Pidasin järgneva kõne 2008. aastal ning tunnistan, et mõnes asjas on mu seisukohad või rõhuasetused muutunud. Tegelikult on see hea, mis näitab, et võtan ka uusi seisukohti kuulda.
Oskar Lutsu «Kevade» kaudu on
laulusalmi algusrida «Mis vaevab sinu südant,» saanud Eestis üldtuntud
pöördumiseks, kui kellegi mõtete ja probleemide kohta selgust otsitakse. Vahel
kasutatakse sellist pöördumist koos kerge irooniaga, vahel vägagi tõsiselt.
Mulle tundub, et Eesti Vabariigi juubeliaastal eeldab see küsimus õpetajatelt
suhteliselt üldist vastust oma muredest, kuid ka rõõmu ja rahulolu pakkuvatest
asjaoludest. Järgnevalt püüangi teha mõningaid ettevaatlikke üldistusi, mis
võiks kirjeldada õpetajate seisundit, tundeid ja rõõmusid aastal 2008.
Sissejuhatuses tsiteeriksin veel
auväärt preester Vello Salot, kes sageli tavatseb öelda: «Kes üldistab, see
süldistab.» Öeldu mõte on selles, et üldistades läheb sageli kaotsi individuaalsus
ja täpsus. Annan endale aru, et minu mõtted ei pruugi kajastada kõikide
õpetajate kogemusi ja arusaamu tänasest haridusmaastikust.
Õpetaja ja piirid
Alustuseks otsisin mõnda tänast
õpetajat iseloomustavat kujundit. Mingil hetkel veendusin, et 2008. aasta õpetaja on piiride looja ja
piirilkõndija, kelle poolt valitud tee mõlemal pool terendavad elusfäärid ei
pruugi talle enam tuttavad olla. Töötades õpilastega on aga vastuoluliste ja ka
mitmekesiste elualade piiride tutvustamine üks õpetaja ülesandeid. See on
ohtlik ja samas loominguline töö, sest postmodernistlikul ajal on selgeid ja
püsivaid piire vähe. Ühtaegu pakub niisugune looming võimalusi riskantseteks
valikuteks või siis valikutest loobumist, mis piltlikult võib tähendada Buridani
eesli kombel kahe ühesuguse heinakuhja vahel nälga suremist.
Minnes sümbolite juurest
konkreetsete näidete juurde, püüaksin välja tuua mõningaid probleeme, kus õpetajal mõistlikku piiri alati
lihtne aduda ei ole. Esiteks piirid täiskasvanu, nooruki ja lapse vahel. Millal
me õpetame koolis last, millal noorukit ja millal juba täiskasvanud inimest?
Alustaksin siin lõbusamates
toonides ja võin kinnitada, et õpetaja enese vanusepiir on raskesti tabatav
juba seetõttu, et õpilased teevad meid kogu aeg nooremaks. Räägin tuttavatele tihti
lugu, kuidas helistasin ühe oma õpilase lauatelefonile selge tahtmisega teda
noomida, väike õde võttis vastu ja kuulsin kuidas ta hüüdis: tule ruttu, jälle
sulle üks poiss helistab. No mis asja sa seal veel noomid!
Aga tõsisemaks minnes tahaksin
tähelepanu juhtida, Tallinna Ülikooli poolt koostatud põhjalikule
artiklikogumikule «Eesti kool 21. sajandi algul: kool kui arengukeskkond ja
õpilase toimetulek», kust võib lugeda, et üle 30% õpilaste arvates pole koolis
ühtegi õpetajat, keda võiks täielikult usaldada. Eesti koolide puhul arvas nii
koguni 37.2% küsitletud õpilastest.[1] See
on mõtlemapanev arv ning paneb küsima, kas me äkki kipume unustama, et tänased
gümnaasiumilõpetajad on juba 19-20-aastased. Nii mõnelgi juhul tuleks neisse
suhtuda kui partneritesse. Kui õpilasele ei anta tema õppetulemuste kohta
selgitusi ja tagasisidet ega võimaldata küsimusi esitada, siis kaob partneriga
usalduslik side. Kaob ka teatud osa austusest haridussüsteemi vastu.
Samas olen ise kogenud kui suur
on õnn arusaamisele jõudmine, et õpilased on muutunud õpetajast sõltumatuteks ja
mitmes ainevaldkonnas kompetentsemateks mõtlejateks. Sellisel juhul tuleb nende
täiskasvanuks saamist tuleb tunnistada ja nad lähevad oma teed. Tõsi, see võib
olla õpetajale valus: Platoni ja Aristotelese või siis Sigmund Freudi ja Carl
Gustav Jungi suhe, kus õpilased oma õpetajatest lahknesid, on siin kohased
näited.
