Mõned nädalad tagasi, kui soome luterlaste peapiiskop Kari Mäkinen oli toetanud homoseksuaalsete inimeste abielu võimaluste arutelu parlamendis, astuti päris palju sealsest kirikust välja. Mitmed eesti usuasjadest kirjutanud autorid püüdsid näidata, et see ongi liberaalse kiriku paratamatu saatus. Ometi näen mina seda protsessi pisut teise nurga alt.
Nimelt on konservatiivset joont hoidev EELK kaotanud kümne aasta jooksul üle 25% oma toetajatest (2000. aasta rahvaloenduse kohaselt mõistis end luterlasena ca 152 000 inimest, 2011. aastal aga ainult 108 000). Tean küll, et rahvaloenduse metoodika üle võib polemiseerida, kuid need küsitlused on tehtud üsna ühesuguse metoodika alusel. Igatahes on luterlaste vähenemine oluline. Soome liberaalsuse poole kalduv luterlik kirik on saavutanud seda, et 75% soomlastest mõistab end siiani luterlastena.
Eks ma olen mõelnud ka EELK tuleviku üle. Välja tuli küll üsna üldsõnaline heietus.
Mitmekesine luterlus (Postimees 02.11.2013)
Toomas Jürgenstein,
Hugo Treffneri gümnaasiumi
usundiõpetaja
Juhtusin üle mitme aasta taas kord lehitsema Hermann Hesse
(1877-1962) «Klaaspärlimängu», mis oli kaheksakümnendatel väga populaarne. Tuletan
paari sõnaga meelde, et selle rikkalikel mõttemängudel baseeruva raamatu
keskseks tegevuskohaks on vaimueliiti ühendav struktuur, Kastaalia, kuhu astumiseks
valmistab inimesi ette eliitkoolide süsteem. Mul oli see raamat Nõukogude
sõjaväes kaasas, tean sealt paljusid kohti peast, kuid seekord jäi pilk pidama
peategelase Josef Knechti elule külalisena benediktlaste kloostris, kus ta peab
huvitavaid vestlusi ajaloole pühendunud paater Jakobusega. Mõlemat meest
ühendab huvi luterliku teoloogi Johann Albrecht Bengeli (1687 - 1752) vastu ning
mingil hetkel panin tähele, et luterlikku kirikut Hesse romaanis, kus
tegevusaega pole määratletud, enam ei
eksisteeri:
„Õige,“ ütles paater Jakobus. „Te peate siin muu hulgas silmas
ka protestante. Nad ei suutnud religiooni ja kirikut küll säilitada, ilmutasid
aga puhuti suurt vaprust ja nende hulgas oli eeskujulikke mehi.“
Romaan-romaaniks, seal toimunud sündmused ei pruugi
tegelikkusega kokku langeda, kuid tsiteeritud märkusest on vaid sammuke tänase
päeva probleemideni. Küsimusi luterluse tulevikust ja edasisest eksistentsist on
pärast rahvaloenduse religioosset kuuluvust puudutavate andmete teatavaks tegemist
umbes pool aastat tagasi, esitatud üha tihedamini ka Eestis. Luterlaste arv oli
2000. aasta rahvaloenduse 152 000lt
langenud 2011. aasta rahvaloenduseks 108 500le. Eelkõige on selline langus
silmatorkav veel kümme aastat tagasi luterlusele alla jäänud õigeusu kirikuga
võrreldes, sest end õigeusklikuks pidanud inimeste arv tõusis 143 500lt 176 700le.
Lisaks iseloomustab rahvaloenduse andmetega põhjalikult tegelenud
emeriitprofessor Ene-Margit Tiidu sõnul luterlust jätkuv kuhtumine: “Seega ei
ole luterlaste osas toimunud kahe rahvaloenduse vahel muid muutusi, välja
arvatud vanema põlvkonna lahkumine ja noorema põlvkonna seas usklike väga nõrk
pealekasv.“ (Eesti elanike suhtumine usku rahvaloenduse andmetel, Eesti Kirik
25. september 2013).
