Mustvalgeid filme ei tehta tänapäeval ju palju, kuid mul on nendega
vedanud. Nii Lõuna-Ameerikast tulnud „Mao embuses“ kui poolakate „Ida“ on olnud väga head ja
vaadatavad filmid. Nüüd siis „November“ ja ega ma tagantjärele seda värvilisena
ei kujutagi ette.
Esiteks tahaks välja tuua kummalise vastuolu. „Rehepappi“ oli
kerge lugeda, kuid filmi oli raske vaadata. Ja seda algusest peale. Kõik mis oli kerge,
lendlev, mänglev oli raamatust otsekui välja filtreeritud. Alles oli jäänud
räpane ja sünge maailm, kus inimeste mõtted olid aeglased, tunded püsivad, ent
sageli töntsid ja madalad, stabiilsemad ja usaldusväärsemad olid vaid
kalmulised, kuid nende roll sündmustesse sekkuda oli piiratud.
Mitu korda olen mõelnud, kas filmi tegijatel on olnud kõrval
lahti Karl Ernst von Baeri doktoritöö „Eestlaste endeemilistest haigustest“,
olustikku on kujutatud väga sarnaselt. Sarnane ei tundu aga olevat mõisnike
elulaad (Baer põikab paar korda võrdlevalt sinna sfääri), filmis on mõisnike
allakäik selgem ja lõplikum kui talupoegade ajutised raskused (ähvardavast
katkust saadakse jagu).
Ma ei ole pädev
hindama, kuid mulle näitlejate mäng väga imponeeris. Liina ja Hansu noorus ja
lootusetu armastus, mis oma meeletuses kaasab libahundiks käimise, sisemise põlemisega
jutuvestmise, hinge kuradile müümise. Vanade naiste tarkus ja kavalus oli
paaris stseenis vahvalt välja mängitud, samuti mõne vanamehe aplus ja tölplus. Samas
krattide askeldamine mõjus pigem tüütuna ja ootust tekitavana, et see lõppeks.
Mingil hetkel ma taipasin, et Novembri tegelased võime olla
meie kõik. Samasugune äng valitseb sageli mõne artikli või facebooki lõnga
kommentaariumis, samasuguseid meeletusi olen näinud noori tegemas (mitte tingimata
armastuse nimel), olen oma silmaga näinud teatud üksuste allakäiku. Piltlikult
on filmis esinenud gondel armastajate ideaalina paljudele noortele ette pandud.
Ja kui seda ideaali ei saavutata, muututakse närviliseks. Ja ikkagi on armastuse
teema võimas, Liina ja Hans selle ju tegelikult mõlemad saavutavad, tõsi, mitte
füüsilise, vaid illusoorsena. Nii nagu arvutimängus.
Kivirähki raamatul põhinevas filmis saab kirik loomulikult
omad nätakad kätte. Ka Vanapagan pole sümpaatne tegelane, kuid teda tuleb
filmis vähemasti tõsiselt võtta, kirikut ei saa. Aga lülitasin end sellest
teemast välja.
Ja ikkagi küsimus, kuidas mõistab filmi inimene, kes raamatut
lugenud ei ole.
Jah, ka selline on võimalik seletus kiriku kohta. Lähen tõenäoliselt varsti ka teist korda vaatama, võibolla tekib veel mõni mõte.
ReplyDelete