Tunnistan,
et ma olen poliitikas puudust tundnud oma eksimusi tunnistavatest inimestest.
Samuti nendest inimestest, kes siiralt ütlevad, et kahtlevad ühe või teise
seisukoha lõplikkuses ning heade argumentidega on võimalik nende seisukohti
muuta. Minu jaoks on selline lähtepositsioon dialoogi eelduseks. Ma ei mäleta,
kellelt pärineb see mõte, kus öeldi, et tõeline dialoog sünnib siis, kui sa ei
tea, mis seisukohtadel sa arutelu lõpus oled. Kui sa tead, mis seisukohtadel sa
vestluse lõpus oled, pole tegemist dialoogi, vaid kahe või enama inimese
monoloogidega.
Pakun
seekord lugemiseks artiklit, kus räägin päris palju erinevatest raamatutest,
mis võib-olla mõnele mu blogi lugejale pole pihku sattunud. Ma arvan, et
sellest pole midagi ning artiklit saab lugeda kui kõnet kahtlejate kiituseks.
Teadjate tulek (Postimehe AK
11.06.2012)
Veidi
vanamoodsa raamatuinimesena olen teinud mõningate Eestis ilmunud teoste ja
nendele antud kommentaaride põhjal ettevaatlikke üldistusi ühiskonna vaimsete
suundumuste kohta. Mõned viimastel aastatel üllitatud raamatud on pannud
küsima, et kas on vaikselt toimumas arutleva, analüüsiva ja kahtleva lähenemise
taandumine selgete ja konkreetsete väidete ning seisukohtade ees.
«Sina
Laches, kui väejuht muidugi tead, mis on mehisus.» - Nõnda algab Platoni poolt kirjapandud
Sokratese dialoog väejuht Lachesega. Jätan praegu teadlikult kõrvale Platoni
kirjapandu vahekorra autentse Sokratesega ja kirjeldan mõne sõnaga dialoogi
sisu. Sokrates pöördub Lachese poole üliviisakalt, ehkki tema sisimas võib
aimata irooniat. Laches, kes tänase kooli mõõdupuu järgi pole just «kõige
teravam pliiats», asub oma seisukohti mehisuse kohta esitama. Näiliselt
lihtsameelsete küsimuste abil aitab Sokrates Lachesel arutluse käigus hulga
uute mõteteni, mida Laches on mehisust esialgselt defineerides kahe silma
vahele jätnud. Ja ehkki viimaks Laches tunnistab:«Ometi mulle näib, et ma
mõistan, mis asi on mehisus, ainult ma ei saa aru, kuidas see praegu sai nii
kaduda /../», võib selle arutluse
jooksul tajuda, et ka kõva peaga Lachese
mõistuses on midagi liikuma hakanud. Elupõlise pedagoogina olen ma kogenud
analoogiliste arutluste arendavat mõju ka õpilaste puhul. Sokrateselt pärinev
tõdemus, ma tean, et ma midagi ei tea,
võiks olla kirjeldatud dialoogilise lähenemise sümboliks.
Mulle
tundub, et dialoogilise arusaama aktsepteerimist leiame ka religioonides. Võib
võtta näiteks Pauluse tõdemuse kirjast
filiplastele: «Kes meist on täiuslikud, mõtelgem just samal viisil, ent kui te
mõtlete midagi teisiti, küll Jumal ilmutab teile ka selle»(Fi 3:15), Mahatma
Gandhi tuntud hinnangu: «Kõik usundid on mulle peaaegu niisama armsad kui minu
hinduism, nii nagu ka kõik inimolendid peaksid igaühe jaoks olema niisama
armsad kui ta oma lähedased sugulased» või siis praeguse dalai-laama
kommentaari ema Teresa kohta: «Ema Teresa /../ on üks neist, kelle vastu tunnen
sügavaimat austust. Esimesest silmapilgust peale hämmastas mind tema
absoluutselt tagasihoidlik käitumine. Budistlikust seisukohast võinuks teda
bodhisatvaks pidada.»
