Ilmunud Õhtulehes: http://www.ohtuleht.ee/776315/toomas-jurgenstein-presidendi-kirikus-kaik-pole-meediasundmus
Ma ise poleks ehk presidendi ja kiriku
teemal uuesti kirjutama hakanud, kuid Õhtulehest telliti lugu ning mõtlesin, et
poleks paha ka vahepeal ilmunud küsitlus (vt eespool) antud teemasse mahutada.
Advendiaeg
on saabunud. Loomulikult on mul plaan ka käesoleval aastal minna jõululaupäeval
kirikusse sooviga kuulata igal aastal uuena kõlavat jõulusõnumit. Aga ka mina
olen inimene oma nõrkustega ning mulle meeldib pühakojas ringi vaadata,
naeratada tuttavatele, kuulata südamliku ümina keskel jõululaule laulmas
kellegi koolitatud häält, tunda lähedastega õla- ning küünarnukitunnet jne.
Kindlasti oleksin rõõmus, kui avastaksin kusagil enda läheduses istumas
linnapea, peaministri või Eesti Vabariigi presidendi.
Möödunud
nädalal olin sunnitud tõdema, et Eesti presidendi ja kiriku suhete teema ei
taha veel vaibuda. Turu-uuringute AS avalikustas küsitluse tulemuse, mille
kohaselt arvas umbes 70% inimestest arvas, et president tegi õigesti, kui
loobus ametissenimetamise puhul korraldatavast tänupalvusest, samas 61% olid
seda meelt, et president peaks osalema jõulujumalateenistusel. Jäin mõtlema selle esmapilgul kummalise
inimeste ootuste lahknevuse üle, tänujumalateenistusele ütles enamik „ei“,
jõulujumalateenistusele aga „jah“, ning
jõudsin paari vägagi subjektiivse mõtteni.
Kõigepealt tundub, et enamiku
küsitletute jaoks kumas ametissenimetamise tänupalvusest läbi kiriku soov võtta
ilmaliku võimu suhtes pisut ülimuslik ja patroneeriv positsioon. Võib-olla
tekitab sellist mõtet kusagil mälusopis loksuv juhuslik ajalookild, näiteks
reljeefne sündmus, mida nimetatakse Canossas käiguks. 11. sajandil pidi Saksa
kuningas Heinrich IV paljajalu ja
koredas palveränduri kuues kolm päeva Canossa lossi ees paavst Gregorius VII-lt
andestust ootama. See lugu on ilmekas näide vaimuliku ja ilmaliku võimu
omaaegsest võitlusest. Lõpptulemusena Heinrich saigi andeks ning hakkas jõudu
kogununa talle andestanud paavsti vastu tegutsema. Tulles tagasi Eesti juurde,
siis igatahes näib, et religioossete instantside sekkumist ilmalikku võimu
suhtutakse Eestis üsna tõrksalt, näiteks pole minu teada praeguse Riigikogu
koosseisu saadikute hulka valitud ühtegi vaimulikku.
On esitatud arvamusi, et kogu eestilik
arusaamine religioonist vaatab võimustruktuuridele teatud võõrastusega. Näiteks
kirjutab Uku Masing artiklis „Eestipärasest ristiusust“: „Kuna me ei saa oma
ürgdemokraatliku mõtteviisis pärast tunnistada mingit hierarhiat, siis pole
meil ka võimalik tunnistada Jumalat isandaks. /../ Meile on Jumala esijoones
midagi vanema ja sõbraliku venna taolist.“ Kui juba Jumalat tunnetatakse pigem
vennana, siis ehk vaadeldakse ka teda teenivat kirikut ilmaliku võimu
isandatest täiesti lahusolevana.
Artikli alguses viidatud küsitlusest
selgus ka seisukoht, et enamik vastanutest eelistas presidenti näha jõulude
ajal kirikus. Julgen siin arvata, et rahva enamik peab ilmalike juhtide puhul
oluliseks teatud sügavamat vaimsust. Küllap on kõikidel juhtidel oluline ja hea
pöörduda aeg-ajalt nende jõudude või põhimõtete poole, mis on selle inimesel
elus kõige olulisemad olnud ja kõige enam jõudu andnud. Kindlasti võib seda
teha pühakojas, kuid samuti lähedaste ringis, metsas, mererannas, kellegi
olulise inimese kalmul jne.
Vaimne inimene tunneb huvi ja saab
enamasti hästi läbi ka teiste vaimsuse poole pürgivate traditsioonidega. Olen
mitmel näiteks toonud Uruguai presidendi Jose Mujica (sünd 1935, president
2010-2015), keda tema ametisoleku ajal kutsuti maailma vaeseimaks presidendiks.
Marksistliku noorusega ja 15 aastat vangis olnud Mujica annetas oma
ametipalgast 90% heategevuseks, elas tagasihoidlikus maakodus, valvuriks
kolmejalgne koer ja suurimaks varanduseks päevinäinud Volkswagen „põrnikas“.
Uruguais legaliseeriti geiabielud, president oli avalikult ateist, kuid sai
katoliku kirikuga päris hästi läbi.
Lisaks pean loomulikuks, et presidendi
või kellegi teise avaliku elu tegelase vaimse traditsiooni austamine ei peaks
toimuma meediasündmusena. Siin meenub preester Vello Salo ühes loengus
jutustatud lugu. Jumalateenistusel, kus osalesid esimesele armulauale
tulnud noored, keelas ta pildistamise (pärast jumalateenistuse lõppu
loomulikult lubas). Vello Salo selgitas, et
see on keskendumist ja siirust nõudev rituaal, mis peab vaba olema
välisest mõjutamisest. Ehk võiksidki mõned asjad ka presidendi ametis jääda
varjatuks. Meenub pisut alla kümne aasta vana sündmus, kui president Toomas Hendrik
Ilves valis kodukirikus just selle jõulujumalateenistuse, millest teleülekannet
ei tehtud.
Ajalooliselt
on kujunenud, et jõulude ajal on Eestis kristluse eestkõnelejaks enamasti Eesti
Evangeelne Luterlik Kirik (EELK), keda praegu esindab peapiiskop Urmas Viilma.
Mõni aeg tagasi kohtuski EELK peapiiskop president Kersti Kaljulaiuga. Tunnen
päris hästi peapiiskop Urmas Viilmad ja võin kinnitada tegemist on meeldiva,
targa ja mõistva inimesega. Ma ei tunne isiklikult president Kersti Kaljulaidu,
kuid kõik, mis ma olen tema kohta kuulnud ja lugenud, kõneleb sellest, et
tegemist on taktitundelise, targa ning siira inimesega. Kui kaks niisugust
inimest kohtuvad, siis nad reeglina respekteerivad teineteise seisukohti; ka
siis, kui nad ühel nõul ei ole. Nimetatud
kohtumisel jõulude ajal presidendi jõulukiriku külastust jutuks ei
võetud ja EELK pressiesindaja ütles hiljem: „Peapiiskop ka ei kutsu kedagi
ametlikult, et sellele peaks vastama. Jõulude ajal on see igaühe vaba valik,
kas ta läheb perega külakirikusse või Toomkirikusse.“
Küllap
polnud presidendi ja peapiiskopi kohtumisel tõepoolest tarvidust jõulukiriku
teemat jutuks võtta. Targad inimesed mõistavad enamasti teineteist ka sõnadeta.
No comments:
Post a Comment