Mulle meeldib väga vaimulik Elmar Salumaa
mälestusteraamat „Tiib pandud aastaile
õlale“. Ehk erilise tähelepanuga loen tema mälestusi Hugo Treffneri
Gümnaasiumi ajast (nii sellest asjast,
kui ta oli õpilane, kui ka õpetajaks olemisest). Võttes HTG vaimsust kokku, ta
kirjutab: „Meie mõttevahetuse õhkkonda ei mürgitanud mingid maailmavaatelised
doktriinid ja dogmad ega määratlenud selle kulgu mingi parteiline põhijoon,
millest me kartnuks kõrvale kalduda. Kõik see sündis ikka täiesti vabas,
sundimatus meeleolus, kus igaüks võis kartmatult esitada oma arusaamu ka siis,
kui need võisid osutuda ekslikuks. Ja kes meile seda pahakski pani: oli me ju
ikkagi otsijad, need kes alles algasid
oma teekonda elule vajaliku tõe otsinguil! Ja lõppude lõpuks ei harrastatud
meil õppetööski mingit ideoloogilist indoktrinatsiooni, sest tõeliselt haritud
inimestena pidime me ise igaüks jõudma veendumusele tões, heas ning kaunis. Me
pidime kasvama vabadeks, mitmekülgselt rikkaiks inimesiks.“( lk 172)
Mõneti on mulle märgiline, et Salumaa
nimetab eksimusi arengu normaalse osana. Minu jaoks peaks ka poliitika olema
pidevalt arenev ning eksitused selle paratamatu osa. Eksimise juurde kuulub aga
ka vigade tunnistamine. Mulle tuleb ikka meelde Augustinuse mõte, et inimlik on
eksida, aga kuratlik on uhkuse tõttu eksitusse jääda.
Tahaksin poliitikas tunduvalt enam
kuulda oma vigade tunnistamist. Viimase aja juhtumistest olnuks tõeliselt innustav
näha näiteks sularahaümbrikutega annetamise omaksvõtmist või siis tõdemust, et
venekeelse kooli eesti keel õppes pole eesmärke saavutatud.
Hakkasin mõtlema, et kas ma olen
kunagi tunnistanud, et olen midagi valesti teinud. Lihtsates asjades aeg-ajalt
olen. Ühe avaliku vigade tunnistamise olen ka kirja pannud. Tegin seda üsna
poeetiliselt paar aastat tagasi kooli almanahhis.
Vigade parandus
(Ilmunud Hugo Treffneri Gümnaasiumi
almanahhis Sulesepad 2012)
Ehkki iga kooliaasta alguse ja lõpuga seotud sügavad tunded,
aktused ja meeleolukad peod liigendavad õpetaja jaoks aastaid paremini kui mõne
muu elukutse esindajal, tabas mind ikkagi üllatus, kui oma siin koolis töötatud
aastad kokku võtsin ja juba üle tosina aasta kokku sain. Mõtlesin, et ehk on
see paslik aeg humoorikalt mõtiskleda HTGs õpetamisel tehtud vigade üle. Seda
enam, et mõnda neist vigadest olen korranud aastaid.
Näiteks ma ei teagi päris täpselt, kust on alguse saanud minu
poolt esitatud väide, et Vana-Kreeka Mileetose koolkonna filosoof Anaximandros
kinnitas, et algaineks oli piiritus.
Selle koolkonna filosoofid tegelesid küsimusega, kuidas ja
millest on maailm alguse saanud. Erinevalt seni ülekaalus olnud
mütoloogilistest seletustest otsisid nad maailma tekkele loodusest lähtuvad
seletused. Arvan, et õpetasin, et
maailma algaineks oli piiritus mitu head aastat, õpilased naeratasid imestunult
ja kirjutasid selle teabe üles. Alles viis-kuus aastat tagasi juhtis üks
õpilane tähelepanu sellele, et vastav kreeka sõna „apeiron“ tuleks pigemini tõlkida
vähem kahemõtteliseks piiramatuseks või piiridetuseks.
Tean kindlasti, et vahel olen liialdanud poeetiliste
kujunditega. Nii juhtus slaidiga keskaja õpetlasest Aquino Thomasest, kuhu
kirjutasin muu informatsiooni kõrval üles märksõnadena ka „kuivad aganad“ ja et loodustest võib leida „Jumala
jalajälgi“. Esimese märksõna kajastab Aquino Thomase enda elu lõpul antud
hinnangut oma suurteosele „Summa Theologiae“, teine kujutab poeetiliselt tema
seisukohta, et loodust uurides ja vaadeldes võib jõuda arusaamisele Jumala
olemasolust. Alles siis, kui
kontrolltöödes hakkasid need samad väljendid ilma seletusteta mulle tagasi
tulema, sain aru, et olen vea teinud ning esimesel juhul jäid kuivad aganad
lihtsalt arusaamatuks väljendiks, teisel juhul võis karta, et keegi sellest
ütlusest otseses tähenduses aru sai.