Samas
olen viimastel aastatel tajunud, et dialoogilise lähenemise kõrvale on tekkinud
mõjukaid autoreid, kes teavad täpselt kuidas maailmas asjad on ning seda ka
suurte religioossete ja filosoofiliste küsimuste puhul. Tunnistan, et mind häirisid
mõni aeg tagasi kõvasti David Millsi «Ateistlik Universumi» ja hiljem ka
Richard Dawkinsi «Luul jumalast» ilmumine. Mulle tundus, et dialoogiline ning
avatud maailmkäsitlusele ilmus kõrvale suletust ja vankumatut teadmist rõhutav
pool. Näiteks on Mills raudkindlalt teadlik kristluse kahjulikkusest: «Kristlik
kirik suutis niisiis tuhat viissada aastat arengut lämmatada. Kui poleks olnud
sellist teaduse tagakiusamist ja rõhumist, oleks inimene Kuule lennanud juba
650 a. maj. Vähk oleks välja juuritud aastaks 800 ja südamehaigused oleks
tänapäeval võibolla tundmatud» (Ateistlik Universum, lk 31) ja Dawkins
kõigutamatult veendunud ateistide moraalis: «Mõned ateistid võivad
üksikisikutena halbu asju teha, kuid nad ei tee neid halbu asju ateismi tähe
all» (Luul jumalast, lk 279). Nõukogude aega mäletavale inimesele kõlab
Dawkinsi väide, kui ta mõistab hukka Afganistanis asunud Bamiyani budakujude
õhkimise, üsna naiivselt: «Ma ei usu, et maailmas leiduks ühtegi ateisti, kes
sirutaks käe buldooseri võtmete järele ning siirduks lammutama Mekat – või
Chartres’it, York Minsterit, Notre Dame’i, Shwe Dagonit, Kyoto templeid või
samu eelnimetatud Bamiyani budasid» (Luul jumalast, lk 252).
Kui
eespool mainitud Millsi ja Dawkinsi raamatute järel ilmus sama mõttesuunda kajastav
Daniel Dennetti «Darwini ohtlik idee», siis tajusin kergendustundega, et see ei
tekitanud vähemalt raamatu arvustajate hulgas erilist vaimustust. Pigem olid
reaktsioonid üpris karmid ja iroonilised, näiteks Mihkel Kunnuse retsensioon «Kas
kõik on tõepoolest vaid algoritm?»: «Dennetti lubadus anda lõplik seletus
bioloogia ja filosoofia küsimustele paneb kriitiku muigama. /../ Nii nagu James
Lovelocki Gaia hüpotees või Elisabeth Sahtourise maailmatants, pakub ka
Dennetti pütaagorlik neodarvinism teatud vaimutüübile rahustavalt terviklikku
ja kodust maailmapilti»(EPL 03.09.11). Ehk veel karmimalt arvustas teost Silver
Ratassepp «Darwini Dominikaani jutlus»: «Raamatul on üksainus retooriline toon:
kõik need, kes ei taha silmapilk ja vastuvaidlematult kogu dennettlikku
ilmapilti täiel kujul omaks võtta, teevad seda sellepärast, et nad tunnevad
muudkui ärevust, painet, hirmu, iiveldust, ängi (kõiki neid sõnu kasutab
Dennett tekstis korduvalt) ja keelduvad ultradarvinistlikku vaadet vastu
võtmast ainult mingite vaevu teadvustatud religioossete painete tõttu.
Dennettlus ise on aga sangarlik ja askeetlik eneseületus, uuest äratundmisest
saadav hunnitu kaemus, mis paiskab küll põrmu elu erilisuse tunde, on aga ainus
teeviit tõsiteaduse rajale. »(Sirp 09.12.11).
Siiski
olen eespool nimetatud kolmes teoses esitatud lähenemisele ka õigustust otsinud
ning kõige enam tuge saanud loodusteaduste populariseerijalt Carl Saganilt. Oma
raamatus «Deemonitest vaevatud maailm» on Sagan kirjutanud: «Ma olen selles
raamatus teoloogiliste liialduste suhtes mõnikord kriitiline, sest äärmuslikult
jäika, doktrinaalset religiooni pole võimalik ebateadusest eristada. Sellest
hoolimata tahan ma kohe alguses tunnustada seda imepärast mitmekesisust ja
mitmekihilisust, mis religioosses mõtlemises ja religioossetes kommetes
aastatuhandete jooksul on välja kujunenud; liberaalse religiooni ja
oikumeenilise liikumise kasvu 20. sajandil; ja fakti, et religioon on võidelnud
omaenese liialduste vastu – protestantliku reformatsiooni, reformeeritud
judaismi, Vatikani teise kirikukogu ja nn kõrgema piiblikriitika näitel. Aga
sarnaselt paljude teadlastega, kellel näib olevat vastumeelt väidelda
ebateadusega või isegi nende üle avalikult arutleda, on paljudele suurte
religioonide toetajaile vastumeelt väidelda äärmuslike konservatiivide ja
fundamentalistidega. Kui see nii edasi läheb, siis jäävad viimased võitjaks,
sest nende vastane ei tule lihtsalt kohale» (lk. 28).
