Kokkuvõtvaid
märkmeid kooseluseadusest
Lugesin aastavahetuse paiku läbi Tuula Karjalaineni
kirjutatud Tove Janssoni eluloo (eesti keeles on Varrak välja andnud) ning tema
suhe oma Tuu-tikiga (Tuulikki Pietiläga) inspireeris ka veidi sellest teemast kokkuvõtet
tegema.
Olen kooseluseaduse teemadel kirjutades viimasel poolel
aastal päris palju tähelepanu pälvinud. Ütlen kohe, ma pole selle alal mingi
asjatundja, see teema mind väga ei huvita, kuid kolm artiklit olen kirjutanud.
Põhiliseks motiiviks oli asjaolu, et mulle näis, et minu arvates võinuks
valjemalt kõlada kristlaste hääl, kelle arvates see seadus on loomulik ja
vajalik (arvan väga umbkaudselt, et neid kristlasi võiks Eestis olla 10-20%).
Teise märkusena tooksin veel välja asjaolu, et olen kirjutanud ja rääkinud
eelkõige sellest, miks ma kooseluseadust põhimõtteliselt pooldan, konkreetse
eelnõu analüüsi pole ma teinud (olen aru saanud, et küsitavusi seal on).
Kuna artiklid on kättesaadavad toon neist välja
minu arvates kõige olulisema ja lisan lingid, kus need on tervikuna
kättesaadavad. Esimene oli siis Eesti Päevalehe artiklis „Suhtumine homodesse
sarnaneb paljuski kunagise suhtumisega orjusesse“ 12.05.2015, loetav http://blogid.sotsdem.ee/tartu/773/
Selles
artiklis ma rõhutan, et mõtlemise lahknemine algab asjaolust, kas ja kuidas me tunnetame
loomuseaduse olemasolu:
„Üldistades
näib mulle, et paljuski taandub kooseluseaduse kohta käiv usuline
argumentatsioon küsimusele, kas on või ei ole olemas mingid loomulikud,
universaalsed ja kindlad seadused, mida inimesed võivad tajuda, mõista ja oma
käitumise aluseks võtta. Antiikmaailmas pooldasid niisuguste seaduste olemasolu
stoikud, keskajal kõige põhjalikumalt ehk Aquino Thomas, uusajal püüdis näiteks
Thomas Hobbes kirjeldada mitut loomulikku seadust. Paljud kooseluseadusele
vastandujad arvavad, et sellised seadused on pühakirjast leitavad ja püsivad.
Homoseksuaalsus vastandub nendele seadustele, on seega ebaloomulik ja
ebaloomulikkust ei tohiks seadustada.
Sellele
vastandub seisukoht, et meie arusaam ning tõlgendus loomulikkusest ja moraalist
on muutuv, ka pühakirjas sisalduvat tuleb tõlgendada ja me alles liigume
moraaliseaduste täielikuma mõistmise poole. Näiteks orjust on tuhandeid aastaid
peetud loomulikuks ja paratamatuks, ka mitme pühakirja tekstid käsitlevad
orjust kui ühiskonna loomulikku osa. Siiski võib ajaloos märgata, et orjuse
kasuks toodud argumendid murenesid loomuliku arusaama ees, et kõik inimesed on
jumala ees võrdsed ja võrdsed peaks olema ka nende põhiõigused. Mulle näib, et
suhtumine homodesse sarnaneb paljuski kunagise suhtumisega orjusesse.“
Pärast EPLi
artikli ilmumist küsisid minult päris mitmed inimesed (küsijate hulgas oli nii
pooldajaid kui vastaseid), kuidas ma ikkagi kooseluseaduse pooldamiseni jõuan,
missugune on mu mõttekäik ning seepeale avaldasin Sirbi artiklis „Kooseluseadus
kui jumalatõestus“. Sirp 16. august 2014: http://www.sirp.ee/s1-artiklid/c9-sotsiaalia/2014-08-14-10-38-20/
Tsiteerin sealt võtmekohta: „Luterlasena on mulle kõige
tähtsam piibli sõnum. Loomulikult ma mõistan, et esmasel piibli lugemisel võib
tekkida arusaam, et homoseksuaalsed suhted mõistetakse seal üheselt
hukka. Ometi on vaikselt hakatud välja tooma ka teistsuguseid piibliseletusi,
eesti keeles on soliidseim neist mõned aastad tagasi ilmunud teoloogide Jaan
Lahe ja Urmas Nõmmiku artikkel „Homoseksuaalsus piiblis” (Usuteaduslik Ajakiri
nr 1, 2011). Nimetatud artikli järeldus on ühene: homoseksuaalseid suhteid
piibli alusel hukka mõista ei saa. Tähelepanuväärne on veel asjaolu, et
hoolimata sellest, et artikli ilmumisest on möödas juba mitu aastat, pole
sellele ilmunud ühtki samal tasemel vastuartiklit.
Kuna ka minu poolt omaksvõetud arusaama kohaselt piibel homoseksuaalsust hukka
ei mõista (loomulikult on võimalikud ka teistsugused piiblitõlgendused), siis
peaks kristlane rakendama geidele kristlikke käitumisjuhendeid: käitu nii, nagu
sa tahad, et teised sinuga käituksid, ning armasta oma ligimest nagu iseennast.
