Hea Jaan Poska Gümnaasiumi koolipere: õpilased, õpetajad, juhtkond ja vilistlased
Mul on hea meel ja au kõnelda kooli aastapäeval. Enne tänase
kõne põhiteema juurde asumist teeksin paar eelmärkust.
Kõigepealt olin kimbatuses, kas oma sõnavõtus kasutada vormi
meie või teie. Olen ju siin koolis nii mõnegi aasta filosoofiat õpetanud, tõsi
väikese koormusega ja valikainena. Käesoleval aastal mul siiski tunde ei ole.
Aga kooli välisukse kaart on mul olemas, koolimajas leian üles nii
auditooriumi, õpetajate toa kui muud vajaliku klassiruumi. Nii otsustasin
lõpuks ikkagi meie kasuks.
Teiseks, praegune kool on meil mitmes mõttes huvitavas
vanuses. Vanast Kreekast pärinev tarkus ütleb, et vestlus õnnestub kõige
paremini, kui söögilaua ääres on inimesi rohkem kui graatsiaid ja vähem kui muusasid.
Graatsiaid oli kolm ja muusasid üheksa ja see tähendab, et Jaan Poska Kooli vanus läheb ilusti
kirjeldatud vahemikku ja lubab meeldivat mõttevahetust. Selline vanus lubab
hetkel veel meenutada kõiki lendusid, väikese vaevaga tuletada meelde õpilaste
nimed, kui kohata koolis ühte nägu õpilasi, siis tõenäoliselt on tegemist
õdede-vendadega, mitte paarkümmend aastat tagasi õppinud vilistlaste lastega.
Koolipere – nii tänaste õppijate kui vilistlaste ring on veel ühise perena hoomatav.
Nüüd põhiteema juurde. Pealkirjastasin oma tänase kõne „Tõejärgse
ühiskonna liikmetele!“. Nagu olete kuulnud, siis tänasel päeval on paljude
teemade käsitlemise puhul hakatud
rääkima tõejärgsusest. Alternatiivmeedia kõneleb, kuidas peavoolumeedia eksitab
valede ja pooltõdedega rahvast, kriminaalekspertide kõrval viivad juurdlusi
läbi ka sensitiivid, jällegi on kasvanud nende hääl, kes eitavad evolutsiooni,
peavad Maad lapikuks jne.
Tõejärgsesse ühiskonda sisenemine võib toimuda vaikselt ja
märkamatult. Mingil hetkel avastasin oma õpetamist analüüsides, et märgiks tõejärgsesse
ühiskonda sisenemisel on olnud ka näiteks minu filosoofiatundides tõe teema
käsitlemine. Nagu osad teist teavad, on olemas kolm populaarsemat tõe teooriat.
Esimene neist ütleb, et tõde on see, mis on kooskõlas
tegelikkusega. Samas on meie maailm muutunud nii kirjuks ja mitmepalgeliseks,
et on hästi raske kokku leppida selles, mis siiski on tegelikkus. Natuke
lapsikut näidet otsides, kas Pokemonid
on tegelikkuse osa või mitte?
Teine tõe käsitlus ütleb, et tõde on see, mis on kooskõlas
teiste tunnustatud väidetega. Come on !
… tahaks siin hüüatada, kas tõesti on tänapäeval võimalik kokku leppida selles,
missugused väited on üldiselt tunnustatud.
Kolmas tõeteooria ütleb, et tõde on uskumus, mis praktikas
töötab. Tunnistan, et praktika edukust rõhutav tõe käsitlus võib tänapäeva
isegi sobida. Seal sisaldub tugevalt tõe ajutisuse moment, kunagi edukalt töötanud
teooriaid võivad välja vahetada uued.
Ning viimaks, kuidagi ettevaatlikult olen viimasel viiel aastal
hakanud õpetama ka tõe liiasusteooriat, mis väidab, et tõe mõiste on ülearune.
Ei ole vahet, kas öelda, et see on tõsi, et väljas sajab lund või lihtsalt,
väljas sajab lund. See teooria näitab, et tõe mõiste on liigne.
