Ilmunud EPL arvamusportaalis: http://epl.delfi.ee/news/arvamus/toomas-jurgenstein-jutte-opilastele-tehtavast-ajupesust-voib-tulla-vaid-ringkonnast-kus-eksisteerib-uks-tode-mis-vastuvaidlemisele-ei-kuulu?id=76862974
Aastavahetuse ja
kolmekuningapäeva vahel oli ETVs jällegi võimalik vaadata muusikalide
klassikasse kuuluvat West Side'i lugu. Nooruses jättis see film mulle
kustumatu elamuse. Olin ka seekord end diivanile sättinud, kuid mingist hetkest
ei suutnud ma seda väga head filmi edasi vaadata. Ei tahtnud taas sisimas läbi
elada konflikti üleskeeramist kahe kogukonna vahel, mis filmis päädis noorte
elude traagilise lõppemisega. Seda enam, et vastandusi kogeme igapäevases elus
üha rohkem.
Järjekordsest vastandusest võis
lugeda paar päeva tagasi mitmest portaalist, kui EKRE tõstatas süüdistuse Haridus
- ja Teadusministeeriumi (edasi HTM)
aadressil, tegemist olevat „ /../stalinistliku poliitika tagasitulekuga Eesti
koolidesse.“ Ka süüdlased leiti üles, nendeks olid rollimängud sõja ja
tagakiusamiste eest põgenevate inimeste teemal. Pikalt kooliõpetajana töötanuna
mulle tundub, et kirjeldatud seisukoht alahindab eesti õpilasi ja õpetajaid ega
ole kursis tänapäeva kooliga.
Eesti õpilased on iseseisvad ja
targad. Kui õpetasin usundiõpetust, siis õige sageli kahtlustati, et kas
tundides mingit ajupesu ei toimu. Pidin käsi südamel tunnistama, et kui ma ka
tahaksin õpilasi usuliselt mõjutada, siis ei oskaks ma seda teha. Mingi nähtuse
asetamine teenimatult positiivsesse valgusesse oleks õpilaste poolt korrapealt
„läbi hammustatud“ ning kokkuvõttes oleks tasakaalustamatu lähenemine
propageeritavale nähtusele hoopis kahjulikult mõjunud. Tänapäeva kool on
arutelude ja diskussiooni koht ning jutte õpilastele tehtavast ajupesust võib
tulla ringkonnast, kus eksisteerib vaid üks tõde, mis vastuvaidlemisele ei
kuulu.
Teiseks tahaks peatuda
õpetajatel. Seda, et Eesti õpetajad on tase kannatab välja võrdluse ükskõik
missuguse teise riigiga kinnitab nii minu isiklik kogemus kui ka mõõdetavad näitajad,
olgu või PISA tulemused. On tõsi, et nii mõnegi teema käsitlemisel võib õpetaja
minna liiale, kuid tasemel õpetajaharidus ja mõistlikud kolleegid on garantiiks, et üldreeglina seda ei juhtu.
Kolmandaks, tänapäeva kool on
mitmekülgne ja avatud, mis annab õpetajale autonoomia ja vabaduse tundlike teemade
käsitlemiseks. HTMi seisukoht ongi paindlik: „Sõja ja tagakiusamise eest
põgenenud inimeste läbielamised ning nende liikumine on olnud väga aktuaalne
teema juba enam kui poolteist aastat, mistõttu sellest tuleb rääkida ka koolis.
Kuidas seda teha, on õpetajate professionaalne valik. Kas rääkida sellest
näidates filme või kasutades simulatsioonimänge.“
Hoolimata traagikast sugeneb West Side'i
loo lõppu lootust. Armastus ületab vihkamise ning hakkab kahe vaenutseva kamba
vahele sildu looma. Ma arvan, et eesti koolisüsteemis võib nii mõndagi
kritiseerida, küll mitte seda, et õpilasteni püütakse tuua teadmisi ja
mõistmist tänapäeva aktuaalsetest probleemidest. Kuidas õpilane vastavasse
probleemi suhtuma hakkab on ja jääb tema isiklikuks valikuks.
No comments:
Post a Comment