Kui hakkasin mõtlema luterluse jätkusuutlikkuse ja edasiste
tendentside üle, meenusid mulle esmalt mõned ligi viisteist aastat tagasi välja
öeldud mõtted kiriku ja religiooni tuleviku kohta. Postimehe vahel ilmunud
Eesti Luterliku Tunni leheküljel (Postimees 20. september 1998) arutles
tolleaegne Tartu Ülikooli koguduse vaimulik Allan Taruste Eesti Evangeelse Luterliku
Kiriku (edasi EELK) võimaluste üle tulevikus: „Kirik tervikuna assimileerub
tõenäoliselt ühiskonda ja kaotab oma eraldiseisva positsiooni, millega kaasneb
konkreetse liturgia ja kiriklike talituste kordade taandumine. Ühtlasi muutuvad
üha märkamatumaks konfessionaalsed eraldusjooned /../ üha raskemaks saab „meie“
(EELK liikmete) ja „nende“ eristamine. Neid protsesse pole mõtet eitada,
kasutades argumentatsiooni stiilis „meil pole niimoodi kombeks“. Selle asemel
on eelkõige just vaimulikud kutsutud ühiskonnas toimuvat põhjani uurima, et
mitte osutuda ebakompetentseiks ja möödarääkijaiks.“
Pisut teist vaatenurka rõhutab samal leheküljel Jaan
Tammsalu, kes tol hetkel teenis Viljandi
Jaani kogudust: „EELKl tuleb lähitulevikus tõestada, et meil on selgroogu ja
seda, mida rahvale anda: kvaliteetset usuõpetust ja elusamaks muutvat selget
kuulutust. Luterlikud kirikud ei muutu lähitulevikus new age'i tantsu- ega
Luule Viilma loengusaalideks. Kui luterlik kirik mingit suurt eksperimenti ei
korralda, mille käigus vana liturgia pea peale pööratakse ja inimesed end
rumalate katsehiirtena tundes kirikust põgenevad, siis on vanal heal EELK-l Eestis
tulevikku.“
Paar aastat hiljem (Postimees
17. juuni 2000) arutles Saarte praost Veiko Vihuri teemal, missuguseks
kujuneb 21. sajandi usuelu: „Masside eemaldumine kirikust on arvatavasti
tingitud heaoluühiskonna arengust. Tänapäeva Lääne inimese kirik on supermarket
ja tema palveraamat on krediitkaart.
Kirik on minetamas oma rolli inimeste ühendajana. Nähtavasti
pole ta suutnud tõlkida oma sõnumit moodsale inimesele arusaadavasse keelde.
Mida ütlevad mittekristlastele mõisted pärispatt, lunastus, õigeksmõistmine usu
läbi vms.
Arvatavasti muutub kirik üha enam nišikirikuks, säilitades
tagasihoidliku, kuid kindla koha ühiskonnas.“
Tunnistan, et olen tsiteeritud arutlused peegeldavad minu
jaoks sümboolselt väärtusi, mida nimetaksin EELKle spetsiifilisteks: eelkõige
väljapakutavate ideede mitmekesisust ja sünteesivõimalusi erinevate
mõttekonstruktsioonide vahel. Minu
arvates eristavad need tunnused EELKd kõige rohkem teistest Eestis tegutsevate
kirikutest. Allan Taruste poolt rõhutatud ühiskonna toimimise uurimise vajadus
nõuab intellektuaalsust kõrgpilotaaži, Jaan Tammsalu poolt välja toodud
stabiilsusenõue seevastu panustab tugevale tahtepingutusele ja kontrollitud tunnetele,
Veiko Vihuri poolt toodud olukorra hinnang ja vaikne kindlus tuleviku suhtes
ühendab osaliselt mõlemat lähenemist.
Kõneldes EELKs valitsevast mitmekesisest, siis olen olnud
uhke, et EELK on seni suutnud suhteliselt edukalt ühendada erinevaid vagaduslaade,
positiivses mõttes hullumeelseid ideid, tippteoloogiat, peent ärivaistu ja püha
lihtsameelsust. Vahel on mul olnud kahju peapiiskopist, sest sellist
mitmekesisust ja lisaks veel sageli eri värvi rüüsid kandvaid vaimulikke
ühendada on lõpmata raske töö. Samas pole selline mitmekesisus sugugi viimaste
aastate tulem. Näiteks võib lugeda ilmekaid lugusid luterlikust mitmekesisusest
vaimulike Elmar Salumaa või Jaan Lattiku mälestustest, mis kirjeldavad tänaseks
75-90 aasta tagust usulist olukorda Eestis.
