Vastused ilmunud EPLs: http://epl.delfi.ee/news/arvamus/toomas-jurgenstein-kas-te-kujutate-ette-milline-naeks-valja-kirikuteta-tallinna-siluett?id=76834444
Ma ei mäleta, et
sotsiaaldemokraadid oleks järgnevate küsimuste kohta mõnel koosolekul ametliku
seisukoha kujundanud. Küll aga olen erakonnakaaslastega juteldes kogenud, et
enamik neist peavad religiooni ja riigi suhete keerdkäikudes mõistlikuks lähtuda
pea kõikides religioonides ja maailmavaadetes tuntud reeglist, ära tee seda,
mida sa ei taha, et teised sulle teeksid.
Möönan, et ma pole just väga paljude erakonnakaaslastega usust
rääkinud. Samas, kui see on toimunud, siis mulle meeldib, et religioossetel
teemadel on jutt ikka kujunenud avameelseks ja otsekoheseks. Ning veel üks
mitte väike detail, usu ärakasutamist oma poliitiliste ambitsioonide toetuseks
olen sotside hulgas üsna vähe näinud.
Kas Eesti president
peaks käima jõulude ajal kirikus või näitama muul moel üles positiivset
suhtumist usu ja usklike vastu?
2011. aasta rahvaloenduse
andmetel tunnistas Eestis kindlat usku 320 872 inimest ning nendest üle
300 000 olid kristlased. Mulle näib, et presidendilt ootaksid kristlased jõulude
ajal eelkõige sõnumit, et ta võtab nende usku tõsiselt. Seda võib president teha
jõulujumalateenistusel või jõulumõtisklusel osalemisega, kuid austust usu vastu
ja selle tõsiselt võtmist võib näidata ka siiras põhjendus kiriku külastamisest
loobumisest.
Jumala inimeseks saamise kõrval
on jõulude üheks sõnumiks ka nõrgemate toetamine. Oma ametisseastumise kõnes
lubas president Kersti Kaljulaid olla kohal seal, kus on raske. Ka kirikud
püüavad tegelda raskustesse sattunud inimestega ning küllap on see hea koht
presidendiga kohtumisteks ja koostööks.
Eks ma vastused sellele küsimusele olen mitmete artiklite ja
blogipostitusetega põhjalikumalt lahti kirjutanud. Ning minu arvates on tõesti
nõnda, et religiooni tõsiselt võtmist võib näidata ka kiriku külastamisest
loobumisega. Mis puutub tänavust jõuluaega, siis president Kersti Kaljulaid
osales jõulumõtisklusel kaitseväe kabelis.
Kas Eesti riik peaks
kohtlema luteriusku ja luterikirikut teistest paremini – näiteks eelistama
luteri vaimulikke riiklikel tseremooniatel, toetades pühakodade kordategemist
jms?
Paljud meie eluhoiakud, haridus
jne luterlusest läbi imbunud, aga aeg on muutusi toonud ning tänapäeval on
Eestis kõige arvukam õigeusu kirik. Arvan, et riigi partneriks võiks olla
eelkõige suuremaid kirikuid ühendav Eesti Kirikute Nõukogu, kes pakuks välja ka
esindamise tseremooniatel.
Pühakojad rikastavad meid
ümbritsevast elukeskkonda, mäletan kadunud peapiiskop Jaan Kiiviti (1940-2005)
lihtsat näidet kirikute olulisusest, kui ta palus ette kujutada, milline näeks
välja kirikuteta Tallinna siluett. Pühakojad on ka erinevaid religioone ja
kirikuid ühendavad, mitmed kirikud on rajatud kunagistesse hiiepaikadesse,
algselt on paljud luterlikud kirikud olnud katoliku pühakojad jne. On loomulik,
et kirikute korrastamist toetavad riiklikud programmid, kavandavate tööde üle
otsustavad ehitus – ja kunstiajaloo spetsialistid ning järjekord ei peaks sõltuma
vastavas kirikuhoones praktiseeritavast usust.
Kas edukamaks
sisserändajate lõimimiseks oleks vaja suurendada meie ühiskonna usklikkust või
hoopis ilmalikkust? Kuidas seda saavutada?
Ma arvan, et siin on võtmesõnadeks
usualane haridus. Meie kool peaks andma hea ülevaate maailma usunditest, miks
mõnes usundis esinevad teatud väited ning teises religioonis mõistetakse samu
asju erinevalt, miks peetakse mõnes religioonis õigeks teatud eluviisi,
söömatavasid jne. Iga religiooni ja kiriku puhul leiaks käsitlust ka nende
levik Eestis. Loomulikult peab õpe olema avatud, kus käsitletavad seisukohad
leiavad nii mõistmist kui ka kriitilist analüüsi.
Kui ma mõtlen meie põhiseaduse §40
ja §41,
kus sätestatakse südametunnistuse-, usu– ja mõttevabadus, õigus jääda truuks
oma arvamustele ning keeld sundida kedagi oma veendumusi muutma, siis on mul ka
raske ette kujutada ühiskonna usklikkuse või ilmalikkuse suurendamist. See jääb
inimeste vabaks otsustuseks.
Olen siin idealist ja
usun, et haridus aitab. Ka kadunud Kattri Ezzoubi pidas moslemimaailma
põhiliseks probleemiks vähest haridust. Olen ka ise kogenud, kuidas islami
hariduskeskused rõhutavad väga mõistlikke väärtuseid (vt blogipostitus 22.
oktoober 2016).
Millal ja mis
tingimustel võiks püstitada mošee Tallinna või mujale Eestisse?
Islami pühakodasid on Eestis
olnud, 1928 registreeriti Narvas islami kogus, korjanduste abil koguti raha, osteti
maja ja kujundati sellest mošee. Tallinnas on praegu olemas Eesti Islami
Keskus, mida kodulehel nimetatakse ka mošeeks.
Inimesed tahavad ikka endale pühakoda. Olgu eestlastega Siberis,
Austraalias või Ameerikas – ikka on endale ehitud pühakojad.
No comments:
Post a Comment