Küllap on paljudel inimestel olemas oma isikupärast, erialast või
kiindumustest tulenev teema, mida ta pidevalt rõhutab. Francis Bacon (1561 - 1626)
nimetaks seda ehk maailma objektiivset mõistmist segavaks koopa-iidoliks. Arvatavasti
minu koopa-iidoliks, mida ma olen roostes grammofonina kedranud, on usundiloo ja
filosoofia õpetamise vajalikkus gümnaasiumis.
Ehkki hariduse poolest olen ma teoloog (ja vanemast
ajast ka bioloog), õpetan mõlemat ainet Treffneris umbes võrdses mahus. Paksu
verd on tekitanud eelkõige usundiõpetuse õpetamine, kus aeg-ajalt on tulnud
parajaid lahinguid maha pidada. Tavaliselt on leitud, et usundiõpetus ei saa juba
õpetaja isiklike veendumuste tõttu tasakaalukalt õpetada ning seetõttu on parem,
kui seda õppeainet koolis ei oleks. Või ei tohiks see mingil juhul olla mõnes
õppesuunas kohustuslik aine.
Teisalt on kriitikat tulnud ka usuliselt poolelt. Ehk
kõige reljeefsemalt on seda väljendanud
Vanalinna hariduskolleegiumi direktor Kersti Nigesen, kui ta vastas küsimusele,
kas usundiõpetus peaks olema kõikides koolides kohustuslik: «Kultuurilugu
mõista aitab see kindlasti, aga inimest usundiõpetus ei aita, vaid pigem
kahjustab. Kui ma vanemana õpetan oma lapsele näiteks, et teist lüüa on inetu,
siis tahan, et tegu oleks kindla seisukohaga. Mitte nii, et mu lapsele
öeldakse, et mõnes kodus on löömine tavaks, teises mitte. Tahaks, et laps
teaks, et löömine ei ole vastuvõetav. /../ Usundiõpetusega tekib samasugune
probleem. Räägime, et ühed usuvad nii, teised naa. Kui usk inimese identiteeti
ei kujunda, siis see teda ei aita. Sellepärast suhtun usundiõpetusse väga
kahtlevalt.» (Õpetajate Leht 12.10.2012).
Mingil
hetkel ma hakkasin isegi mõtlema, et kui usundiloo õpetamine kahelt poolt
kriitikat saab, siis on see kindel märk, et õpetamisega ollakse õigel teel.
Lisan
lugemiseks mõned aastad tagasi kirjutatud artikli, kus usundiloo ja filosoofia õpetamise
kasulikkuse üle arutlen.
Linnupüüdjad pimedas toas
Postimees 29. mai
2010
2006. aastal pidasid kuulsa debati teaduse ja religiooni vahekorra üle
tuntud loodusteaduste populariseerija Richard Dawkins, kes on ateist, ja
inimgenoomi kaardistamise projekti juhtinud Francis Collins, kes on kristlane.
Kommentaarides rõhutasid oma lemmiku argumentide paremust mõlema mehe
pooldajad. Mulle tundub, et rohked samateemalised debatid mitmel pool maailmas
on üha enam näidanud, et teadmiste ja nendele religioossesse raamistusse
asetamise mõttekuse või mõttetuse üle arutlemine on teravamalt päevakorda
tõusnud, kui veel paarkümmend aastat tagasi. Maailma ja inimese olemust
seletavas debatis kõlavad taas koos loodusteaduslikud, filosoofilised ja
teoloogilised argumendid.
Töötan päev-päeva kõrval usuliste ja filosoofiliste teemade õpetamisega ja seda põhiliselt
gümnaasiumiastmes, kuid eeldan, et mitmed minu poolt toodud ettevaatlikest
üldistustest kehtivad ka täiskasvanute maailmas. Üheks minu sagedaseks
õpetamise meetodiks on püüd uue materjali sidumine õpilastele juba tuntud
näidetega, ehkki hoiatan samal ajal nende liiga otsese samastamise eest. Olen
ammu avastanud, et õpilastele saab religiooni toimimine selgemaks kui tuua
paralleele arvutimaailmaga, omaaegne kultusfilm Matrix selgitab suurepäraselt
George Berkeley filosoofiat, tundub, et uue menufilmi Avatar lõikudega saab
näitlikustada James Lovelocki poolt arendatud Gaia teooriat. Üksikuid
religioone, kogukondi, filosoofiaid tutvustades olen tajunud õpilastes soovi
tutvuda nähtuste erinevate poolustega st saada asjast võimalikult mitmekülgne
ja terviklik pilt.
Mulle tundub, et intuitiivset terviku otsimine on üsna üldine. Võtame
näiteks inimese kirjeldamise, kus terviklikumaks arusaamaks eriti oluline bioloogiline,
kuid kindlasti ka psühholoogiline ning taustana filosoofiline ja teoloogiline käsitlus. Heaks näiks on siin aastalõpu
intervjuu Eesti Teaduste Akadeemia presidendi Richard Villemsiga (Päevaleht 30.
detsember 2009), kus ta inimese geene kirjeldades arutleb ta ka Augustinuse
pärispatu mõistmise üle «Püha Augustinuse arutlus pärispatust kuulub, igati
õigusega, kristliku kultuuri varamusse. Tema probleemiks oli seejuures ka
küsimus: mis saab imikutest, kes surevad ristimata – jõuavad nad põrgusse või
pärivad taevariigi? Defineerides mõiste ümber: kas pärispatt on meile
geneetiliselt kaasa antud?» Analoogiliselt ei unusta akadeemik Peeter Saari
maaväliste tsivilisatsioonide võimalikkuse üle arutledes (Postimees «Kas me
jäämegi üksi?», 27.03.2010) küsimuse teoloogilist poolt.
