Järgnev lugu ilmus 12. detsembri Eesti Päevalehes, seal küll pealkirjaga: Eesti kooli 96=Soome kooli 75. Tegelikult see pole päris nii nagu pealkiri väidab (toimetus on korrektne olnud, ma ise oleks pidanud mõned asjad täpsemalt lahti kirjutama). Nimelt on Eesti kooli kursus on mõne õppetunni võrra lühem Soome omast st kursused pole õppetundide mahult päris võrdsed.
Õppimine süvenemise suunas
Toomas Jürgenstein,
Hugo Treffneri Gümnaasiumi filosoofia ja usundiloo õpetaja
Olen kooliga seotud reformidesse
suhtunud kaheti. Ühtpidi, vanuselt poolesaja piiri ületanuna ma mõistan muret,
et haridusse puutuva pideva ümberkorraldamisega pärast võib kaduma minna
õpetatavate ainete stabiilsus. Teisalt, olles ise juba pool sammu maha jäänud
pidevalt uuenevatest tehnoloogiatest, mõistan ka seda, et vaid muutustele
avatud kool aitab õpilastel mõtestada nende ümber toimuvat.
Tunnistan, et mind puudutas päris
oluliselt detsembri alguses Delfis ilmunud 11. klassi õpilase emotsionaalne
appikarje (Mõtlen Eestist lahkumisele, et mu lapsed ei peaks kogema samasugust
koolistressi nagu mina, Delfi 4. detsember), mida ka sotsiaalmeedias ohtralt
jagati ning nii mõistvalt kui ka kriitiliselt kommenteeriti. Loomulikult saan
aru, et kirjatükis tõstatatud küsimused võisid tekitada erinevaid emotsioone,
kuid üks veendumus on minus süvenes: Eestis on palju õpilasi, kes ei saa aru,
miks nad teatud asju teatud mahus õppima peavad ning see muudab nad
haavatavateks ning stressile vastuvõtlikeks.
Üsna kergesti võib tähele panna,
et viimase aastakümne Eesti kooliga seotud muutuste fookuses on olnud hädavajalikud
välised ümberkorraldused: koolivõrgu optimaalsemaks muutmine,
riigigümnaasiumite loomine jne. Samuti tundub viimaste teadete valguses, et
õiges suunas on liikuma hakanud igihaljas õpetajate töötasu teema – kuupalga
alammäärana kinnitud 900 EURi on oluline samm edasi. Olengi hakanud mõtlema, et
järk-järgult võiks nüüd keskenduda õppimise sisu puudutavate muutustele, seda
enam, et üht-teist siin paremaks muuta saab. Gümnaasiumiõpetajana puudutavad
need mõtted küll eelkõige mulle kõige tuttavamat kooliastet.
Alustan siiski põhikoolist ning
viimastel aastatel on mul hea meel jälgida tendentsi, kuidas põhikoolid
mõistavad endid üha rohkem kogukonnakoolidena. Näiteks Tartus võib märgata, kuidas
koolid ootavad üha rohkem mõtteid ja ideid lapsevanematelt ning loodetavasti
kujuneb põhikoolide juurde samm-sammult välja koolikogukond, kes üheltpoolt
hoiab silma peal alati remontimist, parandamist ja uuendamist vajaval
koolikeskkonnal, teisalt aga rikastab õpitava sisu omapoolsete ettepanekutega. Põhikoolis
on minu arvates on peaasi, et õpilane ei kaotaks õpitava vastu huvi ning
suudaks teha põhjendatud valikuid oma edasise haridustee kujundamisel.
Gümnaasiumis seevastu on üheks
võtmekohaks otsustus, kas võiks vähendada õpilaste koormust, millega kaasneks
ka õpitavate ainete vähendamine ning
süvenemisvõimaluste suurenemine. Näiteks mulle näib, et gümnaasiumi läbimiseks
kohustuslikke kursuseid on pisut liiga palju. Eestis on selleks 96 kursust,
paralleelina mainiksin, et maailmas väga hinnatud soome gümnaasiumis on
õpilastel kohustuslik 75 kursuse läbimine. Samas on viimastel aastatel
gümnasistide kohustuste hulka lisandunud näiteks uurimistöö, mille korralik
tegemine nõuab päris palju iseseisvat tööd. Kohustustuslike kursuste
vähendamine võimaldaks õpilastel enam aega ka huvide arendamiseks, tehakse seda
siis teaduskoolis, väitlusringis, sporditrennis või muusikas.
Teiseks mulle tundub, et Eesti
gümnaasiumis on väga suur arv samal ajal õpitavaid aineid, kohati viisteist ja
rohkemgi ning nii suur õppeainete hulk ei lase gümnasistidel korralikult
süveneda. Osalt leevendab õppeainete paljusust nii mõneski koolis kasutatav perioodsüsteem,
sest ühe perioodi vältel õpitavate ainete arv on piiratud, kuid põhimõtteline
küsimus jääb, kas gümnasist peaks õppima kõiki õppeaineid või võiks nende arv
väheneda vastavalt õpilaste valikutele gümnaasiumi viimasteks aastateks oluliselt,
ehk koguni 6-8ni.
Viimati nimetatud variandi kasuks räägib asjaolu, et kui
ainega tegelemiseks on rohkem aega, siis võib laialdasemalt arendada õppetöös
(ja elus) nii endastmõistetavaid asju nagu kriitilise suhtumise julgustamine ja
seda kindlasti ka õpetaja poolt esitatud materjalidesse ja väidetesse, õpilaste
isiklike arusaamade väljaütlemine ning põhjendamine, sagedane poleemika jne,
mis võiks veel otsustavamalt saada osaks õppetööst. Ning kord kirjeldatud
analüüsiva lähenemise omandanud noor inimene jätkab seda loodetavasti ka
edaspidi. Igatahes on kohustuslike kursuste vähendamine ning samal ajal
õpitavate ainete arvu piiramine gümnaasiumis küsimused, mis väärivad laiemat
arutelu.
Samas olen piisavalt kaua koolis
töötanud, et tajuda õppeprotsessi terviklikkust. Eelkõige olen ettevaatlik
üksikuid aineid esile tõstvate ettepanekute kohta, on selleks siis mõni aeg
tagasi kõlanud soov, et majandus- ja
programmeerimisõpet saaksid kõik algklasside õpilased, mitmed hääled on
rõhutanud üldise riigikaitseõppe olulisust, olen ise rikkis grammofonina rääkinud
usundiloo ja filosoofilise analüüsi vajalikkusest jne. Annan endale aru, et kõikidele muutustele
õppekavas tuleb läheneda süsteemselt, kehvasti või ka liiga suures mahus
õpetatav aine võib tekitada loodetule pigem vastupidise efekti.
Hiina mõttetarga Lao-zi üks
tuntumaid ütlusi räägib kahetisest teadmisest: mõistja pole paljuteadja,
paljuteadja pole mõistja. Mulle näib, et tasakaalu saavutamiseks peaks Eesti
kool nihkuma sammukese paljuteadjast mõistja poole.
No comments:
Post a Comment