Alustan isikliku väitega, et harrastan
kirjutamisel pehmet ja arutlevat stiili, kuid see ei ole mind vähemalt seni
takistanud karme hinnanguid tõsiselt võtmast ning neist õppimast.
Hiljutises Ahto Lobjaka kolumnis
väljaöeldud sõnad eurooplaseks olemise kohta tuletasid mulle esmalt meelde Karl
Ernst von Baeri vana hinnangu tema raamatus „Eestlaste endeemilistest
haigustest“ (oli vist 1814):
„Tahan lisada mõned sõnad
eestlaste moraalse laadi kohta. Liiga paljud kirjamehed on püüdnud sellele
rahvale külge luuletada kõiki vigu, mis inimestel üldse võivad olla; nii arvab
Paul Einhorn, et see rahvas on voorusest hoopis ilma jäetud, sest ta keeles
puuduvat sõna „voorus“. Vigadest, mida siiski eitada ei saa, loendasin ma siin:
laiskus, mustus, liigne alandlikus vägevamate ees ning julmus ja metsikus
alamate vastu. Nende kalduvust armunaudinguteks on liiga sageli ülemäära
suureks puhutud, ka Hupel, suurepärane mees, näib olevat selles suhtes
ülekohtuselt talitanud.“
Ühest küljest on Baeri hinnang
mulle nalja teinud. Teisalt, ta oli ikkagi oma aja üks valgustatumaid päid,
olen püüdnud mõelda, kas midagi tema kahtlemata siiras hinnangus võib ka täna
ilmneda. Möödunud suvel hakkasin mõtlema Baeri nimetatud eestlaste mustuse üle.
Huvitaval kombel tekkis see mõte Helsingis ja seondus kirikus armulaual veini
jagamisega. Soome (ja vist ka teistes Skandinaavia kirikutes, täpselt ei tea)
on tava, et veini jagamiseks kasutatakse väikeseid karikaid, kuhu igaühele
valatakse tema osa. Eestis ei ole vist ükski kogudus sellisele praktikale üle
läinud ning kasutatakse ühte suurt karikat. Äkki pole hügieeniküsimused meile
tõesti nii tähtsad kui mõningatele naabritele.
Olgu selle mustusega kuidas on –
eelmine lõik ei olnud liiga tõsiselt kirjutatud, kuid juhtis mõtte sujuvalt
religioossesse maailma. Ning selles maailmas pean tunnistama, et olen halvasti ütlemistega harjunud. Näiteks
Vana Testamendi prohvetid Jesaja, Jeremija ja Hesekiel ütlevad oma rahva kohta palju
inetuid, kuid ilmselt õigustatud asju. Ning Vana Testamendi põhjal tunduvad
rumalad pigem need, kes suurte prohvetite tähelepanekuid miskiks ei pannud ning
vanamoodi edasi elasid.
Küllap see on minu personaalne
kiiks, kuid olen ikka tundnud teatud hingesugulust niisuguste karmilt ütlejatega,
kes ennast oma avalduste või väljaastumistega rünnatavateks muudavad. Küllap seetõttu
asusin Pussy Rioti juhtumi puhul tütarlaste poolele.
Ahto Lobjakas pole prohvet, kuid
on kahtlemata haritud ja tark inimene. Toon veelkord välja tema ütluse:
"Iga Pariisi moslem on rohkem eurooplane - k.a mõrvarid - kui nahavärvile
või seedimata kristlusele toetuv poolharitlane Eestis." Tunnistan, et esmasel
lugemisel jäi mulle see ütlus arusaamatuks.
Vaatasin siis intervjuud (või väitlust) Priit Pulleritsuga ja üht-teist
sai selgemaks (Intervjuust niipalju, et polnud kahtlust, võit oli Lobjaka
poolel. Mulle tundus, et Pulleritsul polnud lihtsalt kõige parem päev,
kindlasti oleks ta suutnud kriitilist lähenemist paremini esitada).
Lobjakas toetub Derridale ning
räägib eurooplase jaoks olemuslikust valiku tegemisest ja selle eest vastutamisest.
Tunnistan, et selline lähtekoht mulle meeldib on mulle isiklikult tähtis.
Mäletan üht oma vana arutlust hea kooli üle, kus ühe punktina (neljast) rõhutasin
otsuse tegemise ja vastutamise vajalikkust. Tunnen natuke Eesti ühiskonda ja
olen osalt nõus Lobjaka kriitikaga, et reaalset otsustamist ja valmis selle
eest seista, vastutada ja kannatada, võiks rohkem olla. Samas, tunnistan
ausalt, ma ei tunne ühtegi Pariisi moslemit ning ei oska öelda, kuivõrd omane
on neile Lobjaka kirjeldatud valiku tegemine.
Igatahes tahan sellel teemal edasi mõtelda.
No comments:
Post a Comment