Suhtusin pikalt kahtlusega Ameerikast pärit
palvushommikusöögi kombesse, kuhu tavaliselt kogunevad piirkonna ilmalikud ja
vaimulikud juhid. Tartus siiski sattusin paaril korral sinna ja hakkas
meeldima. Palvushommikusöögil võetakse kerget hommikueinet, esinema on kutsutud
muusikuid, vaimulikud mõtisklused olid enamasti seotud ühiskonna teenimisega.
Igatahes on see päevale meeldiv ja virgutav algus.
Käesoleval aastal osalesin palvushommikusöögil riigikogus.
Peakõnelejaks oli Toomas Paul, teemaks „Sõnum ja saadik“ (ilmunud ka Eesti
Päevalehes, „Teoloog riigikogus: teie, meie rahva juhid, küllap küsite endalt:
millist sõnumit tahame ise kanda, kehastada“ 15. detsember 2016, http://epl.delfi.ee/news/arvamus/teoloog-riigikogus-teie-meie-rahva-juhid-kullap-kusite-endalt-millist-sonumit-tahame-ise-kanda-kehastada?id=76613732).
Toomas Paul lisas kirjapandud tekstile ka muhedaid kommentaare. Näiteks ta
rääkis, et sõnumitooja ehk ingel polnud Piiblis mitte õrn värelev olend, vaid
enamasti võimas mees, kelle ees kõik värisesid. Ta lisas selle sõna muutunud
tähendusele viidates, et küllap pole tänapäeval ükski kindral meelitatud, kui
tema kohta öelda, et sa oled nagu ingel. Vaatasin kiiresti kindral Ants
Laaneotsa poole, kes minu arvates öeldusse mõnusa huumoriga suhtus.
Palvushommikusöögil kogesin järjekordselt, kuidas jõulusõnumid
kõlavad mitut moodi. Eelmises lõigus viidatud ettekandes kogesin intellektuaalsust,
mõistvust, südamlikkust ja huumorit, kuid olen kuulnud ka hoopis teistsuguse
alatooniga kõnesid. Pole ka ime, sest Piiblit võib lugeda moralistlikus,
kriitilises, allegoorilises, eksistentsiaalses jne. võtmes. Viimasel ajal olengi
üha enam oodanud, et jõulusõnumid poleks stereotüüpe kinnistavad copy-paste lood,
vaid inimeste vaimu vabastavad loomingulised tõlgendused.
Tegelikkuses ongi jõulusõnum tõlgendus ja looming. Jeesuse elust
räägitakse Uue Testamendi evangeeliumites. Neid evangeeliume on neli, enamikule
tuttav jõululugu on Luuka evangeeliumis. Matteuse evangeeliumis on see lugu
napim, mitmete viidetega Vanale Testamendile, Markuse evangeelium ei räägi
Jeesuse lapsepõlvest, vaid algab juba täiskasvanud
Jeesuse ristimisega. Johannese evangeeliumi alguses tegeldakse hoopis Jeesuse
ja Jumala vahekorra selgitamisega.
Ka ajalooliselt on tõlgendustele palju ruumi. On ju üldteada,
et Jeesus sündis mõned aastad enne Kristust, VI sajandil Dionysius Exiguus'i poolt kasutusele võetud ajaarvamine pole täpne. Seda
kinnitab näiteks fakt, et Palestiinat valitsenud Heroodes Suur, kelle ajal sünd
toimus, elas aastatel 37 – 4 eKr. Kusagil ei kirjeldata ka Jeesuse välimust,
mistõttu võib arvata, et ta nägi välja nagu keskmine juudi mees kelle kohta
midagi erilist öelda pole. Samuti pole Jeesuse avaliku tegevuse aeg selge,
kolme esimese evangeeliumi toel tundub see kestvat lühemat aega, Johannese evangeeliumis
aga vähemalt kolm aastat.
Loogiliselt on jõulusõnum raskesti usutav. Selles kuulutuses
ju väidetakse, et kogu Universumis tagas seisev määratu jõud, mida nimetatakse
Jumalaks, valib välja mitte millegagi silma paistva päikesesüsteemi ja
väiksevõitu planeedi ja kehastub sellel planeedil ühe evolutsiooni teel
kujunenud agressiivse imetajaliigi meesoost isendiks. Tõepoolest, see pole
loogiline. Samas on juba varakristlikud teoloogid tähelepanu juhtinud asjaolule,
et kui keegi oleks tahtnud teadlikult petta, oleks ta püüdnud valetada usutavalt,
mitte nii ebaloogiliselt kui evangeeliumi sõnum.
Mulle näib, et loomingulises ja tõlgendavas jõulusõnumis võib
leida kergesti paralleele teiste usundite ja maailmavaadetega. Näiteks vana india
looga, kus pimedad kombivad elevanti: üks lonti, üks kõhtu, üks jalga ja üks
kõrva. Hiljem, kui nad hakkavad elevandi üle arutama, kinnitab esimene, et
elevant sarnaneb köiega, teine, et sambaga, kolmas seinaga ja neljas suure
kotiga. Nagu jõulusõnumi tuum on ratsionaalselt raskesti seletatav öeldakse ka
selles india loos, et maailma keskmes olevad asjad on nii suured, et inimene
suudab neist vaid väiksemaid osi tajuda.
Mõnusalt humoorika Vana Testamendi loo kohaselt on inimene Jumala
kaaslooja. Kui Jumal loob loomad, siis inimene paneb neile loomadele nimed
(1Moosese raamat 2:19-20). Võib-olla mõnel järgmisel aastal ootused muutuvad,
kuid käesoleval aastal tunnen vajadust just loomingulise jõulusõnumi järele.
Sõnumi, mis rõhutaks, et inimesel on alati püüelda millegi suurema mõistmise poole
ja näiliselt vastuolulistes asjades võib peituda midagi olulist.
No comments:
Post a Comment