Pariisi
tulistamine puudutas mind päris sügavalt. Nii nagu Martin Kala täna Postimehes
kirjutas on sõnavabadus osa Euroopa vereringest. Ja seda vereringet tuleb
hoida.
Möönan ka seda,
et minu lemmikuks olev huumori stiil on pehmem kui rünnatud Charlie Hebdo toimetus viljeles. Kuid loomulikult see ei loe, loodetavasti
jõuan täna Tartu Raekoja platsile, et sõnavabadusele oma toetust avaldada.
Ei osanud muud,
kui otsisin üles paar oma vana juttu huumorist ja religioonist. Minu arvates on
need tihedamalt seotud, kui esmapilgul paistab. Ka islamiga, kus ma mulla Nasreddini
lugusid ikka nautinud olen.
Kas Jumal
naerab (Delfi 04.05.2001)
Sageli on oma
ettekujutlustes jäetud kristlased ilma mitmest normaalsest eluavaldusest:
veinijoomisest, seksist ja isegi huumorist. Hapu näoga kristlase stereotüüp on
üsna levinud ja küllap võib sellisel lähenemisel osaliselt ka põhjust olla.
Rangeid moraliste ja vagatsejaid on religiooni sees ja ümber kogu aega olnud,
kuid minu meelest ei ole nad vähemalt praegu domineerivad.
Piiblis on
verbi “naerma” kasutatud kokku ainult veidi üle neljakümne korra. Seega on
Piiblis üsna vähe juttu naermisest. Ja kui ongi, on see tavaliselt pilkenaer
või naerdakse mingil muul moel negatiivses tähenduses. Ehk on huumor ka usus
siiski olemas ning see tuleb vaid üles leida.
Piiblist
huumori otsinguid alustada ei ole lihtne. Näiteks Vana Testament tundub
vähemalt esimesel silmapilgul täiesti tõsine teos. Samas lisab otsinguile indu
teadmine, et juudid naeravad palju. On ju ka Eestis ilmunud juudi anekdootide
kogusid. Et Vana Testament on tekkinud juutlikus kultuuriruumis, peaks seal
kusagil ka huumorit olema.
Preester Vello
Salo on nimetanud Piibli kõige humoristlikumaks teoseks Joona raamatut.
Tõepoolest — paganad palvetavad ja õigeusklik juut magab rahulikult
uppumisohus oleval laeval. Joonas on ise Jumala poolt läkitatu, kuid
palvetamises jääb paganatele alla. Ega ka seda, et kala Joona neelab, ilma
huumorita mõista saa.
Huumor võib
välja tulla ka teistpidi — elu vaatamisest läbi piiblilugude prisma. Alan
Wattsi kujutluses ilmneb Jumala huumorimeel loomislugude tulemustes: ilma
huumorimeeleta poleks Jumal suutnud iialgi papagoid, ninasarvikut või jõehobu
luua (loomist ei tule siin loomulikult otseses mõttes mõista). Inimeste
karikatuurseks kujutamiseks on nimetatud loomad ja linnud asendamatu aines ning
Wattsi mõte tundub igati asjakohane.
Kas Jumal
viljeleb ka musta huumorit? — Bolševismi rajaja Vladimir Lenini appihüüdu
surivoodil püha Franciscuse poole ja tänapäevase satanismi isa Anton Szandor
LaVey surma katoliiklikus hospidalis nunnadest halastajaõdede hoole all on
selliste näidetena välja toodud. Esmapilgul tundub niisugune lähenemine liig
olevat, kuid ega must huumor olegi kõikide jaoks.
Huumori
positsiooni uurimisest religiooni sfääris võivad välja kasvada ka suuremad
üldistused. Reinhold Niebuhri arvates seob usku huumoriga asjaolu, et mõlemad
tegelevad inimese olemise puudulikkusega. Huumor sellistega, mis meid
eksistentsiaalselt ei puuduta, olgu näiteks või praeguste Tallinna võimustruktuuride
ja opositsiooni ühest äärmusest teise hüppavad suhted, mida kõrvalvaataja
endale nalja abil seletada saab. Usk seevastu tegeleb viimsete küsimustega nagu
surm, elu mõte või lunastus, mis sageli religioosset lahendust nõuavad.