Kas niisugune mitmekesisus on ka luterlik? Küllap võiks üks võimalikke vastuseid peituda
ristiteoloogias. Mõtiskledes eesti keelas ilmunud Martin Lutheri teoste üle
rõhutab süstemaatilise teoloogia professor Anne Kull Lutheri oskust näha mitmekesisust: „Lutheri
ristiteoloogia on teoloogia vastupidise kaudu: inimesele ei too midagi head
see, kui ta tunneb Jumala hiilgust ja vägevust, aga ei tunne Jumalat, kes
ilmutab end ristil ja kannatuses. Auhiilguse teoloog otsib seda, mis on samane
sellega, mida inimene juba oskab ihata ja hinnata (au, kuulsus, võim, raha
jne), ristiteoloog – kui taas kasutada veidi tänapäevasemat sõnastust – otsib
erinevust, näeb samasuse petlikkust, märkab pragusid monoliidis, ei ehmu
irooniast ega paradoksidest. Seetõttu nimetab ristiteoloog asju õigete
nimedega.“ („Martin Luther – südametunnistuse õpetaja“ Eesti Ekspress 19. märts
2013).
Siinjuures võiks olla kohane mainida, et viimase
rahvaloenduse andmed kinnitavad jätkuvalt, et Eestis on usklik inimene reeglina
kõrgema haridusega kui mitteusklik. Haritud inimene on aga usulise õpetuse
suhtes kriitilisem ja analüüsivam ning on täiesti loomulik, et paljud koguduse
liikmed õpetust erinevalt interpreteerivad ning mitmekesistele arvamustele
aluse loovad.
Mulle näib, et käesolevas artiklis mitmel puhul nimetud mitmekesisuse koorma julge ja häbenemata
kandmine võib olla luterluse elujõu üks võtmetest. Tulles tagasi artikli
alguses nimetatud Hermann Hesse romaani juurde, antakse seal ilus põhjendus,
miks on õilis mitmekesisuses juba olemuslikult sisalduvat usulise otsija teed
käia. „Oli ju auväärt Johann Albrecht
Bengelgi omal ajal väikest, kaduvusele määratud kirikut teenides ometi ka
igaviku teenistuses seisnud. Vagadus, see tähendab usklik, elu ohverdamiseks valmis
teenistus ja truudus, on igas usutunnistuses ja igal astmel võimalik ning see
teenistus ja truudus ongi isikliku
vagaduse, siiruse ning väärtuse ainsaks kehtivaks proovikiviks.“
Erinevus Hesse raamatus kirjeldatavaga on vaid selles, et vabas ning loomingulises
mitmekesisuses võiks peituda EELK tuleviku üks alustaladest. Ning niisugune
kirik ei ole kaduv kirik, vaid sellel on tulevikku.
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteJah loomulikult, ka minul pole igavikulises plaanis mingit kahtlust kiriku püsimise osas. Aga ajalikus mõttes mul muresid on, eriti kui vaadata järgneva artikli jooniseid 5 ja 6.
ReplyDeletehttp://www.eestikirik.ee/uploads/2013/09/Eesti-elanike-suhtumine-usku.pdf
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteVabandust, vastus viibis. Kooli lõpus oli tegemist palju. Ei kahtle, et kirikus toimub ilusaid asju, aitan ka ise jõudumööda sellele kaasa. Aga kui Sa (ma arvan, et blogis on meil kohane mõlemapoolselt sinatada) vaatasid jooniseid 5 ja 6, siis nägid, kuidas noorte hulgas on neid, kes mõistavad end luterlasena, kahanev trend, on jõudnud tänaseks 3-4% rahvastikust. Vaata või meie kooli, fantastiliselt toredad õpilased, kuid luterlus kõnetab neist üsna väheseid. Nõnda, et minu arvates on muretsemiseks põhjust piisavalt. Aga see selleks! Ilusat jõuluaega!
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDelete