Avaldatatud 7. detsembril ajalehes Eesti Kirik
11.-27. novembrini toimunud
Pimedate Ööde Filmifestivali (edasi PÖFF) sümboliks on täiskuu poole ulguv
hunt. See festival on toimunud 1997. aastast ning missiooniks on maailma
filmikultuuri tutvustamine ja populariseerimine Eesti vaatajatele. Mul pole
käepärast käesoleva aasta PÖFFi numbreid, kuid 2015. aastal näidati festivalil
umbes 650 filmi ning toimus 80 000 kinokülastust.
Tänavu Tartus ärkas PÖFFi hunt
ellu. Mitmed festivali filmid linastusid Elektriteatris, seal vastas asub
botaanikaaia müür ning selle siledale pinnale oli nutikalt projitseeritud
justnagu müüripragudest väljuvad ja sinna tagasi volksavad valged hundid,
kellest osad liikusid väärikal sammul, mõned jooksid, kuid mõned ka trallitasid
tagumistel käppadel.
PÖFFi Tartu korraldajad palusid
mul soovitada vaatamiseks mõnda filmi. Mul polnud valiku tegemiseks muud allikat kui mahukas PÖFFi kataloog, kust
leidsin kolm teemadelt mulle huvipakkuvat filmi ning põhjendasin, miks ma just neid
vaatama läheksin (soovitus on vaadatav: https://www.facebook.com/258399864240319/videos/1216372261776403/).
Pärast avastasin rõõmsa üllatusena, et minu kolmest soovitatud filmist kahte
oli auhinnatud.
Esimesena soovitasin vaatama
minna hiljem peaauhinna võitnud iisraeli filmi „Vaikne süda“. See jutustas
ortodokssete juutide linnaossa elama sattunud ilmalikust noorest naisest, kes
on pianist ning kes tahab õppida orelit. Seda saab ta teha vaid lähedal asuvas
kloostris, mis suurendab pingeid naabritega. Filmi tegelastena tõuseb veel
esile pianisti naaberkorteris elav juudi poiss, kelle kirg on klaver, mida ta igal
võimalusel läbi akna pianisti korterisse mängima hiilib. Vaikselt voolav
tumedate alatoonidega lugu jõuab üllatuslikult optimistliku lõpuni.
Kahjuks jõudsingi vaid võidufilmi
vaatama. Lisaks olin soovitanud parima operaatoritöö eest auhinnatud iraani
filmi „Hingus“, kus väike Tuustakaks kutsutud alati sassis peaga tüdruk õpib
hoolega, et tulevikus oma haiget isa terveks ravida, taustaks rahutu maailm ja
sõda. Lisaks jäi vaatamata paljude maade koostööna valminud „Valgustatute maa“,
kus teismelised afganistani poisid on moodustanud röövlijõugu ning elatavad end
vägivallaga. Filmitegijad küsivad, kas
see ongi nendele poiste ainus reaalne tee tulevikuks.
Pimedas kinosaalis istudes
tajusin mingil hetkel, et näpud otsisid telepulti ja käed kippusid põue
telefoni juurde. Tunnetasin, et olen paljuski kaasa läinud elustiiliga, mis
süvenemist ja pühendumist ei soosi. Püüd paljusid asju ühel ajal teha on
tekkinud samm-sammult, tagantjärele olen väga tänulik nendele inimestele, kes
sellele voolule on vastu seisnud. Näiteks meenus Kääriku Metsaülikoolist
kadunud Mare Taagepera tarmukas korraldus
loengu ajaks läpakad kinni ja telefonid tasku panna. Mare väitis uurimustele
toetudes resoluutselt, et mitme tegevuse koos tegemine, mida eesti keeles
nimetatakse ka rööprähklemiseks, ei luba süveneda.
Filmid õpetavad rööprähklevat
inimest taas keskenduma. Sama õpetatakse ka kirikus ning see on põhimõte,
mis näiteks jumalateenistust ja kinomaailma
seob. PÖFFiga seoses tuli mulle pähe aga
veel üks mänguline paralleel. Kui hunt
on PÖFFil aukohal, siis on ka üht armastatumat pühakut, Franciscust, kujutud
sageli koos hundiga. Nii on see näiteks itaalia linna Gubbios, kus keskväljakul
asub püha Franciscuse ja hundi pronksskulptuur.
Lugu räägib, et Gubbio elanike
seas levis kuuldus, et nende linna lähedal metsas elab verejanuline hunt, kes
inimesi murrab. Linna elanikud valmistusid jahile minekuks, et hunt tappa, kuid
Franciscus ei nõustunud. Ta ütles, et enne tuleb ära kuulata, mis hundil öelda
on. Franciscus läkski metsa, sai hundiga kokku, nad rääkisid ning hundist sai
pühaku ustav sõber.
Ka PÖFFi üks tänuväärseid
sõnumeid on mitte usaldada stereotüüpe ja pealiskaudset rööprähklemist, vaid
näidata ja panna kuulama, mis on erinevatest paikadest pärinevate inimeste
mõtted, püüdlused, unistused ja eesmärgid. Olgu siis tegemist juudi soost pianisti,
Tuustakuks kutsustava iraani tüdruku, afgaani relvastatud poiste või kellegi
teisega.
No comments:
Post a Comment