Tänavu tuli
mõte pidada HTG jõulujumalateenistus Tartu Jaani kirikus puhtalt treffneristidele
toetudes; nii orelimäng (koos viiulite ja trompetiga), evangeeliumi lugemine,
jutlus ja solist olid meie kooli omad – vaid vaimulik Triin Käpp oli abiks ja hoidis meid raamides. Ja täna kell 10 sai see jumalateenistus minu arvates päris
kenasti maha peetud.
Panen juurde
oma treffneristide peetud jõulukõne:
Jõulukõne Hugo Treffneri Gümnaasiumi
jumalateenistusel 19. detsembril 2014
Armu teile ja rahu Jumalalt, meie Isalt, ja Issandalt
Jeesuselt Kristuselt. Tänase jõulukõne aluseks on pisut aega tagasi Andrea,
Fredi ja Cassandra poolt Luuka evangeeliumist loetud jõululugu.
Jõuluaeg on lugude rääkimise aeg. Nii seob ka minu tänast
mõttekäiku lugu, mida ma kuulsin kord oma õpetajalt, Pille Valgult. Kas see
lugu vastab ka tõele, seda ma ei tea. Igatahes olevat kord vana Tartu Ülikooli professor
hakanud jõulude ajal mõtisklema jõululoo tähenduse üle oma elus ning esmalt olevat
ta öelnud:
Kui ma olin laps, uskusin ma iga sõna
Luuka jõuluevangeeliumist.
Head treffneristid, pühendades teid pisut õpetajate toa
saladustesse pean tunnistama, et lasteks nimetame me teid üsna harva. Püüame
teid ikka võtta teid oma otsuste eest vastutavate täiskasvanutena. Samas on
võib-olla lapselik loovus, tähelepanuvõime ja kompromissitu ausus midagi,
millest me kõik õppida võiksime. Nii meenub laps Hans Kristjan Anderseni
muinasjutus, kes esimesena ütleb välja ilmselge tõe: kuningas on alasti, konkreetsem
näide, filosoofiatundides olen tajunud, kuidas mõjub valgustavalt keerulisi
filosoofilisi küsimusi lapselikult kokku võttev „Sofie maailm.“ Kui lugeda
Luuka evangeeliumi pisut edasi ütleb Jeesus seal:
"Laske lapsed minu
juurde tulla ja ärge keelake neid, sest selliste päralt on Jumala riik
(Lk18:16)!
Lapse omaduste hulka kuulub ka maailma tervikuna tajumine. Tahaksin siin mainida, et meie igapäevane õpikeskkond, kool, on mitmeski mõttes lagunemas fragmentideks. Toon siin näiteks lihtsa detaili: peaaegu igaühel meist on taskus pildistav ja filmiv mobiiltelefon. Neid kasutatakse intensiivselt ka koolisituatsioonides, ka tundides ning väga paljud asjad fikseeritakse. Teoloogina ütleksin, et kooli on tagasi tulnud inimest igal momendil jälgiv Jumala silm. Samas tundub mulle, et uue ajastu «Jumala silm» fikseerib ja avalikustab vaid fragmente ning kaduma läheb tervik. Õpetuslik töö on aga tervik. Tunnistan, et selliselt muutunud keskkond on õpetajale pisut hirmutav. Ning seetõttu on koolikeskkonda taas terviklikumaks muutvad lapselikud treffneristid väga vajalikud.
Lapse omaduste hulka kuulub ka maailma tervikuna tajumine. Tahaksin siin mainida, et meie igapäevane õpikeskkond, kool, on mitmeski mõttes lagunemas fragmentideks. Toon siin näiteks lihtsa detaili: peaaegu igaühel meist on taskus pildistav ja filmiv mobiiltelefon. Neid kasutatakse intensiivselt ka koolisituatsioonides, ka tundides ning väga paljud asjad fikseeritakse. Teoloogina ütleksin, et kooli on tagasi tulnud inimest igal momendil jälgiv Jumala silm. Samas tundub mulle, et uue ajastu «Jumala silm» fikseerib ja avalikustab vaid fragmente ning kaduma läheb tervik. Õpetuslik töö on aga tervik. Tunnistan, et selliselt muutunud keskkond on õpetajale pisut hirmutav. Ning seetõttu on koolikeskkonda taas terviklikumaks muutvad lapselikud treffneristid väga vajalikud.
