või surm. Ma pole naiivne ning arvan, et võib
juhtuda, et pagulasstaatuse saab keegi, kes sisuliselt on pigem
majandusmigrant. Aga minu jaoks see midagi ei muuda. Enamiku taotlejate puhul
on sõel tõe väljaselgitamiseks piisavalt tihe.
Nüüd põhjustest, miks ma arvan,
et neid inimesi peab aitama. Vaatlen neid osaliselt poleemikas levinumate
vastuargumentidega.
Peamine on minu jaoks ikkagi
kuldne reegel, mille olen omaks võtnud just positiivses sõnastuses: käitu nõnda
nagu sa tahaks, et teised sinuga käituksid. Ma tahan, et nii minevikus sõja
eest põgenenud kui täna tööd otsima läinud eestlasi maades, kuhu nad läinud on,
inimlikult koheldaks. Ning vastavalt püüan ka siia saabunutega inimlikult
käituda. Loomulikult ma saan aru, et see põhimõte ei pruugi iga inimese eetika
aluseks olla – on teisi ja samuti hästi põhjendatud printsiipe.
Nüüd konkreetsemalt. Näiteks
öeldakse, et mõnesaja pagulase aitamine ei lahenda põgenike probleemi
üldisemalt. Ma arvan, et see on tõsine argument, kuid tean ka seda, et igasugune
kannatus on alati ka individuaalne. Kui 180 inimest saavad inimlikumad
tingimused eluks ja arenguks, lapsed saavad koolis käia, siis on see kindlasti
hea asi. Samamoodi võinuks öelda ema Teresale, et tema tagasihoidlik abi ei
lahenda India vaeste probleeme. Üks tsitaat temalt:
Minu ülesandeks ei ole suuri asju korda saata, vaid inimesi armastada.
Et selleni jõuda, tuleb õppida iga üksikut inimest mõistma. Kui hakkame suuri
arve taga ajama, kaotame endid neis arvudes.
Teiseks väide, et pagulasi tuleks
aidata kodu lähedal, et nad olude normaliseerudes saaksid koju tagasi pöörduda.
Jah, ideaalis on see nii. Aga kas me kujutame ette eestlaste põgenikelaagreid
Rootsis või Saksamaal pärast II maailmasõda, et inimesed saaksid Eestisse
naasta, oodata tulnuks aastakümneid. Lisaks on üsna loomulik, et inimene püüdleb ohust kaugemale. Kirjutasin
Õhtulehes, eestlastest pärast Teist maailmasõda, kellele Rootsis viibimine ei
tundunud piisavalt turvaline osteti merega kokkupuutunud meeste juhtimisel vanu
kalalaevu ja purjekaid. Nende kipakate alustega sõideti maadele, mis oleksid
kindlasti väljaspool Nõukogude Liidu ähvardavat haaret, peamiselt Ameerikasse,
kuid ka Aafrikasse. Näiteks 123 reisijaga (lubatud oli 23 st ülekoormatud
nagu ka Vahemerd ületavad paadid) Gorani
tüürimees Evald Koppel seletas sel puhul ajakirjanikele: „Meie oleme
põgenemas kommunistide eest. Rootsis, vaenlase külje all, ei olnud meie
julgeolek kindel.“
Käib inimsmugeldamine
ja äri. See on kahetsusväärne, sellega tuleb võidelda, kuid see ei tee olematuks pagulaste häda ja
kannatusi.
Sageli
räägitakse, et paatides on palju noori mehi. Pertti Pyhtiläga ajasin sellel
teemal juttu, tal on päris palju kogemusi. Kui perekond parema
elu lootuses on kokku kogunud summa, mis võib-olla võimaldaks kellelgi neist
jõuda vabasse maailma, siis ei anta seda raha jõuetu vanaema kätte, vaid selle
kätte, kellel võiks kõige enam võimalusi välja pääseda olla. Mõtlesin ka ise,
et kui Eestis tuleks võimule Stalini taoline valitseja ja riigikord. Ma tõenäoliselt
soovitaksin pojale, et katsu siit välja pääseda ja annaks talle ka säästud.
On öeldud, et
meie endi lastetoetused ja pensionid on madalad ning piskut pagulasetele
jagades kannatavad meie omad inimesed. Noppisin välja ühe fb kommentaari Eesti
pagulasabi juhatuse liikmelt Kristina Kallaselt, kus ta ütles, et on tegelenud
umbes 20 pagulasega, kellest ainult üks ei tööta (kolm on Eestist lahkunud). Alguse
kulu võib muutuda tuluks. Teiseks, minu arvates on mitmeid käegakatsutavamaid
allikaid toetuste tõstmiseks kui seda on mõõdukad kulud pagulastele. Ja
kolmandaks, möönan, et järgmine väide on pigem usu küsimus, kuid teisi aidates
me levitame aitamisele suunatud eluvaadet ning see toob kasu ka
kodueestlastele.
Kui paljusid
pagulasi suudab Eesti aidata? Ainuüksi Liibanonis ja Türgis on kaugelt üle
miljoni sõjapõgeniku, Euroopas on Kreeka ja Itaalia hädas. Minu arvates peavad
seda ütlema vastavate organisatsioonide spetsialistid. Hetkel minu seisukoht on,
et paljud asjad (Eesti vastuvõtmise võimekus, pagulaste kohanemine jne)
selguvad kui meil on olemas teatud kogemus kokkulepitud 180 pagulasega. Väga
umbes pakun, et 50-100 inimest aastas ei tohiks meil üle jõu käia.
Ehkki me saame
vältida naaberriikide halbu kogemusi, toob pagulaste tulek kaasa kindlasti
palju probleeme. Aga on probleeme, mille eest ei saa põgeneda. Vähemalt minu
arvates. Seda enam, et nende probleemidega saab mõistlikult tegeleda.
No comments:
Post a Comment