Samas on probleemide ja nähtustega mitmekülgne tutvumine paljudele raske ja
tüütu. Üheks lihtsustavaks lähenemiseks õpilasete terviklikkuseotsingute puhul
on olnud lähtumine autoriteetsete inimeste isiklikest vaadetest. Vastavat
autoriteedi teeneid mingil elualal tunnustades oleks õpilastel ka oma vaadetele
põhjendus. Olen seda mõttes vahel nimetanud ka tagauksest sisenemiseks. Seda,
et jõulisi kunstiteoseid mõjukate inimeste vaadetest peljatakse näitab näiteks
Charles Darwini 200. sünnipäevaks vändatud filmi «Loomine» levisse võtmisest keelumine paljude USA
filmilevitajate poolt.
Teisalt olen püüdnud õpilaste
eelmises lõigus kirjeldatud püüdesse pigem skeptilisust sisendanud. Esiteks
võivad autoriteetide vaated olla väga isiklikud ja omapärased nagu näiteks
Albert Einsteinil, keda nii religiooni pooldajad kui ka vastased tsiteerivad.
On ju teada, et Einstein suhtus tõrjuvalt isikulise jumala ideesse, kuid samas
on ta mitmel juhul kinnitanud, et ta on «sügavalt religioosne mitteusklik».
Lisaks võivad inimeste vaated erinevatel eluperioodidel oluliselt erineda. Ilmeka
näitena olen vahel õpilastele teinud ülesandeks mõtiskleda prantsuse filosoofi
Michel Foucault kommentaari üle, kui ta rääkis oma muutuvatest seisukohtadest: «Kui
inimesed ütlevad, et sa arvasid aastaid tagasi nii ja nüüd ütled midagi muud,
siis minu vastus sellele on .. /Foucault naerab/.. Kas te arvate, et olen
aastaid kõvasti tööd teinud, selleks et öelda samu asju ja et mitte neid
muuta.»
Tunduvalt enam olen eelistanud õpilastega analüüsida üldistavaid
vahekokkuvõtteid, kus väljenduksid võimalikult avatult mitmekesised arusaamad
inimese maailmavaadetele olulistest nähtustest ja probleemidest. Sellist
lähenemist inimese käsitlemisel esindab näiteks teoloog Toomas Pauli möödunud
aasta lõpul ilmunud raamat «Seitse sabasulge». Inimese süstemaatiliseks kirjeldamiseks vajalikud bioloogia, teoloogia,
psühholoogia, ajaloo ja ka teiste teaduste andmed moodustavad selles raamatus
kooskõla. Kirjeldatud lähenemisele sümboolset nime otsides jõudsin «Seitset
sabasulge» lugedes järgmise tekstilõiguni: «Hundi kasvu koera labradori
retriiveri aju on viiendiku võrra väiksem kui tema metsikul sugulasel, see on
sama suur kui kolmekuuse hundi aju. Armastus inimese vastu on koeral muutunud
instinktiivseks. Iga lemmikloom käitub nagu oma esivanema alaealine väljaanne
(lk 180)». Kuna autor on eelkõige teoloog, kes aga ei ole ühe teadusharu poolt
«taltsutatud», sobiks ehk eelnevast näitest lähtuvalt raamatus viljeletavat
laiapõhjalist lähenemist nimetada metsikuks teoloogiaks.
Toomas Pauli raamatu toob näiteks välja võimalikud lähenemised ja valikud
viimasel kümnendil taas teemana teravamalt üleskerkinud religiooni ja loodusteaduste
vahekorrale: «Jumala kavatsustest rääkimine ei välista põhjuslike seoste
teaduslikku kirjeldamist.» või vastupidiselt, tänapäeva vast kõige tuntumat
ateisti Richard Dawkinsit tsiteerides:«Pole olemas mingit hinge või vaimu poolt
juhitud elutungi/../ Elu koosneb tegelikult üksnes tohutust hulgast baitidest
digitaalsest informatsioonist» (lk 188-189).
Küllap tunneb tänapäeva ühiskond ja kindlasti ka kool teravat puudust
tõelisest dialoogist, kus arutlejad pole ette otsustanud, missugustel
seisukohtadel nad vestluse või diskussiooni lõpuks on. Õpetajana tean, kui
oluline on õpilase arenguks sisemine dialoog, et õpitu tekitaks uusi mõtteid,
ärgitaks küsima ja ise edasi mõtlema. Tundub, et niisuguse, dialoogiks vajaliku
ideedevahelise pinge loomisel on metsikul teoloogial väga head võimalused. Tavaliselt
pole ju religiooni ja ka filosoofia poolt tõstatatud küsimused üheselt
lahendatavad. Need jäävad inimese mällu tallele, seonduvad igapäevases elus
kogetuga, eristavad ideega sobivaid ja sobimatuid mõtteid, hindavad detailide
tähendust.
Kunagi kuulsin teoloogiaprofessor Kalle Kasemaalt toreda piltliku võrdluse,
mis seletas teoloogia ja filosoofia vahet. Selgus, et mõlemad püüavad justkui
pimedas toas lindu, kuid teoloog väidab, et ta on selle linnu kätte saanud.
Tundub, et pimedas toas linnupüüdmisel on koolinoorte ja küllap ka
täiskasvanute jaoks olulisem tähtsus, kui esialgu tundub.
http://pluss.postimees.ee/269114/toomas-jurgenstein-linnupuudjad-pimedas-toas
No comments:
Post a Comment