Eelnevast skeemist lähtuvalt näeb Niebuhril huumoris teatavat usu eelastet.
Niebuhri
väljatoodud huumori eelnevust usule kasutatakse näiteks õpetamisel. Inglismaa
religiooniõpetuses käib paljude probleemide esitamine käib läbi nalja ja
koomiliste karikatuuride. Ehk on meil õpetamisel religiooni sfäär liiga
“pühaks” asjaks muudetud.
Tahaksin
lõpetada näitega elust. See juhtus paar aastat tagasi ühel Ida-Euroopas
toimunud konverentsil. Üks konverentsi juhtivaid skandinaavia pastoreid
väljendas seal enesekindlalt oma vaateid naiste pastoriks olemise vastu —
Piiblis ei olevat sellest midagi kirjas, naiste psüühika olevat nõrgem jne.
Konverents lõppes piduliku jumalateenistusega kohalikus kirikus, kus nimetatud
pastor pidi teenima. Tekkinud segaduste tõttu pidi ta kirikupingis istuma,
altaris teenis kohalik naispastor. Võibolla on selline Jumala viis
naljatlemiseks, võibolla lihtsalt juhus.
http://www.delfi.ee/archive/toomas-jurgenstein-kas-jumal-naerab?id=1481588
Religioon ja
huumor (Eesti Päevaleht, 30.november 2004)
Viimase nädala
jooksul on minult korduvalt küsitud arvamust uue EELK peapiiskopi Andres Põdra
kohta.
Tavaliselt olen
kinnitanud, et ta on mind ja minu abikaasat laulatanud, meie abielu on üsna
õnnelik ning ju ta siis oma tööd tunneb.
Küllap näitavad
paljud märgid, et Jumal armastab huumorit ja rõõmsat meelt. Vahel võib arvata,
et huumorimeeleta poleks Jumal suutnud iialgi papagoid, ninasarvikut või
jõehobu luua. On aga ka religioosseid õpetusi, mis viitavad otsesemalt rõõmu ja
nalja vajalikkusele. Näiteks rõhutati 18. sajandi esimesel poolel Ida-Euroopa
juutide hulgas tekkinud hassidismis, et kes ei suuda selles maailmas rõõmus
olla, ei suuda seda ka teispoolsuses.
Huumori
positsiooni uurimisest religiooni sfääris võivad välja kasvada ka suuremad
üldistused. Saksa juurtega Ameerika vaimuliku ja teoloogi Reinhold Niebuhri
(1892-1971) arvates seob usku huumoriga asjaolu, et mõlemad tegelevad
probleemidega, mis ratsionaalsele lähenemisele ei allu. Niebuhr näeb huumoris
teatavat usu eelastet.
Loomulikult on
huumor soovitatav ja isegi vajalik ka kristlike ametikandjate puhul. Seepärast
täidab Andrus Kivirähk (“Piiskopi haruldane amet”, EPL, 27.11) tänuväärset
ülesannet ning peapiiskopi võrdlemine korstnapühkijaga on mõnes kontekstis
igati asjakohane. Häda on aga selles, et peale analoogia korstnapühkijaga on
peapiiskopil veel palju muid funktsioone. Piltlikult ilmestab Kivirähki
kasutatud lähenemist tuntud lugu elevandist, keda viis pimedat kirjeldada
püüavad.
Samas ei pea
“elevanti” tervikuna mitte hoomav kirjanik sugugi kehv loovisik olema. Kui ta
filigraanselt oma vaatenurka edasi annab, võib tema sõnum jõuda isegi
klassikasse. Üle kolmesaja aasta tagasi kirjutas maailma üks tuntumaid
harduskirjanikke John Bunyan (1628-1688) “Palveränduri teekonnas” paavsti kohta
tunduvalt rängemaid sõnu kui Kivirähk, ning tema teost loetakse mõnuga
tänaseni.
http://epl.delfi.ee/news/arvamus/toomas-jurgenstein-religioon-ja-huumor?id=50998380
No comments:
Post a Comment