Heteroseksuaalina tahan ma väga, et minu perekondlik suhe oleks ka riigi
tasandil reguleeritud ning tunnustatud, miks peaks see keelatud olema
teistsuguse seksuaalse orientatsiooniga inimestele. Seda loomulikult juhul, kui
nad sellist regulatsiooni ise soovivad.“
Järgnevalt möönan, et bioloogilisi ja ühiskondlike poolt ja
vastuväiteid on palju, need on spetsiifilised, rahastatud erinevate
organisatsioonide poolt ning nende põhjal ei suuda vähemalt mina otsust
langetada. Seetõttu toetun isiklikule kogemusele.
„Tõenäoliselt tunneb või teab enam-vähem iga inimene mõnda
homoseksuaali. Õpetajana on mul tutvusringkond päris lai ning
tõenäoliselt tean geisid mõnevõrra rohkem kui keskmine inimene. Samuti
olen üsna palju liikunud maades, kus kooseluseadus (või mõni sellesarnane
seadus) on vastu võetud. Nagu ka jumalatõestuste puhul ei vii inimest enamasti
otsustuseni mitte niivõrd eri argumentide kõrvutamine, vaid ümbritsevate autoriteetide
mõju või siis isiklik kogemus. Homoseksuaalsed inimesed, keda ma tean, on üsna
samasugused kui heteroseksuaalid, inimesed oma tugevuste ja nõrkuste ning
väärtuste ja puudustega, samuti pole ma mingit olemuslikku ebamoraalsust või
kooliõpikute kallutatust tajunud riikides, kus kooseluseadus kehtib. Minu
isiklike kokkupuudete ja kogemuste põhjal tehtud otsus ei keelaks
homoseksuaalide suhtele riiklikku tunnustust ka Eestis.“
Enne seaduse hääletusele panemist tegin veel lõpuks fb postituse: „Uni läks ära ja panen
paar mõtet nädalalõpuks. Loomulikult kooseluseaduse teemadel. Ma ei tea, kuidas
kulgevad hääletused, kuid mulle näib, et peab hakkama mõtlema, kuidas
vastaspoolte vahel taas mõistmist üles ehitada. Esiteks kinnitan omalt poolt,
et ei kavatse tülli minna ühegi oma tuttavaga, kes kooseluseadusest minust
teisiti mõtleb. Ning teiseks, tundub, et on üsna suur arusaamade erinevus
noorema ja vanema põlvkonna vahel. Ning siit üleskutse oma õpilastele (nii
praegustele kui endistele). Võtke nädalavahetusel aega ning vanemate või
vanematega sellest teemast ja kuulake ka neid. Äkki saab midagi mõistetavamaks.
(8. oktoober 2014).
Panen lõpetuseks veel paar mõtet SAPTKi kohta. Mul ei ole
üldisemas plaanis sellele organisatsioonile etteheiteid, lihtsalt me mõtleme
erinevalt: esitame konkureerivate seisukohtadega artikleid, vahel polemiseerime
fbs. Kaks küsitavust mul SAPTKi suhtes siiski on:
1.
Minu arvates pole
see organisatsioon piisavalt avanud oma maailmavaatelist tausta. Näiteks kuulub sihtasutuse Perekonna
ja Traditsiooni Kaitseks projektide hulka ka Brasiilia mõtleja ja
ühiskonnategelase, professor Plinio Corrêa de Oliveira raamatu „Revolutsioon ja
Vasturevolutsioon” väljaandmine ja levitamine. Ühenduse kodulehel kinnitatakse,
et see on kultuurianalüütiline käsitlus, milles on lahti kirjutatud lääne
tsivilisatsiooni viimase viiesaja aasta dünaamika alusjooned. Seda teost
lehitsedes ilmneb, et protestantlust hinnatakse seal kurjuse kandjaks ja kiriku
vaenlaseks, hoiatatakse konfessioonide ühendustes peituvate ohtude eest,
protestantlus seotakse seal ka kommunismiga, märgitakse, et Lutheri teosed
kandsid Marxi ja Lenini vaimu jne. Vähemalt ühes Objektiivi raadiosaates
kinnitasid SAPTKi juhid, et tunnetavad end osalemas vasturevolutsiooni
protsessis. Nii pole mulle näiteks päris selge SAPTKi suhe protestantlusega.
2. Kooseluseaduse hääletuse eelsel
perioodil toimus väga ühene viha üleskütmine kooseluseaduse pooldajate vastu.
Kui liikuda täna fb grupis „Kaitskem üheskoos perekonda“ (mina olen seal küll
blokitud), siis on see viimastel kuudel palju paremaks muutunud. Aga
hääletuseelsel perioodil oli asi tõsine. Mingit probleemi ei olnud pildistada
kooseluseadust pooldavalt meeleavalduselt vikerkaarevärvilise kampsuniga noort
poissi ning avaldada fbs foto, kus teda kõrvutatakse teda last süles hoidva Stalini
pildiga, solvavaid ja vägivallale kutsuvaid kommentaare ei kustutatud jne. Nii
ei oleks tohtinud teha.
No comments:
Post a Comment