Ilmunud Postimehe arvamusportaalis: http://arvamus.postimees.ee/3929685/toomas-juergenstein-kas-raamatud-on-ohtlikud
Viimastel nädalatel on omajagu
kõlapinda ja üldistusi leidnud koolide õppekirjanduse ja õppekäikudega seotud
teema, õpilaste viimine Amwey äriesitlusele ja kaheksanda klassi õpilastele
kirjanduse tundides lektüüriks lugeda antud Kaur Kenderi „Check Out“. Olemata
kursis kummagi juhtumi üksikasjadega tunnetan loetletud näidete taga suuremat
probleemi. Nimelt on õpetajal alati lihtsam piirduda koolis tavapäraste
materjalide ning õppemeetoditega. Samas on vähemalt minule kooliteel jätnud
sügavama jälje õpetajad, kelle oli julgust otsida õpilaste hinge, avada neile
uusi vaatenurki, lubada neil südamest midagi kritiseerida või ka kaitsta.
Küllap on need õpetajad oma otsingutes vahel ka eksinud, lisaks on õpilaste
ärakasutamine alati taunitav. Kui aga õpetaja töö keskendub
omakasupüüdmatule taotlusele aidata
kaasa noore inimese arengule, siis enamasti on ka selles protsessis ette tulnud eksitused õpilastele
harivad. Eelkõige tekkisid mul mõned mõtted seoses Kenderi teose lektüüriks
määramisega.
Fikseerisin
käsitletava teema siis, kui keegi (oli vist Mart Helme) Riigikogu puldis
käsitles seda juhtumit negatiivse näitena. Hiljem jagas keegi fb-s link
Objektiivi artiklist, kus nimetatud juhtumit käsitleti relativismi diktatuuri
näitena, siis lugesin ka algse ERR uudise üle: http://uudised.err.ee/v/eesti/a84b7356-512b-4e81-a694-143701d7d058/roppustest-tulvil-teosed-voivad-opetaja-otsusel-pohikoolilapse-lektuuri-jouda
Kõigepealt olen üsna veendunud,
et nimetatud Kenderi teos ei sisalda inimese anatoomia ja seksuaalelu
tundmaõppimise mõttes õpilaste jaoks midagi uut. Käisin augusti lõpus oma vana
kursusekaaslase Jaan Tätte kontserdil, laulude vahele rääkis ta lugusid oma
elust, eriti noorusest. Meelde jäi üks detail, kuidas Jaan oli varakult
kindlaks teinud ja läbi lugenud oma vanemate raamaturiiuli tagumises reas
asunud soomlastelt tõlgitud raamatu „Avameelselt abielust“ (eesti keeles 1974).
Mäletan sedasama omast kogemusest, ka mina teadsin selle raamatu asukohta
koduses riiulis ning nii nagu enamikul minu tuttavatest sai see raamat põhikoolis
läbi loetud. Kui tollel ajal peaaegu ainus arvestatavalt intiimelu käsitlev
teos oli suurel osal noortest läbi loetud, miks peaks seksuaalmaailm varjatum
olema tänapäeva virtuaalmaailma võimalusi arvestades.
Teiseks olen tähele pannud, et
kui arutluste all on kooliga seotud teemad, siis esitatakse sageli eeldusi, mis
tegelikult paika ei pea. Näiteks arusaam, et mingi teose, teema või probleemi
käsitlemine koolis tähendab automaatselt selles sisalduva sõnumi või vormi
heakskiitmist. Kindlasti ei ole see nii. Õpilasel võib nii mõnigi teema või
selle käsitlemise vorm tekitada vastumeelsust, ta võib mingeid väiteid
aktsepteerida osaliselt, loetu võib õpilast viia uute mõtteseosteni, vahel
vajavad noored loominguliseks edasiliikumiseks emotsionaalseid raputusi, vahel
kasutatakse teatud tekste ka negatiivsete näidetena jne. Samuti on üks
kirjandusteos alati vaid osake suuremas kirjanduse programmis, mis mitmekülgse
ülevaate andmiseks peab koosnema erinevatest näidetest.
Viimases lõigus mainitud arusaama kohtasin tihti ka väitlustes
usundiõpetuse üle. Justnagu teatud usulise teema arutamine paneks õpilase
kohemaid seda uskuma. Tegelikult võib
sageli olla vastupidi, tasakaalust väljas käsitlusviis võib õpilased religiooni
tunduvalt skeptilisemalt suhtuma panna.
Kolmandaks, vastuolulisust ja
ohte võib välja tuua väga paljude raamatute puhul. Väljapaistev bioloog ja
ateismi üks mõjukamaid eeskõnelejaid Richard Dawkins on oma raamatus „Luul
Jumalast“ (peatükis „„Hea“ raamat ning igavesti muutuv moraalne zeitgeist“) pühendanud paarkümmend
lehekülge näitamisele, kui ohtlik, mõistusevastane ning julm raamat on Piibel.
Dawkinsi väited on teravmeelsed ja vaimukad, loomulikult saab neid aga
vaidlustada ning olengi Piiblit (nagu ka mitmeid teisi pühakirju) oma tundides
südametunnistuse piinata kasutanud. Oluline on, et õpetamine oleks avatud, dialoogiline ning
erinevaid lähenemisi tutvustav.
Kahtlemata võib mõni raamat olla
ka otseselt elule ohtlik. Johann Wolgang Goethe teose „Noore Wertheri
kannatused“ mõju põhjal on psühholoogid sõnastanud Wertheri efekti kui
käitumisjuhise enesetapuks. Ega asjata kuulunud see Goethe teos mitmetes maades
keelatud kirjanduse hulka. Samas ei seostu see teos reaalsusega enam nii vahetult
kui Goethe kaasajal ning sellest keelust on mõistagi loobutud.
Pikalt õpetajana töötanuna olid
mul alati soojad ja meeldejäävad hetked, kui sain mõne lapsevanemaga arutada
õppeainete sisulist poolt. Usun siiani, et lapsevanemate ja õpetajate suheldes
saavad selgituse ja lahenduse suur enamik kõikidest koolis küsimusi tekitanud valikutest
ja probleemidest.
No comments:
Post a Comment