Mõte hakkas liikuma kui kuulsin Reformierakonna ideed alustada majandusõpetusega
põhikoolis. Tegelikult on see arvestatav idee, ehkki õppekava ja tunnijaotust
nuusutanud inimesena tekivad mul kohe küsimused: kui suures mahus, missuguse
õppeaine mahtu kärbitakse või hakatakse vastavaid teemasid õpetama seniste
õppeainete raames, kes hakkavad õpetama, kui kaugele on arendatud õppekavad ja
õppematerjalid jne.
Küllap tuleneb minu mõningane skeptitsism sellest, et olen aastaid
rääkinud religiooniloo ja filosoofia vajalikkusest, tean ka seda, et keegi
räägib niisamuti riigikaitseõpetusest jne.
Tegelikkuses on õppeainete tasakaal koolis on üks peen asi, mis sõltub
üheltpoolt aine mahust, kuid loomulikult ka õpetajast. Näiteks olen hakanud
tunduvalt tõrjuvamalt suhtuma väidetesse, et keegi on väga hea õpetaja, sest tegi
oma õppeaine gümnaasiumis nii selgeks, et ülikoolis polnud tema aines midagi
juurde õppida. Ma arvan, sellisesse õpetajatesse tuleb suhtuda suure
kahtlusega, sest tõenäoliselt kulutab õpilane tema tundidele tunduvalt enam
energiat ja aega kui teistele tundidele st õpetaja saavutab oma tulemuse teiste
õppeainete arvelt. Ning ülikool on selleks, et seal ka õpitaks.
Kunagi proovisin kirja panna omi mõtteid reaalainete õpetamisest, kus
tegin ka mõningaid ettevaatlikke üldistusi (artikkel on tervikuna ka netis
olemas).
Humanitaarõpetaja reaalainete
õpetamisest
(Eesti Päevaleht 21. september
2010)
Läinud
nädalal püüdis mul pilku kooli stendil asuv „Teadlaste ööd” tutvustav plakat.
Peamiselt loodus- ja reaalteadusi populariseeriv üritus on kindlasti oma
vormilt üks õnnestunumaid ettevõtmisi, mis noortes huvi nende ainevaldkondade
vastu peaks tekitama ja süvendama.
Samal ajal on „Teadlaste öö 2010” ja teiste
analoogiliste ürituste pikemaajalise mõju võtmeks tõsiasi, kas koolides on
vastavate ainete õpetamine kantud samast vaimsusest.
Pole kahtlust, et (pool)humanitaarina toetan ma hea
meelega ka reaalainete populariseerimist ja arvan, et sellega on nõus nii
kirjandus- kui ka ajalooõpetajad ja teised humanitaarid. On kahju näha
tehnikasse kiindunud õpilast, kes on humanitaarsuuna valinud lootuses, et seal
on lihtsam, samamoodi saab haletseda noort põhikoolist tulnud õpilast, kelle
reaalainealane loomingulisus ja huvi on tuima päheõppimisega kustutatud.
„Harjutamine teeb harjutajaks,” ütles sellise õpetamismeetodi kohta Treffneri
kooli füüsikaõpetaja Madis Reemann.
/../
Kuidas siis ikkagi reaalaineid õpilastele lähemale
viia? Järgnevad paar tähelepanekut ei pretendeeri liiga suurele üldistusele,
lisaks piirdub minu kogemus põhiliselt gümnaasiumiastmega.
Kooli seestpoolt vaadates on minu jaoks esimeseks
sammuks õppeainete vaheline solidaarsus, mis tähendaks, et ei kujundataks esma-
ja teisejärgulisi koolitunde, seda ükskõik missuguse süvaõppega suunas. Süvaõpe
kujundatakse tundide mahuga, kuid koolitunnid üksikuna peaksid olema võrdse
tähtsusega: näiteks ei tohiks õpilane kulutada suuremat osa kodutööde ajast
ühes tunnis ülesantule, mida paraku üsna sageli juhtub.
Ainetevaheline
solidaarsus väljenduks tunnistamises, et füüsikud ei suuda ilma lüürikuteta ja
vastupidi. Nii nagu teatud kogus mangaani muudab terase oluliselt
kulumiskindlamaks, niisama peaks reaalainetes tõeliselt särama löömiseks vaja
õpilasel õppida tõsiselt teatud mahus humanitaariat ja kindlasti ka
vastupidi.
Teiseks olen tunnetanud üht vastuolu reaalainetega
seotud probleemi olemuse ja pakutud võimalike lahenduste vahel. Sageli on
probleemiks nimetatud reaalainete vähest populaarsust.
Lahenduste pakkumisel aga lähtutakse justkui
mõttest, et Eesti noored ei oskaks reaalaineid. PISA ja TIMMS-i uuringud
aga näitavad, et küsimus ei ole reaalainete oskamises, Eesti noored on oma teadmiste
ja oskuste poolest Euroopa tipus. Kas ja mille lahenduseks on siin kohustuslik
matemaatikaeksam, elulähedasemad õpikud, suurem hulk laboratoorseid töid,
välipraktikumid või midagi muud, tuleks vähemalt minu arvates täpsemini
selgitada.
Kolmandaks tundub mulle, et ehk tunnevad õpilased
puudust võimalusest reaalainete kaudu maailma mõtestada. Neile, kes soovivad
oma elu siduda reaalainetega, on see üli-oluline. Kindlasti saab seda
lünka täita iga reaalaine õpetaja, kuid see on ka ainetevahelise koostöö
küsimus.
Filosoofia ja religiooni õpetajana valin ma meeleldi
näiteid just reaaliast: üsna Euroopa filosoofia sünni juures on näiteks lugu
Achilleusest, kes kilpkonnale kuidagi järele ei jõua. Just reaalkallakuga
klasside õpilased arutavad selle üle innukalt. Ka usundiloos olen esitanud
õpilastele analüüsimiseks jumalapilte, mis on esitatud ka füüsika või bioloogia
kaudu.
Minu lemmikuks on kujunenud füüsik Kalev Tarkpea
näited, kes religioossete probleemide selgitamiseks kasutab füüsika keelt.
Religioosse maailmavaate aluseks on tema käsitlus: „Usk sellesse, et maailma
mitmekesisus ja korrapära tulenevad inimesest kõrgemal seisvast tahtelisest
infoallikast. Seda maailma struktureerivat ja programme käivitanud (ja
kontrollivat) infoallikat nimetatakse religioossetes tekstides Jumalaks.”
Analoogilisi jumalapilte leidub ka bioloogiast, näiteks Teilhard de Chardini
kujutlus evolutsioonist kui vaimsustumise protsessist ja liikumisest Kristuse
suunas. Ka selliste jumalapiltide analüüs on kulgenud vägagi inspireerivalt.
Ma ei puudutanud oma artiklis meelega tunniressursi
jaotust. Elu on näidanud, et kui tunnijaotusest alustada, siis on tulemuseks
tüli, kus vend ei tunne venda. Tüliga aga ei saa alustada ülesande lahendamist,
mille eesmärgiks on, et iga õpilane arendaks endas võimetekohaseid, meeldivaid
ning ka riigile vajalikke teadmisi ja oskuseid.
http://epl.delfi.ee/news/arvamus/humanitaaropetaja-reaalainete-opetamisest?id=51283208
No comments:
Post a Comment