Teiseks tooksin välja, et elame
kahe vabaduse piiril. Filosoofid teevad vahet vabadusel millekski ja vabadusel
millestki. Mulle tundub, et ühiskonnas ja ka koolis ülekaalukalt rõhutatud
esimene neist. Siim Kallas kirjutab: «Me elame vabaduste maailmas, enneolematus
vabaduste maailmas. Mida rohkem selle üle juurelda, mida rohkem jälgida, mis
maailmas toimub, mida rohkem võrrelda toimuvat ajalooga, seda rohkem võib
veenduda, et maailma on õrn ja haavatav. Miski pole kinnistatud igaveseks.
Vabadust ja vabadusi tuleb kaitsta ja hooldada.»[2]
Samas peab õpetaja kooli oludes
sageli tõdema, et vabadust mõistetakse vaid võimalusena sukeldumiseks
naudingute maailma. Statistikaameti andmetel on nii 15-aastaste poiste kui ka
tüdrukute hulgas on vähemalt korra kanepit proovinute osakaal mõne aastaga
tõusnud kuni kaheksa protsenti. 2006. aasta jooksul tarvitas vähemalt korra
kanepit 24 protsenti 15-aastastest poistest ja 14 protsenti tüdrukutest. 2006.
aastal tarbis 15-aastastest poistest üle veerandi ja tüdrukutest ligi üks
viiendik vähemalt korra nädalas alkoholi.[3] Nendele
andmetele mõeldes on isegi kahju, et naudingu otsimine ei kandu noortel sageli mitte
epikuurlikku mõtestatusesse, vaid pigem hedonismi.
Teatava õigustuse
saab ka hoidumine noorte liiga varasest täiskasvanuks pidamisest. Ja siit ka
piirilkõndijale suur väljakutse, pakkuda piire ja raame, mis avaks õpilaste
jaoks vabaduse millestki võlud, mis omakorda võimaldavad noore inimese loovat
arengut.
Koostöö ja konkurents
Kolmandana nimetaksin õpetaja
piirsituatsiooni fragmentaarsuse ja terviklikkuses vahel. Alustan siin pisut kaugemalt. Kõik me teame, et viimastel
aastatel on laiatarbekaubaks saanud pildistavad, lindistavad ja filmivad mobiiltelefonid
ja kaamerad. Neid kasutatakse intensiivselt ka koolisituatsioonides ja väga
mitmed lindistused on Internetti ülespanduna tekitanud suuri skandaale.
Teoloogina
ütleksin, et kooli on tagasi tulnud inimest igal momendil jälgiv Jumala silm. Samas
tundub mulle, et uue ajastu «Jumala silm» fikseerib ja avalikustab vaid
fragmente ning kaduma läheb tervik. Pedagoogiline töö on aga tervik. Kui vaadata
ühte tundi võiks väita, et õpetaja rõhutab liialt mingit seisukohta või teemat,
keskendub liialt ühele probleemile, tegeleb liialt ühe õpilasega vms.
Tunnistan, et selliselt muutunud keskkond on õpetajale pisut hirmutav.
Võib-olla ma liialdan, kuid näen
just terviklikkuse kadumisel haridussfääri imbumas teatavat
ärapanijamentaliteeti. Näiteks avaldub see vaidlemise stiilis, kui mitmete
tõsiste ja südamevaluga kirjutatud probleemide puhul kistakse diskussioonil
vastaspoole kontekstist välja lause, mida seejärel üldistatakse ning hakatakse
siis naeruvääristama. Olen tunnetanud niisugust lähenemist kui arutatakse ka
nii tõsiste teemade kui meie kooli fakti – või analüüsikeskuse, tuupimisvajaduse
või loomingulisuse, reaalia või humanitaaria domineerimise, rahvusluse ja
kosmopoliitsuse üle. Kahjuks olen tihti ka avastanud, et niisugune ärapanijalik
lähenemine töötab ja Murphy seadus: «Igale keerulisele probleemile on olemas
lihtsad, endastmõistetavad ja valed lahendused.» kehtib ka haridussfääris.
Järgnevalt tahaksin tõdeda, et
õpetaja töö toimub koostöö ja konkurentsi piiril. Nii konkureerime riigieksami
tulemuste, õpilaste koolivalikute, koolide püsimajäämise jm nimel. See on
kandunud edasi ka kooliellu: soositud omadused on individualism, ettevalmistus
karjääriks ja läbilöögivõime. Samas olen kuulnud ka sellise lähenemise
ühekülgsust kinnitavaid ütlusi. Meenub haridus-
ja teadusministeeriumi
välishindamisosakonna nõuniku Maie Kitsingu kokkuvõttev ja tabav ütlus meie edukaid
TIMMSi ja PISA tulemusi ja nendega kaasnenud õpilaste küsitlusi ning õpilaste
rahulolu uuringuid kommentaarides:«Eesti
õpilane on tark aga õnnetu.»
Loomulikult on raske vaielda
väitega, et teatud konkurents on edasiviiv, kuid domineeriva üldprintsiibina
hakkab see lõhkuma koostööoskusi ja dialoogi. Lapsed, kes konkurentsis alla
jäävad, löövad käega ja on kergesti haavatavad. Õpetajad, kes konkurentsis ei
püsi, on närvilised.
