Avaldatud
Postimehe arvamusportaalis:
http://arvamus.postimees.ee/v2/3896929/toomas-juergenstein-kas-president-oleks-pidanud-kirikus-kaeima?_ga=1.19924283.2006013803.1460556030
Tunnistan, et ma olen suhteliselt hooletu traditsioonide jälgija
ning hiljutiste presidendivalimiste puhul ei pannud ma seda tähele, et
tänujumalateenistust ei toimunud.
Lugesin eile meediast, et president
Kersti Kaljulaid loobus ametissenimetamise päeval ametlikust tänujumalateenistusest.
Esimesena meenus seejärel Jeesuse ehk kõige tuntum ütlus riigi ja religiooni
suhete kohta: „Andke siis keisrile mis kuulub keisrile ja Jumalale,
mis kuulub talle“ (Luuka evangeelium 20:25). Järele mõeldes
polnud mul aga kohest vastust, kas tänujumalateenistus on midagi sellist, mis peaks
kuuluma riigijuhiga seotud avalike ürituste hulka või jääb see sündmus
vastavalt maailmavaatele presidendi ja Jumala vaheliseks asjaks.
Kahtlemata on riigi ja kiriku vahekord
komplitseeritud ja keeruline, alates Aurelius Augustinuse (354 - 430) ühest
kuulsamast teosest „Jumala riigist“ on seda teemat ikka ja jälle püütud
mõtestada. Ka riigi ja kiriku suhetes võivad olla esindatud mitmed mudelid:
kirikupea võib olla samal ajal ka riigipea nagu paavst Vatikanis, mitmetes
maades on riik eelistatud selgelt üht kirikut, näiteks Venemaal on selleks
õigeusu kirik, Eestis põhiseaduses on
öeldud, et meil ei ole riigikirikut. Küll aga on võimalik mitmel
tasandil riigi ja kiriku koostöö.
Näite, kuivõrd on reaalses poliitikas ilmalik
ja vaimulik sfäär segunenud, võib tuua hiljutisest usupuhastuse 500. aastapäeva
tähistamise algusest Rootsis. Külaliste hulgas oli ka lihtsa elu ja
südamlikkusega silma paistev paavst Franciscus I, teda võttis lennujaamas vastu
luterlik peapiiskop Antje Jackelen, kes on ka kõrgetasemeline teoloog, koos
temaga sotsiaaldemokraadist peaminister Stefan Löfen. Lundi vanas katedraalis
peeti reformatsiooni mälestuseks ühispalvus, kus osalesid ka kuningas Carl XVI
Gustav ja kuninganna Silvia. Ilmalikud
ja vaimulikud juhid meenutasid üheskoos suurt tähtpäeva, mis oli mõjutanud nii
riike kui kirikuid. Kindlasti osaleb sellelaadsetel üritustel tulevikus ka
Eesti president.
Sama sündmust olen pisut vabamas vormis kommenteerinud oma fb
lehel. Aga reformatsiooni mõju on viimasel ajal minu jaoks võrratult hästi
mõtestanud Marju Lepajõe (sellel suurel Reformatsioon 500 konverentsil):
https://www.youtube.com/watch?v=VRHGhsPNbrM
Ka Eestis on teinud riik ja kirik koos
toredaid ja vajalikke asju, vajadusel on teineteist toetatud. Hiljutiseks
näiteks on pankrotivara hulka sattunud Narva Aleksandri kiriku väljaostmine,
suuremate kriiside puhul on ühiselt toetatud abivajajaid, kiriklik kunst ja
sakraalmuusika on kättesaadav kõigile soovijaile, ühiselt toimub sakraalhoonete ja pühapaikade säilitamine jne. Ka isiklikus
usundiõpetaja töös koolis olen kogenud usuorganisatsioonide abi nii materjalide
või külaskäikude näol, olgu tegemist luterlaste või moslemite, baptistide või
budistide, katoliiklaste või Hare Krišna inimestega jne.
2011. aasta rahvaloenduse andmetel tunnistas
kindlat usku 29% Eesti elanikkonnast. Samas on inimese usuline määratlemine
alati seotud probleemidega ning harv pole ka võimalus, et ka ateistile on kirik vajalik. Professor Rein Taagepera kirjutab oma sümpaatses
mälestusteraamatus „Määravad hetked“ oma usulistest otsingutest, mis lõpevad
luterlikus ateismis, mis on prii üleloomulikkusest. Taagepera kirjutab: „Olen
ametlikult edasi selle kiriku liige, millesse sündisin. Mängin kaasa
jumalamängu, nii nagu paljud jumalauskujad mängivad jõuluvanamängu. Suhtun
mõlemasse mängu heatahtlikult.“ ja jätkab mõned leheküljed hiljem:
„Katoliiklikke maid külastades astun ikka sisse kirikuisse ja veedan paar või
paarkümmend minutit mõtiskledes. /../ Kui Tartus olen juhtunud üksi elama, siis
olen korrapäraselt käinud Pauluse kirikus, kuhu tädi Valtman mind juba
kolmeaastaselt kaasa võttis.“
Mul oli võimalus ja au lugeda Rein Taagepera usulistele
otsingutele pühendatud mälestusi käsikirjas, arutasime veel, et meil on olnud
mitmeid üsna sarnaseid usulisi elamusi, kuid need on juhtinud meid erinevatele
järeldustele.
Tulles tagasi artikli alguses tõstatatud
tänujumalateenistuse probleemi juurde, siis ma ei tea, missugused on president
Kersti Kaljulaiu suhted religioosse maailmaga. Ma ei tea ka seda, kas ta oli tänulik ja
mõtles oma rahvale pühakojas, milleks võis olla ka mets, raamatukogu, lähedaste
inimeste ring. Lisaks ei annaks see teadmine suurt midagi. Igal religioossel
inimesel on võimalus presidendi peale oma palves mõtelda.
Oma ametisseastumise kõnes ütles
president Kersti Kaljulaid, et president peab olema seal, kus on raske. Usun,
et on ülimalt oluline kohata presidenti kohtades, kus on meeleheide, arusaamatused,
segadused ja probleemid. Ka kirikud püüavad tegelda raskustesse sattunud
inimestega ning see on õige ning oluline paik presidendiga kohtumisteks ja
koostööks.
No comments:
Post a Comment