Aquino Thomase juures eksisin paaril aastal veel ühe
rõhuasetusega. Nimelt võis minu jutust jääda mulje, et ta vanemad kohkusid, kui
noormees tahtis hakata mungaks. Mungaks hakkamine oli pere nooremata poegade
puhul tavaline ja see neid ei kohutanud. Küll aga ei soovinud Thomase vanemad,
et nende pojast saaks dominiiklane. Tol ajal oli see ordu noor ja ei tundunud
piisavalt soliidsena. Seepärast vanemad röövisid oma poja, panid ta lossi elama
ning pakkusid talle kõikvõimalikke kiusatusi, et ta oma otsusest loobuks. Nagu
teada, suutis Thomas tagasi lükata kõik kiusatused peale toidu.
Vahel olen
ma kahelnud, kas on õige jätta osa informatsioonist enda teada. Näiteks olen õpilastega analüüsinud indiaanipealik Seattle'i (1780 – 1866) ülimalt
kuulsat kõnet, millega ta olevat vastanud valgete soovile maad osta. See kõlab
uhkelt:
Suur Pealik Washingtonis
saadab sõna, et soovib osta meie maad /../
Kuidas saab osta-müüa
taevast või maa soojust?
See mõte on meile võõras.
Kui õhu värskus
ja vete sädelus ei kuulu meile,
siis kuidas te saate seda osta?
Iga tükike seda maad on minu rahvale püha.
Iga helkiv männiokas, iga liivatera rannas,
udu hämarduvas metsas, iga välu,
iga sumisev putukas on püha
mu rahva meeles ja mõtetes /../
Pealiku
vastus on ülev ja olen palunud õpilastel analüüsida, missugused indiaanipealiku
looduslähedase usundi seisukohad on aktuaalsed ka tänapäeval. Samal ajal olen
varjanud teavet, et tegelikult ei tea keegi, mida pealik rääkis ja laialt
käibelolev tekst on kirjutatud sadakond aastat hiljem teledraama jaoks. Alles
pärast esmast analüüsi olen selle teabe lisanud ja küsinud, kas see õpilaste
seisukohtades midagi muudab.
Olen
hakanud kahtlema ka liiga ekstreemsetes näidetes. Äärmused on köitvad ja
meeldejäävad, näitlikustavad hästi religioonides esinevaid nõrkusi ja tugevusi,
kuid olen hakanud kartma sellelt pinnalt tulevaid liiga suuri üldistusi. Näiteks
mulle on hakanud tunduma, kas Jim Jonesi kollektiivse enesetapu loo
eksponeerimine, kus ligi 1000 inimest endalt 1978. aastal elu võtsid, toob
kaasa liigseid üldistusi kogu religiooni suhtes.
Või võtta näide budistlikust
tekstist, Šântideva
VIII peatükist:
52. Kui sa paska ei himusta, miks
embad siis teise inimese lihasaviga krohvitud ja kokku köidetud luukere?
53. Sinus endas on palju rooja,
naudi siis juba seda. Unusta, sitahimustaja, võõras pasakott.
57. Oo roojast joobunud meel! Sa ei
hooli pilvitust taevast paistva päikesekiirte läbi õitsema puhkenud värskest
lootosest, sitakerast aga saad naudingu!
61. Oh sitahimustaja, su omagi pask
pole sulle vastik ja sa himustad teisigi pasakotte!
Ma pole kindel, kas see
ilmekas ja meeldejääv näide inimeste paljude kiindumuste naeruväärsusest kaalub
üles võimalikud negatiivsed üldistused.
Viimaks
ma arvan, et aeg on tuua selgust ka minu taskust välja tulnud roosade sokkide
loosse, mis nii kirjalikul kui suulisel kujul on käibele läinud ning
algvariandist irdunud. Lugu oli selles, et kord oma nooremat tütart lasteaiaks
riietades olin talle sokid valmis pannud ja need kuhugi pistnud ja unustanud. Võtsin
siis kapist uued sokid, panin talle jalga ja viisin ta lasteaeda kohale. Koolis
esimeses tunnis juhtus, et haarasin taskuräti järele, kuid tõmbasin taskust
välja roosad sokid, lõin endale käega vastu laupa ja hüüatasin spontaanselt: “Ma
pidin need ju lapsele jalga panema.“ Võis tõesti mulje jääda, et viisin tütre
talvel paljajalu lasteaeda.
Aga
see lugu läheb ka edasi. Nimelt lõi see spontaanne sündmus klassis lõbusa
inspiratsioonirikka töömeeleolu ning ma otsustasin seda veel kahes klassis
korrata.
No comments:
Post a Comment