Samas olen koolielus tunnetanud,
kui viljakalt mõjub koolis on dialoog, seda nii õpetaja ja juhtkonna, õpetaja
ja õpetaja ning õpetaja ja õpilase tasandil. Tõeline dialoog tähendab avatud
lähenemist, kus vastastikuseid väiteid kuulatakse ja ollakse valmis enda
seisukohti korrigeerima. Dialoogis kujuneb sageli tolerants, mõistmine ning
seal omandavad sekundaarse tähenduse ka numbrilised saavutused. Sellest on
tänapäeva koolielus puudus.
Loomulikult ei tähenda dialoogi
ja tervikliku lähenemise rõhutamine, et koolielus hakkavad kohe konfliktid
vähenema. See pole võimalik, hariduses toimuvad muutused aeglaselt ja vilju
võib sageli noppida alles kümne või enamagi aasta pärast. Küll aga tuleks
püüelda selle poole, et meie niigi väheste laste hulgast me kedagi ei kaota ja
õpetajad ametist enam lahkuda ei soovi.
Kõige haavatavamaid inimesi olen
vahel kutsunud vähemateks vendadeks, kelle kohta Jeesus on öelnud: «Tõesti ma
ütlen teile, et mida te iganes olete teinud ühele nende mu vähemate vendade
seast, seda te olete minule teinud.»[4]
Analoogiliselt astus suur hindu Mahatma Gandhi välja India vähemate vendade,
ühiskonnaelust väljaaetud kastitute eest, keda ta kutsus jumala rahvaks ja viis
neid templitesse ja muudesse kohtadesse, mis neile seni olid suletud.
Vähematele vendadele peab koolis rohkem tähelepanu pöörama, olgu selle rollis
siis koolipoiss või -tüdruk, mees- või naisõpetaja.
Uue ja vana kooli piiril
Viimaks tahaksin rõhutada, et oleme vana ja uue kooli
piiril. Meie pedagoogiteaduste raudvara Johannes Käis on välja toonud vana ja
uue kooli kümme käsku. Esitan need paaridena nagu ka Käis.
Vana kool
|
Uus kool
|
1. Pane tähele ja kuula sõna
|
1. Ole huvitatud oma tööst
|
2. Jäljenda
|
2. Ole iseseisev
|
3. Ära liigu klassis ilma loata
|
3. Ole vaba, uuri, katsu järele
|
4. Ära räägi ilma loata
|
4. Vaidle
|
5. Ära naera tunnis ilma loata
|
5. Tunne rõõmu oma tööst
|
6. Püüa olla kõige parem
|
6. Püüa töötada eeskujulikult
|
7. Püüa teistest ette jõuda
|
7. Püüa aidata kogu klassi
|
8. Ära aita kaasõpilasi
|
8. Aita eriti nõrgemat
|
9. Ära kasuta kaasõpilase abi
|
9. Võta vastu tugevama abi
|
10. Ära astu üle kooli
kodukorrast
|
10. Tee nii palju kooli heaks
kui suudad [5]
|
Pangem tähele, mitmed Käisi
käsitluses vanasse kooli kuuluvad käsud on leidnud uue hingamise tänases koolis.
Aga eks ole postmodernistlikus maailmas selline ringkäik loomulik, küll aga
paneb see õpetajale piiride tõmbaja raske, vastutusrikka ja loova ülesande.
Tulles lõpuks tagasi ettekande
alguses esitatud algse küsimuse juurde, mis vaevab 2008. aastal Sinu südant,
õpetaja, siis piiride looja ja piirilkõndijana ei ole mul sellele küsimusele ühest
vastust. Küll aga tunnetan, et selle vanast Eesti koolitraditsioonist tuleneva
küsimuse kasutamine annab mulle kindlust vaadata õppimiseks minevikku ning suunata
oma otsingud uute piiride tunnetamiseks tulevikku. Võin lõpetuseks vaid Kurt
Vonnegutist inspireerituna sedastada: armas Jumal anna mulle jõudu nihutada
piire, kui see on vajalik, tunnetada piire ka siis, kui nende muutmine pole
minu võimuses ja mõistust nende kahe vahel vahet teha.
[1] Marika Veisson, Roman
Kallas, Mare Leino, Viive-Riina Ruus. Erinevusi ja sarnasusi Eesti Vabariigi
eesti ja vene õppekeelega üldhariduskoolide koolikultuuris, õpilaste edukuses,
heaolus, huvides ja toimetulekus. -
Eesti kool 21. sajandi algul: kool kui arengukeskkond ja õpilase
toimetulek. TLÜ Kirjastus 2007, lk 87.
[3] Hetlin Villak. Uuring:
noored eelistavad kanepit koolile. - Eesti Päevaleht online 19. 06 2008.
[4] Matteuse evangeelium 25:40
[5] Johannes Käis. Valitud
tööd. – Tallinn 1946, lk 124.
No comments:
Post a Comment