Missugused
on need äärmuslikud konservatiivid ja fundamentalistid Eesti oludes, keda käesoleva
artikli kontekstis olen nimetanud teadjateks. Mõnda aega tundus mulle, et
vähemalt eestikeelsete raamatute maailmas neid pole. Paar sellekohast teost
nagu Ralph O.Muncasteri «Loomine evolutsiooni vastu» või siis Lee Strobeli
«Kohtuasi looja kasuks» on olnud niširaamatud, mille ilmumisestki teadsid vaid vähesed.
Uuemaid raamatuid sirvides olen avastanud ka teadjaid, kes taotlevad oma sõnumi
levikut laiemalt. Näiteks kirjastuselt Kunst ilmunud Robert Spenceri «Poliitiliselt
ebakorrektne tõde islamist» tutvutuses kuulutatakse kõhklemata: «Arvad, et tunned islamit? Peaaegu kõik, mida
sa islamist ja ristisõdadest tead, on vale!» Ning edasisel lugemisel saadud
pilt hajutab ruttu arusaama nagu võiks islamist ka midagi positiivset oodata.
Teise
sama suunda esindava teosena tahaksin mainida Elukultuuri Instituudi poolt välja
antud «Surmakultuuri arhitekte» autorid Benjamin Wiker ja Donald DeMarco. Ka
need autorid teavad, kuidas maailmas asjad on. Näiteks nad väidavad, et rohkem
kui kakskümmend mõtlejat, sealhulgas Arthur Schopenhauer, Charles Darwin,
Simone de Beauvioir, Sigmund Freud ja Peter Singer esindavad surmakultuuri. «Surmakultuuri
arhitektide» eessõnas selgitavad autorid oma meetodit: «Näitamaks kurjust, mis
määratleb ja toidab surmakultuuri, oleme otsustanud esitada mitte ideede käsitluse, vaid isikute elulood.» ning kinnitavad, et
sellise meetodi abil võib jõuda surmakultuuri viljelenud isikute mõttemaailma
põhjusteni: «Sellise väärdumuse põhjustas tihti osaliselt väändunud pereelu,
väändunud lähenemine loomusele, väändunud seksuaalihad, väändunud head
kavatsused või väändunud utoopilised nägemused» (lk 32). Ning raamatut lugedes
saamegi teada, et Schopenhauer oli «/../edevusele kalduv erak, keda nooremas
eas kummitas seksuaalse rahulduse otsimine, vanaduses kuulsusjanu ja kibe
põlgus kaasaja mõtlejate vastu. Alati hirmul ja kahtlustav, ei usaldanud ta
kunagi oma kaela habemeajaja hoolde, hoidis oma piibud alati luku taga ning
magas laetud püstolitega voodi kõrval» (lk 46), Charles Darwini puhul parastatakse:
«Võttes arvesse tema õpetust tugevama ellujäämisest, on huvitav märkida, et
kõik tema enda lapsed olid üpris nõrga tervisega» (lk 86), Simone de Beavoir peatükk
algab kirjeldusega: « /../ kuuekümnendates ning «vanaldase ja kortsulise välimusega»
de Beauvoir huuled on värvitud ja küüned erepunaseks lakitud» ning «Intervjuu
kestel puhus ahelsuitsetajast de Beauvoir oma protežeele suitsu näkku /../» (lk
184). Ning loomulikult raamatu autorid teavad, et niisuguste kõlvatute inimeste mõtted on kahjulikud
ja ohtlikud.
Ma
ei tea, kui üldistatavad on minu tähelepanekud teadjate üha suuremast
domineerimisest. Kooli oludes olen mõningaid märke sellest täheldanud. Isiklikult
siiski loodan, et teadjate seisukohtade kõrval jääks ruumi ka nendele, kes
maailma suurtesse küsimustesse pigem kahtlevamalt ja arutlevamalt suhtuvad.
http://arvamus.postimees.ee/872358/toomas-jurgenstein-teadjate-tulek
No comments:
Post a Comment