Olen viimastele päevadel saanud
mõned kirjad president Kersti Kaljulaiu kirikus käigust keeldumise teemadel.
Tõsi on, et oma arvamusportaali Postimehe artiklis „Kas president oleks pidanud
kirikus käima“ (vt ka eelmine postitus blogis) jätsin mitmed otsad lahti. Põhiline
põhjus oli see, et president polnud minu artikli ajaks oma seisukohta veel
avaldanud. Nüüd on seisukoht olemas ning ma tunnustan seda. Olen nüüd valmis ka
mõtisklema konkreetsemalt teemal, kuidas presidendiks astumisel vaimulik pool
võiks käia. Ning rõhutan, tegemist on minu väga isikliku ja subjektiivse
seisukohaga.
Alguses mõtlesin vaidluse all
olnud usulis-vaimse rituaali alusele. Alustaksin sellest, et vaimulikus
maailmas järgneb sageli ametisse kutsumisele teatud läbikatsumise periood.
Näiteks pärast ristimist ja enne kuulutama asumist juhtus nii Jeesusega: „Ja
kohe ajas Vaim Jeesuse kõrbe ja ta oli kõrbes nelikümmend päeva saatana
kiusata.“ (Markuse evangeelium 1:12-13). Paljudes loodusreligioonides saab tulevastele
šamaanidele osaks intensiivne kutsumisnägemus
ja nad jäävad haigeks (šamaanihaigus). Loomulikult ma möönan, et valdavalt
ilmalik (eelmises blogipostituses kirjutasin, et ilmalikku ja vaimulikku poolt valitsemises
täiesti lahku viia ei saa) presidendi amet on teistsugune, poliitikaga tegelev
inimene on selleks mingis mõttes valmistunud kogu elu. Küll aga arvan, et
paljude asjade kulg on sõltuv ametiaja alguses tehtud otsustest ning sellel
ajal on president eriti suure pinge all.
Eelnevast lähtudes pean oluliseks
ka seda, et pärast ametivande andmist riigikogus oleks presidendile oluline ja
hea pöörduda hetkeks nende jõudude või põhimõtete poole, mis on sellele
inimesel elus kõige olulisemad olnud ja kõige enam jõudu andnud. Kindlasti võib
seda teha pühakojas, kuid samuti lähedaste ringis, metsas (hiies), mererannas,
kellegi olulise inimese kalmul jne. Ning minu arvates on selles rituaalis tõepoolest
oluline siirus ning mõistan siin täiesti Kersti Kaljulaidu, kui ta seda oma tänujumalateenistusest
keeldumise põhjusena nimetas.
Minu ideaalis oleks, kui tulevase
presidendi pöördumine oma tähtsama
juhtlõnga poole toimuks ilma meediata, fotograaf võib fikseerida ainult
presidendi minemise ja tulemise. Siin meenus paar päeva tagasi 91 aastaseks
saanud hea preester Vello Salo jutustatud lugu, mida ta ühes loengus rääkis.
Jumalateenistuselt, kus osalesid
esimesele armulauale tulnud noored, keelas ta pildistamise (pärast
jumalateenistuse lõppu loomulikult lubas). See on keskendumist nõudev rituaal,
mis peab vaba olema välisest mõjutamisest. Ehk võiksidki mõned asjad ka
presidendiametisse astumisel varjatumaks jääda.
Luterlasena olen uhke oma
kirikule ja selle osale Eesti vaimukultuuri kujunemisel (soovitan vaadata hiljutise
konverentsi Reformatsioon 500 ettekandeid, otsingusõnaga
„Reformatsioonikongress“ saab Youtube-st kätte) ning olen kindel, et nii mõnigi
järgmisest presidentidest leiab oma jõuallika luterlikus kirikus ning rõõmustab
tänujumalateenistusest. Aga seda ma kindlasti ei taha, et presidendi ametisse astumine
algaks silmakirjalikult ning kummardus president Kersti Kaljulaiule, kes oma
otsusega sellele tähelepanu juhtis.
Jaan Nuga:
ReplyDeleteKõik see silmakirjalikkuse jutt lähtub eeldusest, et inimene läheb kirikusse midagi ise tegema. Et hästi nagu ei oska jne.
Kui mõtelda, et lähen presidendina ja luban enese ametikandmise eest palvetada - mida silmakirjalikku selles olla saab? Või arvab ta, et palvetajad on silmakirjatsejad?
Võhiku kommentaar: kas just mitte reformatsioon ei jätnud kiriku kõrval inimesele Jumalaga, absoluudiga, kõiksusega suhtlemisel suurema rolli, kui enne seda...
ReplyDeleteMa arvan, Jaan, et segadust tekitanud punkt paljuski selles dilemmas on, mida Sa mainid. Mina lähtun sellest, et pärast ametivande andmist oleks kirikus käimine natuke nagu leeris käimine (ma pole päris kindel, kuid minu teada on senini presidendid kirikus andnud teatud tõotuse). St inimene läheb tõepoolest kirikusse midagi tegema.
ReplyDeleteKui eeldada, et presidendi roll tänujumalateenistusel on 100% passiivne, siis kaob silmakirjalikkuse küsimus tõesti suuresti ära. Aga nagu ma ka kirjutan, mulle meeldiks kui selles rituaalis oleks presidendil aktiivsem roll.
Jaan:
ReplyDeleteLeeris käimine eeldab ju õpetust ja mõnel pool isegi eksamit - nii kõrgeid ootusi pole küll vist kellelgi.
Ma pole küll kuulnud, et keegi oleks mõnelt presidendilt altari ees mõnd tõotust nõudnud. Kui ehk keegi on ise miskit öelda tahtnud. Igatahes on see juba nö tehniline küsimus. Peamine on ikka tahe või tahtmatus üldse suhelda.
Ehk polnud leer kõige parem võrdlus, võibolla võrdlus piiskopiks pühitsemisega oleks parem. Ning mingi tõotuse president Ilves ikkagi andis: http://www.eestikirik.ee/president-andis-kaarli-kirikus-ametitootuse/
ReplyDeleteAitäh Toomas kommentaaride eest. Arvan, et uskumine on väga sügavalt isiklik asi ja on iga indiviidi oma valik, kellesse või millesse ta usub. Kui inimene usub nt ateismi vmt, siis on ebanormaalne, et ta läheb ametisse saades moepärast templisse nägusid tegema. Mulle meeldis meie presidendi ausus, otsekohesus ja respekteerin seda igati.
ReplyDeleteToomas Kink