Pärast üleeilset Välisilma saadet
sai ETVs näha filmi Briti dzhihaadipruudid. Hakkasin mõtleme, et kas minu
õpilaste hulgast võib tulla ka ISISe toetajaid ning soodsate asjaolude korral
ka nendega ühinejaid. Loomulikult on arutlus puhtalt hüpoteetiline,
kultuuritaust ju suurel enamikul teine, islam üsna vähestele atraktiivne, kuid
teatav huvi mõned mõtted ja kogemused läbi sõeluda tekkis. Erinevalt filmist mõtlen
siiski ka noormeeste peale. Olgu veel öeldud, et ma tean üsna vähe
psühholoogiast ning lähtun järgnevas üsna hajusas arutluses eelkõige oma
vaistust.
Tegelikult seondub mul selle
teemaga ka üks mälestus, millele olen ikka ja jälle mõelnud. See oli aastat 15
tagasi Inglismaal Oxfordis, mul oli võimalus kuu aega käia mööda koole ning
vaadata kuidas religiooniõpetust õpetatakse. Kuna mul juhendaja kantseldas ka
mitmeid kohalikke tudengeid, kes olid koolides praktikal, tutvusin mõnega
neist. Üks neist oli omaks võtnud islami. Ta põhjendas seda nõnda, et kui
tavalises inglise koolis peab ta pühendama 90% oma energiast distsipliinile ja
10% õppeainele, siis islami koolis saab see olema teistpidi – 10%
distsipliinile ja 90% õppeainele (võib-olla need protsendid päris sellised ei
olnud). Igatahes oli korra tagamise moment selle noormehe põhjendustes olulisel
kohal.
Üks mis üleeilsest filmist läbi
kõlas oli tõdemus, et mitmete Süüriasse läinud dzhihaadipruutide näol polnud tegu
rumalate tüdrukutega. Näiteks tuntud Somaalia päritolu kaksikute puhul mainite
nende tegevust matemaatikaklubis, lisaks nende debateerimisoskust ja indu.
Natuke sobrasin internetis, nende tüdrukute ühese ja loogilise maailmanägemise
soovi nimetasid veel mõned allikad. Fundamentalismi puhul ongi mitmel korral
räägitud, et see sobib pigem tehnilise haridusega inimestele, kes maailma
mõistavad üheste põhjus-tagajärg seostena. Kui sinna lisada veel noorusega
kaasas käiv romantikavajadus ongi kirjeldatud üks grupp õpilasi, kellele olen
mõelnud.
Teiseks, minu kodukülas Pärnumaal
kasutati osade laste kohta terminit väikesed vanainimesed. Paar õpilast tuleb üsna
lihtsalt silme ette. Neid kohe väga häiris, kui midagi tehti nende meelest oluliselt
teisiti kui nad kodus ja kogukonnas harjunud olid. Ehkki nad ei avaldanudki oma
pahameelt valjusti, kuid sisimas tunnetasin nende turtsumist. Seda tüüpi
õpilased tahavad väga ehitada õiglast, traditsioonilist ja korda hindavat
ühiskonda.
Kolmandaks, mõtlesin õpilastele,
kes on natuurilt loojad. Aga loojad, kes tahavad mängida kõige paremate ja vägevamate vahendite ja asjadega. Samuti
elavad nad sageli sügavalt sisse oma fantaasiasse või siis virtuaalsesse
maailma. Ja nüüd tuleb võimalus luua ja otsustada inimeste saatuse üle mitte
virtuaalselt, vaid päriselt.
Mida ma saan õpetajana teha, et ka need kujuteldavad ohud
kunagi ei realiseeruks?
Esmalt arvan, et peab vältima
kiirete muutuste taotlemise. Õpetamine kestab gümnaasiumis 3 aastat, selle aja
jooksul jõuab õpilane oma vaateid muuta ja sümpaatiaid korrigeerida, kuid
loomulikult pole inimene ka pärast gümnaasiumi valmis ning ta areneb edasi.
Maailma muutmise ja korrastamise teemad pole lihtsad, seal on palju aspekte,
ebameeldivaid näiteid ning nendega tuleb tegeleda tasa ja targu. Ning kindlasti
peab õpetaja olema valmis, et ka tema vaated õpilaste argumente kuulates muutuvad.
Teiseks, probleemid ei ole
põgenemiseks, vaid arutamiseks. Tunnetan, et olen viimasel ajal liiga vähe oma
tundide teemasid põletavate teemadega sidunud. Tõsi, alati olen vähemalt enda
arvates leidnud kaalukaid põhjuseid.
Kolmandaks, arutlustes ja debattides
peab õpilasele jätma alati hingamisruumi – vahel on õpetajal kasulik teadlikult
õpilasele viimane sõna jätta ning mõnda argumenti mitte kasutada. Ning
loomulikult on õpetajapoolne jõupositsioonilt arutluse lõpetamine üks halvemaid
lahendusi.
Kokkuvõtet tehes pean tunnistama, et see postitus oli pelgalt mõtetega mängimine, reaalset probleemi ju pole. Aga võibolla tuleb ka niisugused teemad vahel läbi mõelda.
No comments:
Post a Comment