Ilmunud EPLi
portaalis: http://epl.delfi.ee/news/arvamus/toomas-jurgenstein-burkakeelu-teema-aga-mida-siis-teha?id=77303672
Riigikogus tõstatati taas küsimus konservatiivsematele
mosleminaistele omaste burkade ja niqabide keelustamisest. Tunnistan, et ma
pole Eestis kohanud ühtki naist, kes nimetatud riietuseset kannab, ehkki kuulu
järgi neid üks või kaks olevat (tõsiasi
on vist siiski, et neid on 3-5) Küll aga viiks emotsionaalne debatt antud
eelnõu üle tõenäoliselt tähelepanu eemale mitmetest tõelistest probleemidest,
olgu siis naistevastasest vägivallast. Samas pole see ka esimene kord kui seda
Eesti jaoks olematut probleemi tahetakse seaduse abil reguleerida.
Igal keelul on eellugu, katvate riietega seonduv ulatub minu
jaoks koolitundidesse. Usun, et olen vähemalt kümme aastat oma usundiloo
tundides arutlenud õpilastega teemal, kas on või ei ole õigustatud Prantsusmaa
2004. aasta seadus, mis keelas riiklikes koolis silmapaistvad religioossed
sümbolid: moslemi tüdrukute pearätid, suured ristid jne. Hiljem on nendesse
diskussioonidesse lisandunud teema ka burka võimaliku keelustamise kohta.
Õpilaste arvamused on ülekaalukalt pooldanud religioossete sümbolite ja
riietusesemete lubamist. (Ka seda, kas
Tallinna võiks või ei tohiks ehitada mošee oleme mitu korda arutanud).
Küllap on tõsi, et kui on soov teatud inimeste grupile
vastanduda, siis põhjus leitakse. Kui burkad on keelatud, võivad niisama
edukalt konflikte tekitada ka moslemite ujumisriided burkiinid (Prantsusmaalt selline näide on). Oma
noorusajast mäletan, et probleemsed võisid olla noormeeste pikad juuksed või
alt laienevad püksid. Toon näitlikustamiseks väljavõtte 1970. aasta Saaremaa
Kingissepa rajooni ajalehest Kommunismiehitaja, kus alaealiste asjade komisjoni
vastutav sekretär kirjutab manitsuse „Noorukite soengutest“:
„Viimasel ajal võib paljudel noorukitel näha soenguid, mis on
ebaesteetilised, lohakad – juuksed pikad, langevad salkudes laubale, silmadele
ja kraele. Kelle pilku poleks küll riivanud selliste juustega nooruk meie
tänavapildis.“ Järgneb ettepanek teeninduskombinaadi „Saare“ juuksureile, mitte
kuulata noorukite soove, vaid lõigata neile lühike soeng (mäletan enda peal vähemalt kahte juhtumit, kus sarnane juuksurite
suunamine toimus ka Pärnus).
Tunnistan, et ka minule ei meeldi burkad. Mulle ei meeldiks
õpetada klassis, kus ma ei saa õpilase näost näha, kas ta saab aru, kas tal on
igav või missugune teema teda puudutab, samuti ma ei oskaks reageerida ta
võimalikule terviserikkele jne. Aga mulle ei meeldi siin maailmas paljud asjad
ning tean väga hästi, et täielik keeld pakub väga harva lahendusi. Ning sageli
juhitakse tundliku teema tõstatamisega tähelepanu kõrvale tõelistelt
probleemidelt.
Eelnõud riigikogus menetledes kõlas põhjendus, et tegemist
pole Koraanil põhineva tavaga. Loomulikult burkade kandmine seda pole, kuid
religioonisfääris on hästi teada, et pühakirjal põhinevate tavadega
samaväärselt mõjukad võivad olla traditsioonidel põhinevad tavad. Näiteks
vanausuliste püüd säilitada oma kombeid, näiteks kahe näpuga ristimärgi
tegemist, päädis 17.-18. sajandil paljude külaelanike enesepõletamisega.
Mäletan varalahkunud sõpra tarka moslemit Kattri Ezzoubit
(1969 - 2011), kes on eesti keelde tõlkinud peaaegu sada raamatut ja jõudis
muude tööde kõrvalt käia ka kümmekond korda mul koolis islamit tutvustamas.
Esimest korda kui ta tuli käitus ta traditsioonilise moslemi naisena ja ei
andnud mulle terekätt. Paar aastat hiljem kätlesime sõbralikult, viimastel
aastatel kallistasime. Islamimaade kõige suurema probleemina nimetas ta ikka
vähest haridust.
Arvan, et burkade puhul pole laiemas plaanis lahenduse võti
mitte jäigas keelus, vaid eelkõige hariduses ning omaenda kultuuri
väärtustamises, mille hulka kuuluvad ka tolerantsus ja mõistvus (see koht sai mu jutus ebaselge, mõtlesin
siin eelkõige omaenda eesti ja euroopa kultuuri väärtustamist, mis peaks
ideaalis siia tulnutele nähtav olema ja dialoogiks võimalust pakkuma).
Vaikselt kohanduvad euroopalikud tavad ka siin elavat moslemite hulgas, näiteks
Taanis avati hiljuti feministlik mošee, avapalvusel
osalesid ka kristlaste ja juutide kogukonna esindajad. «Naiste õigustest
rääkimine ei ole ainult läänelik nähe, see on islami ideaal,» ütles Sherin
Khankan, üks imaamidest (kes on naine).
Loomulikult tuleb aru anda, et religioosses sfääris muutuvad
hoiakud aeglaselt, võib-olla tuleb tõesti teatud riietusesemete kandmist kunagi
ka Eestis reguleerida, kuid täna riigikogus olnud eelnõu esitamise taga võib
näha vaid soovi olematust probleemist populaarsust lõigata.
No comments:
Post a Comment