http://www.eestikirik.ee/nimi-ja-vastutus/
Ajalehes Eesti kirik 05.01.16
Nimi tähendab reeglina inimesele midagi olulist. On küll vana
ütlus, et nimi ei riku meest, kuid mäletan lapsena, et olin kaunikesti
pettunud, kui sain teada, et vend Andrese nime tähenduseks on mehine, minu nimi
tähendas aga mulle tollal üsna arusaamatut kaksikut. Raskusi tekitas ka see, et
1964. aastal sündinute poiste hulgas oli Toomaid palju: keskkooli päevil neli,
ülikooli esimesel kursusel kolm.
Millelegi nime andmist on korduvalt kirjeldatud ka pühakirjas.
Näiteks on minu üheks lemmikkohaks Vanast Testamendis mõned read loomislugudest
(1Mo 2, 19-20), kus seisab kirjeldus sellest, kuidas Jumal peale loomade
valmistegemist need inimese ette toob ning inimene neile nimed annab. Selles
loos esineb inimene Jumala kaasloojana, arvan, et see on meile väga võimas
tunnustus ja ka vastutus.
Pisut erilisematele ja inimesele tähendusrikkamatele loomadel
antakse peale liigi nime sageli ka pärisnimi. Nii on nimed lemmikloomadel või
loomaaialoomadel, näiteks uusaasta esimesel päeval eetris olnud usuliseltki
mõtteainet pakkunud filmis „Pii elu“ kandis koos peategelasega merehädas olnud
tiiger nime Richard Barker, kõigile on tuntud tubli teleseriaalis esinev politseikoer
Rex jne.
Kellel on lapsed, need kindlasti mäletavad, kuidas pärast
lapse sündi tuli otsustada temale nime panek. Vahel oli see lihtne, laps
nimetati kellegi järgi suguvõsas, vahel väljendas eesnimi vanemate ootusi ja
lootusi lapse suhtes. Küllap on olnud neidki juhuseid, kus lapsele nime
valimine on toimunud paraja draama saatel nagu Paunvere rätsepa perekonnas.
Usuliselt on kõige võimsamad olukorrad, kus nimi antakse ülalt, näiteks Vanas
Testamendis Jaakobile:
Su nimi ärgu olgu enam
Jaakob, vaid olgu Iisrael, sest sa oled võidelnud Jumala ja inimestega ja oled
võitnud! 1Mo 32, 29.
Meile on üldiselt endastmõistetav, et eesnimede kõrval on
inimesel ka põlvest-põlve edasiantav perekonnanimi, Euroopa riikidest meenub
vaid Island, kus isiku teine nimi määratletakse isa või ema nime kaudu. Perekonnanimed
said Eestimaa talurahvas pärast
kaheksandat hingerevisjoni 1835 aastal, Liivimaal oli see sündinud
kümmekond aastat varem 1826. Perekonnanimi oli inimesele staatuse mõttes oluline,
sest see sidus inimese oma esivanematega. Samas võis kord saadud perekonnanimi
osutuda vastuvõtmatuks, näiteks 1930. aastate teisel poolel toimus massiline
perekonnanimede eestindamine.
Perekonnanime ära võtmine tähendas inimese madaldamist kuhugi
loomade ja vabade inimeste vahele. Kolme Oscariga pärjatud filmis „12 aastat orjana“ on mõjukad kaadrid, kus
orjakauplejad peksavad vaba mehena röövitud Solomon Nordhupi, et ta unustaks
oma eesnime ja perekonnanime ja võtaks omaks, et temast on saanud mustanahaline
ori Platt. Pärast julma peksu nii ka juhtub.
Lisaks inimeste teavad kristlased Jumala nime. Mulle on ikka
meeldinud tsiteerida religioonifilosoof Leszek Kolakowskit, kes on öelnud:
„Suured religioossed mõtlejad on korduvalt öelnud, et kui me räägime Jumalast,
siis me ei tea, millest või kellest me räägime.“ Seetõttu on mõneti üllatav, et
nii intiimne detail Jumalast on teada. Samas toob Jumala nime teadmine teda
inimestele lähemale. Tõsi, selle nime hääldus on tänini mõneti varjatud, lisaks
manitsetakse kümnes käsus Jumala nime asjatu suhuvõtmise eest.
Kokkuvõttes mulle näib, et usuliselt on nimel oluline
tähendus. Inimesele annab on see au ja väärikust, kuid sellega kaasneb ka
vastutus. Viimasest väiteks lähtuvalt pooldan igati Postimehe otsust loobuda
veebruaris anonüümsete kommentaaride avaldamisest. Olen nõus ka Postimehe
peatoimetaja Merit Kopliga, kes otsust põhjendades rõhutas, et peetakse
oluliseks Postimehe portaalis valitsevat tervet kommenteerimiskliimat, et
poleks anonüümset sõimu ja inimestele ei tehtaks haiget. Nii mõnelgi korral
olen näiteks usuteemasid käsitlevate artiklite kommentaare lugedes tõeliselt
kurb olnud.
Ma arvan, et ajakirjandusväljaannete kommentaarides on omal
kohal kriitika, kuid terava väljendusega peaks kaasas käima ka teadmine, kes
seisab nende sõnade taga. See on positsioon, mis iseloomustab vaba ja
sõltumatut inimest, kes oma nime auga kannab ning ka kommentaare oma nime all
avaldab. Ja on igati mõistetav, et me ajakirjanduses sellise olukorra poole
püüdleme.
Meenus koht just läbitöötamisel olevast Nietzsche "Moraali genealoogiast":
ReplyDeleteIsandaõigus nimesid anda läheb nii kaugele, et see lubab käsitada keele enda algupära valitsejate võimuavaldusena, nad ütlevad: "See o n see ja see", nad vajutavad igale asjale ja sündmusele sõna pitseri ning niiviisi otsekui omastavad selle.)
lk 22
Leo