Olen mõelnud ka sellele, et mis
saab mu õpetaja ametist koolis, kui seekord osutun valituks.
Esmalt seda, et tõenäosus Riigikokku
valituks saada on olemas, kuid mitte liiga suur. Oskan arvutada päris hästi,
targemad inimesed valimiste alal ütlevad, et kohaliku omavalitsuse valimistel
saadud häälte arvu tuleks korrutada 2,5ga, et saada teada umbmäärane häältesaak
Riigikogu valimistel. See teeks minu puhul ca 1300 häält (2013. aasta KOVi valimistel
sain 528 häält), kuna olen Tartu nimekirjas kolmas, siis saan tõenäoliselt pisut
rohkem ka avalikku reklaami, mis võiks tuua mõnisada lisahäält. Ühesõnaga 1500
häält oleks mulle väga hea tulemus, kõik üle selle ülihea. Ning kaks mandaati
Tartu piirkonnas on SDEl vägagi võimalik.
Kui juhtun valituks osutuma, siis tõuseb küsimus jätkamisest
Treffneris. Olen selles osas direktoriga asjad selgeks rääkinud. Üldiselt on
nõnda, et kui eelmistel valimistel oleks mu koolist lahkumine jätnud olulise
jälje, siis seekord on poleks asi hull. Käesoleva õppeaasta kursused oleks mul
1. märtsiks suuresti antud, kord võetud uurimistöid jääksin edasi juhendama,
järgmiseks õppeaastaks oleks piisavalt aega kooli õppekava seada. Loomulikult jääb südame peale lõpuklass, keda juhatan, kuid usun, et saan neile piisavalt toeks käia.
Ise arvan seda, et paus õpetajaametis mõjuks värskendavalt.
Liiga tihti olen koolis avastanud, et mõtted on mujal, ma pole hingega õppetunni
juures, ehkki suu räägib tõenäoliselt õiget juttu. Ning kui selgub, et
Riigikogus minust asja ei ole ning ma tööga hakkama ei saa, siis tulen
2016/2017 õppeaastaks tagasi.
Lisan juurde veel ühe paar aastat tagasi ilmunud artikli
õpetajaametist.
Superstaar või hall hiireke (Eesti Päevaleht 09.07.2012)
Toomas Jürgenstein,
Hugo Treffneri Gümnaasiumi religiooniõpetaja
Hiljuti avaldatud ülikoolidesse sisseastujatele
populaarsemate erialade loetelus polnud haridusega seotud erialad just
esirinnas. See paneb mõtlema, kes ikkagi hakkavad õpetama meie koolides kümne
või kahekümne aasta pärast.
Juhtusin möödunud nädalal ühel õhtupoolikul Tartus Raekoja platsil
kohvitama. Istusin välimises reas ning möödakäijate naeratuste, viipamiste ja
mõnesõnaliste tervituste tiheduse tõttu hakkasin aimama, mis tunne võib olla
superstaaril. Tõustes kojuminemiseks jõudsin esimesel viiekümnel meetril
vestelda kolme seltskonnaga ning umbes samapalju suhtlemissoove pidin
käimasolevate jutuajamiste tõttu edasi lükkama.
Loomulikult olid kohatud
tuttavatest 90% mu praegused ja endised õpilased. Vahetades nende kohtumiste
ajal mõne sõna, olen vilistlastelt kuulnud, kuidas läheb algajal juristil,
noorel loodusteadlasel, esimesi saame tegeval rahandusspetsialistil, juba tegijal
IT-mehel, kuid väga harva olen saanud vahetada mõtteid õpetajaks õppimisest või
kellegi esimestest sammudest pedagoogilisel tööl. Järeldus nendest jutuajamistest pole uus,
kuid kui tahta, et järgmisi põlvkondi õpetavad targad, head ja pühendunud
pedagoogid, tuleb selle ameti noortele tõsiseltvõetavaks kujundamiseks midagi
oluliselt muuta. Näitlikult peaksime jõudma olukorrani, kus iga gümnaasiumi
kümne parema lõpetaja hulgast vähemalt üks sooviks ennast pühendada koolitööle.
Artikli alguses esitatud superstaari kujund võiks õpetaja ameti
positiivses võtmes mõtestamiseks päris hästi sobida. Eelkõige kui otsida
analoogiat võimalusest ennast koolis loominguliselt ja raame kombates teostada.
Võimalus loomingulisuseks koos inspireeriva tagasisidega õpilaste poolt võiks
olla haridusvalikut teostavatele noortele atraktiivne argument õpetaja ameti
kasuks. Tõsi, tunnetan siin üht olulist sisemist takistust. Nimelt domineerib
koolisüsteemis suuresti soov olemasolevat seisundit säilitada. Näiteks on
uuendusi ja arutelusid vaigistavaks
hüüdlauseks saanud argument, et õpetajad on pidevatest reformidest tüdinud ning
kooli võiks reformidega mõneks ajaks rahule jätta. Olen ka ise seda argumenti
kasutanud, kuid vähemalt praegu ma mõtlen, et eksisin. Arvestades ühiskonnas
toimuvaid kiireid muutusi ning soovi, et kool võimaldaks õpilastele positsiooni
olla nende muutuste veduriks, mitte tagantjärele fikseerijaks, on pidevad
reformid ja nende üle mõtlemine tegelikult vajalikud. Dünaamiliselt arenevasse
kooliellu on ka noorel õpetajal juba seetõttu lihtsam siseneda, et ta saaks
haaratud ühiselt õppivasse kollektiivi, kus piiride kujundamisel on ka temal
oluline osa, mitte ei näidata talle nagu hallile hiirekesele kätte urg, millest
ei tohi väljuda.
Teiseks võtmeküsimuseks on mõistagi töötasu. Mulle tundub,
et pärast möödunud aasta streiki, kui õpetajatega keegi tõsiselt dialoogi
pidada ei soovinud, süvenes oluliselt õpetajate rahulolematus ja kibestumine.
Samas on noore õpetaja jaoks kindlasti samm edasi Jaak Aaviksoo poolt pärast
jaanipäeva järjekordselt ja selgelt lubatud vähemalt 700 eurone ametipalk. Millest
noorel õpetajal aga puudu jääb on ühiskondliku õigluse tunnetamine. Näiteks on riiklikul tasandil pidevalt antud
signaale õpetaja ameti auväärsusest ja vajalikkusest. Noore õpetaja puhul peab
arvestama, et ta jääb suure tõenäosusega lapsepuhkusele. Last hoides teeb ta
tõenäoliselt sama palju tööd kui karjäärile ja materiaalsele edule orienteeritud
kursusekaaslane, kes saab aga mitu korda kõrgemat emapalka.
Suheldes igapäevaselt gümnaasiumi eas noortega pole ma
muutusi õpetaja ameti populaarsuses täheldanud. Samas on näiteks Tartu Ülikooli
tasemel viimasel ajal tihti räägitud õpetajakoolituse prioriteetsusest. Hetkel
on raske ennustada, kas noor õpetaja hakkab end tundma superstaari, halli
hiirekese või kellegi kolmandana.
http://epl.delfi.ee/news/arvamus/toomas-jurgenstein-opetaja-superstaar-voi-hall-hiireke?id=64651444
No comments:
Post a Comment