Aga jätkame veel ja selleks mõtleme püsiva ja muutuva peale
erinevatel elualadel. Tänast kõnet ette
valmistades leidsin üles oma 2006. aastal Treffneri kooli lõpuaktusel peetud
kõne, kus muuhulgas iseloomustasin üht õpilast, kellest on tänaseks saanud Jaan
Poska Gümnaasiumi õpetajate hulgas oluline tegija. Aga tookord kõlas
iseloomustus nõnda:
/../ justnagu Pythagorase koolist väljaastunud noormees,
kelles on tasakaalus sealse õppeasutuse kaks tähtsamat ainet, matemaatika ja
muusika.
Kellele on oluline, et maailmas oleks pelgalt relatiivsuse kõrval
ka midagi kindlamat võiks vaadata näiteks matemaatika poole. Seal on üsna
kindlad asjad tõesti olemas, ehkki ruutvõrrandi puhul tuleb leppida asjaoluga,
et vastuseid on kaks ja mõlemad on õiged. Muusikas seevastu võivad kohtuda
intuitsioon ja loogika, kuitahes kauni meloodia noodid tuleb paberil ikkagi
fikseerida. Edasi minnes võime avastada, et näiteks ajaloos on alati ruumi
sündmuste tõlgendustele ja nende mõju analüüsile, kuid mitte nende
järjestatusele. Ka kirjandusteose kohta on võimalikud paljud, kuid mitte
igasugused arusaamad.
Mulle näibki, et tõejärgne maailm pole koolile mitte õnnetus,
vaid võimalus. On ju arendav, huvitav ja väga pedagoogiline tegelda klassis
kahe näiliselt võrdväärse väite uurimisega, et leida nendest suuremale tõele
vastav komponent, kumb nendest väidetest on põhjendatum. Või veelgi enam –
jõuda väidete vastuoludest dialoogini.
Olen koolielus
tunnetanud, kui viljakalt mõjub koolis dialoog, toimugu see siis õpetaja ja
õpilase või õpilase ja õpilase tasandil. Tõeline dialoog tähendab avatud
lähenemist, kus vastastikuseid väiteid kuulatakse ja ollakse valmis enda
seisukohti korrigeerima. Dialoogis kujuneb sageli tolerants, mõistmine ning
seda võib vaadelda ka kui liikumist käestlibiseva tõe poole.
Tõepoolest, miks mitte püüda tõejärgses maailmas tõtt uuel
viisil leida ning oluliseks teha. Endine Tallinna Ülikooli rektor Rein Raud
kirjutab sellest oma hiljutises artiklis “Teeme tõe jälle suureks“
„/../ kuigi ükski väljaanne meile kunagi sajaprotsendilist ja
piisavat tõtt ei esita, ei järeldu sellest sugugi, et kogu informatsioon oleks
ühesuguse väärtusega. Ja ümberpöördult: asjaolust, et võimu saavutamise nimel
inforuumi läkitatud valed on kahjulikud ning väärivad hukkamõistu, ei järeldu
sugugi, et iga aus katse olukorda kirjeldada on tingimata vaba autori
alateadlikult kallutatud hinnangutest. /../ Seetõttu ei olegi mõtet
tõejärgsusele vastandada „tõde“ ja „fakte“, vaid hoopis kriitikat ja analüüsi.
Ja täpselt nii, nagu on vaja säilitada pidevat ettevaatust valede abiga võimule
pürgivate küünikute suhtes, tuleb olla ettevaatlik ka nende puhul, kes
tõejärgsuse vastu võideldes üritavad tagaukse kaudu meie ellu sisse libistada
uue ainukehtiva versiooni tegelikkuses toimuvast.“
Head sõbrad, koolis õppides käime me piiril, kus me muu
hulgas peame õppima üles leidma ja eristama fakte ja väljamõeldisi, pooltõdesid
ja poolvalesid, emotsioonidel ja ratsionaalsusel põhinevaid argumente ning olema
väljasõelutud materjali interpreteerimisel loomingulised ja analüüsivad. Soovin
sellisel õppel põhinevat tõe poole püüdlemist meile kõigile siin Jaan Poska
Gümnaasiumis.
No comments:
Post a Comment