Aga see vana professor jätkas ning teisena olevat ta öelnud:
Gümnaasiumis õppides ja ülikoolis ma taipasin, et mitte midagi ei saanud juhtuda
nõnda, nagu kirjeldab seda Luuka evangeeliumi tundmatu autor
Mulle tundub, et siin räägib professor kõige suuremast osast
treffneristidest või ehk üleüldse Eesti gümnasistidest. On ju nõnda, et
gümnaasiumis oleme kriitilised ja kummutame autoriteete, oleme analüüsivad ja
polemiseerime õpetajatega ning omavahel. Ning seda loomulikult ka
religioossetes asjades. Teoloogina ma tean väga hästi, et me ei saa olla kindad
Luuka evangeeliumi autoris ega tea päris täpselt ka selle evangeeliumi
kirjutamise aega ega kohta.
Analüüsiv ja kriitiline lähenemine paneb
aeg-ajalt proovile ka õpilase–õpetaja
suhte, kus kokkupõrked võivad olla valulikud. Tuletame meelde noort provintsist
Ateenasse tulnud ja sealses Akadeemias õppima asunud noort meest Aristotelest,
kes Platoni juhendamisel hakkas filosoofias oma esimesi samme tegema. Mingil
hetkel nende vaated põrkuvad ning vananev Platon kurdab, et hobune jookseb tema
juurest minema ja tema peab muula nuumama. Aristotelese vaated lahknevad
õpetaja omadest ja ta läheb oma teed.
Samas olen ise kogenud, et see asi
võib olla vastupidi: õpetajal võib olla
rahulolev ja uhke, kui ta saab aru, et
õpilased on muutunud õpetajast sõltumatuteks ja mitmes ainevaldkonnas
kompetentsemateks mõtlejateks. See on elu paratamatus, mida tuleb tunnistada.
Aga kriitiline faas ei ole inimese elus tingimata viimane
ning viimaks, küpsesse ikka jõudnuna, olevat see professor tõdenud:
Nüüd olen ma mõistnud, et seda, mis
juhtus 2000 aastat tagasi Petlemmas, väljendab kõige paremini Luuka
jõuluevangeelium.
Ehk kõnetab professori
viimane ütlus kõige rohkem õpetajaid ja vilistlasi. Sageli on nad on kogenud,
et tõde on paradoksaalne, et kunagi sündmuste muster on elus ikka ja jälle
äratuntav ning sõnadega väljendatud loost läheb paratamatult midagi kaduma. Selliseid
inimesi iseloomustab ka arusaam, et kõik pole ratsionaalselt seletatav, kõike
ei saagi lõpuni mõista ning jõuluevangeeliumi tekst kõnetab inimest iga kord
uues võtmes.
Viin oma
mõttekäigu pisut uutele radadele. Mõeldes selle vana professori loole olin ma
aastaid endastmõistetavalt veendunud, et vanaldasena oli professor jõudnud maailmamõistmise
kõige kõrgemale tasemele. Aga kas see on nõnda endastmõistetav, et hilisem
eluetapi maailmamõistmine peab tingimata olema kuidagi kõrgemal tasemel.
Võib-olla on inimene oma vaimsuse tipus hoopis loova lapse, kriitilise noorukina.
Küllap on kool koht, kus need kõik kolm maailmast arusaamise
viisi: lapselik loov, kriitiline analüüsiv ja leplik-mõistev, omavahel kohtuvad.
Enamasti me loodame, et erinevad maailma mõistmise viisid konflikti ei satu,
vaid nende vahel teki dialoog ja nad üksteist rikastaks. Ning jõuluevangeelium
sellesse suhtesse veel ühe mõõtme. Erinevaid suhtumisi kandvate inimeste
maailma siseneb Jumal, kelle sõnumiks on, et Tema jaoks on kõik inimesed väärtuslikud:
nii loovad lapsed, mässavad noorukid kui rahu leidnud vanemad inimesed. Ning
jõuluevangeelium kutsub erinevaid inimesi Jumala teemadel kaasa mõtlema.
Meile on Treffneri koolis ikka oluline olnud õppimine
dialoogi kaudu. Mulle tundub, et dialoogiks vajaliku ideedevahelise pinge
loomisel on jõululool suur potentsiaal. Näiteks pole usulised küsimused üheselt
lahendatavad. Need jäävad inimeste mällu püsima, seonduvad igapäevases elus
kogetuga, eristavad ideega sobivaid ja sobimatuid mõtteid jne. Selline protsess
on omamoodi mõtlemise treening, mis on aluseks ja motivatsiooniks edasisele
haridusteele. Soovingi tänase jõulukõne lõpetuseks kõigile häid ja viljastavaid
dialooge jõululoos maailma tulnud Jumala
Pojaga. Aamen.
No comments:
Post a Comment