Esimene pilk
Tartu kandidaatidele
Jõulud on möödas ja naasen tagasi Riigikogu valimiste juurde,
mis oli mul blogi loomise üheks eesmärgiks. Vaikselt hakkavad Tartus
kandideerivate inimeste nimed selguma. Pean tunnistama, et igas nimekirjas on
mulle väga sümpaatseid inimesi. Näiteks IRLi nimekiri, sealt hakkas kohe silma Mihhail
Lotman, kelle kirjutisi ma hoolega loen, samuti minu kunagine õppejõud Tõnu
Lehtsaar. Saame Tõnuga küll mitmetest usulistest asjadest erinevalt aru, kuid ega
kõik ei peagi sarnaselt uskuma ja mõtlema. Mäletan siiani hästi tema religioonipsühholoogia
loenguid, esimene oli William James'ist ja teine Karl Girgensohnist.
Või võtta kindral Ants Laaneots reformikate nimekirjast. Oleme
hariduskomisjonis temaga koos
ning Pärnumaalt pärit inimestena on meil ikka juttu kauemaks jätkunud. Vabaerakonnas
kandideeriva Krista Aruga on kokkupuuted minu jaoks olnud peaaegu alati ülivõrdes,
on ta siis olnud muuseumi juhi või lapsevanema rollis. Tõenäoliselt kandideerib
Keskerakonnas ka Aadu Must, kelle Venemaa arhiividest jutustavaid raadiosaateid
olen viimasel ajal nautinud.
Loomulikult
ei ole sotsidel eelpool nimetatud tugevatele kandidaatidele kerge vastu saada. Mulle
siiski tundub, et vaadeldes SDE
kandidaate, on omad tugevused meil täiesti olemas:
1. Meie nimekiri on mitmekesine, siin on
loomeinimesi, sotsiaalala asjatundjaid, haridusinimesi, tugevaid juhte jne.
Meil on uusi nägusid ja vanu tegijaid, meil on idealiste ja praktikuid.
2. Kui seni kõneldi, et sotsid räägivad,
kuid ei tee, siis viimase aastaga on näidatud, et sotsid on ka teinud
märkimisväärseid asju nii riigi kui linna tasandil.
3. SDEga on liitunud mõnusaid uusi
tegijaid, olgu mainitud Aleksei Turovski, Silver Meikar, Siim Tuisk või Andrei
Hvostov, Tartus tooksin välja Gea Kangilaski.
4. Me saame vähemalt Tartus siiani
omavahel kenasti läbi.
Panen meeldetuletuseks juurde Tartu nimekirja (LV tähistab
linnavolikogu liikmeks olemist):
Mihkel Raud, muusik, ajakirjanik ja kirjanik
Heljo Pikhof, Riigikogu liige
Toomas Jürgenstein, õpetaja (LV)
Kadri Leetma, inimgeograafia teadur (LV)
Gea Kangilaski, Vabakunna üks eestvedajaid (LV)
Tõnu Ints, Johannes Mihkelsoni Keskuse juhataja (LV)
Henri Kaselo, europarlamendi nõunik
Tiina Merkuljeva, koolitaja
Jarno Laur, Tartu abilinnapea
Kajar Lember, Tartu abilinnapea
Märgin ära
ka mõned mulle isiklikult lootustandvad punktid:
1. Mu töö on olnud avalik, olen
õpetanud ca 2500 gümnasisti (põhiliselt Hugo Treffneri Gümnaasiumis, kuid ka Miina
Härma ning Jaan Poska Gümnaasiumis). Kaudselt teavad mind vähemalt osade õpilaste vanemad ja
vanavanemad ning vastavalt minu senisele tööle saavad mind hinnata.
2. Olen üsna regulaarselt artikleid
avaldanud ning mulle näib, et haridusasjades mul mõned ideed on.
3. Esimest korda kandideerimise ajal (Riigikogusse
on see kolmas kandideerimine) ei paina mind teadmine, et valimise korral jääb
minust kooli korvamatu auk.
4. Nimekirjas kolmas olemine lubab mul
pisut rohkem pildil olla kui eelnevatel kordadel ning on tekkinud teatava
hasart kampaania korralikult kaasa teha.
Kuna
jõulupühad on äsja, lisan lugemiseks ühe pisut mängulise usulis-poliitilise artikli:
Südameusk on
vasakul (Delfi 26. Jaanuar 2011)
August Gailiti “Nipernaadist” tuttav
stereotüüpne ettekujutus kirikuõpetajast on minu arvates on laienenud ka usuga
tõsisemalt tegelevatele inimesele: “Kirikuõpetaja on väga tõsine mees ja naerda
ei oska ta mitte.” Stereotüüpide hulka ei kuulu mitte ainult religioosse
inimese käitumis- ja vaimulaad, vaid ka tema poliitilised eelistused.
Arvatakse, et religioon seondub põhiliselt parempoolsusega.
Sain selle aastal oma õpilastelt jõulukingiks
Giovanni Guareschi raamatu „Don Camillo väike maailm“. Olen imestanud, miks
selle 1957. aastal Stokholmis välja antud eestikeelset tõlget pole taas
trükitud. Raamatu põhisündmused koonduvad preester don Camillo ja äärmuslike
vasakpoolsete esindaja külavanema Peppone vastasseisule, kus põrkuvad
poliitika, religioon, igapäevane külaelu jms. Ilmekad vahepalad on don Camillo
dialoogid Kristusega, keda on kujutatud inimliku nõuandja, noomija ja
keelajana.Minu üks lemmikkohti raamatust on stseen, kus Peppone tahab oma poega ristida Lenin-Libero-Antonioks, kuid pärast seda, kui don Camillo ta kakluses pikali lööb, on ta nõus oma esialgsest soovist taanduma:
„Ta [Peppone] jäi sinna pikali umbes kümneks minutiks, tõusis siis istuli, siis jaluli, hõõrus lõuga, raputas ennast, pani pintsaku selga, sidus punase kaelaräti jälle sõlme ja võttis lapsukese pingilt sülle.
Don Camillo, täies ametirüüs, ootas teda ristimisanuma juures, kindel nagu kalju. Peppone lähenes aeglaselt.
„Mis me talle nimeks paneme?“ küsis don Camillo.
„Camillo-Libero-Antonio,“ pomises Peppone.
Don Camillo raputas pead,
„Ei!“ Me ristime ta Libero-Camillo-Leniniks,“ ütles ta. „Jah, ka Leniniks. Kui Camillo on naabriks, ei suuda sihukesed tüübid, nagu Lenin, mitte midagi ära teha!“
„Aamen!“ pomises Peppone lõuga katsudes.
Kui kõik oli möödunud ja don Camillo altari eest möödud, ütles Kristus naeratades:
„Don Camillo, tarvis on tõtt öelda: poliitikas oled minust üle.“
„Poksimises kah!“ vastas don Camillo täie tõsidusega, katsudes ükskõikselt suurt muhku otsmikul.“
Kristluse ja poliitika seoseid määratledes tsiteeritakse vast kõige sagedamini Jeesuse vastust meestele, kes teda küsimusega keisrile maksumaksmise vajadusest kimbatusse tahtsid ajada: „Siis andke keisrile, mis kuulub keisrile ja Jumalale, mis kuulub Jumalale“ (Lk 20:24), vastas neile Jeesus. Poliitilisel tasandil kasutatakse Jeesuse ütlust sageli kui näidet usulise ja ilmaliku sfääri eristamisest, kuid minu tähelepaneku järgi ka sisulise arutelu tõrjumiseks, et säilitada justkui endastmõistetavana kiriku traditsiooniline parempoolsus.
Nii mõnigi usuline põhimõte annab võimaluse siduda neid niisama hästi vasakpoolsete vaadetega, lähiajast tuntuim ehk ladina-ameerika maades levinud vabastusteoloogia. Eestis levinud kiriklik parempoolsus seondub pigem härraskiriku pärandusega, mida armutult kritiseerib näiteks legendaarne teolooga ja kirikuõpetaja Elmar Salumaa oma äsja ilmunud mälestustes „Tiib pandud aastaile õlale“.
Samas näib kristluse lähemal vaatlemisel, et seal ei nõuta sugugi valimatut kuuletumist valitsejatele ega tsementeerita rikaste kodanike puutumatut positsiooni. Ühiskondliku korra ja valitsejate austamist nõudvate tekstide kõrval tegutsevad pühakirjas jõuliselt ka radikaalsed prohvetid, kes käredas toonis tuletavad valitsejatele ja jõukatele meelde, et nad ühiskonnas vähem edukate eest hoolt kannaksid. Kõnelemata siis Jeesusest ja tema sõnadest rikkale noormehele: ”Kui tahad olla täiuslik, siis müü oma varandus ja anna vaestele..” (Mt 19:21).
Omamoodi ja ilmekas näide ajaloost, kus Piibli ohtlikkust tajuti, pärineb 1810. aastast, kui Eestimaa sinodi päevakorras oli küsimus, kas ei peaks Piibli levitamise asemel andma rahvale kätte vaid sobivaid kohti. Ärevust tekitanud kirjakoht oli 5 Mo 23:16-17. Seadus käskis jooksikud talupojad oma peremehe juurde tagasi saata, mõned piiblitargad talupojad võisid aga algallikast hoopis muud välja lugeda: „Orja, kes oma isanda juurest on põgenenud sinu juurde, ära loovuta tema isandale. Ta asugu sinu juurde, sinu keskele paika, mille ta valib, kus temale meeldib, ära tee temale liiga.“
Tulles tagasi „Don Camillo väikese maailma“ juurde, võib märgata, et ehkki don Camillo ja Peppone mitmed põhimõtted vastanduvad ja sageli nad ka füüsiliselt teineteisega arveid õiendavad, ei puudu nende vahel oluline ühisosa ja teineteisemõistmine. Võiks isegi öelda, et don Camillole on omane mõõdukas vasakpoolsus ja küllap võiks seda võimalust rohkem teadvustada ka Eesti usulis-poliitilisel maastikul.
Mulle tundub, et praegusel hetkel on usuga tihedamalt seotud inimestel paslik võimalus majandusliku edu prioriteetsuse kuulutamise asemel tõsta tähelepanu keskmesse ühiskonna kõige kaitsetumad ja püüda nende probleeme lahendada.
http://www.delfi.ee/news/paevauudised/arvamus/toomas-jurgenstein-sudameusk-on-vasakul?id=39167711
No comments:
Post a Comment