Ega
ma ei salga, et ma loodan valimistel toetust oma õpilastelt, niisama nende
vanematelt ja vanavanematelt. Aga olgu see öeldud, et kindlasti ei soovi ma
seda, et keegi hääletab minu poolt seepärast, et me saime koolis hästi läbi.
Valige mind ikka ainult siis, kui arvate, et olen väärikas kandidaat ja minu
ideedest võiks kasu olla.
Lisan
tänaseks blogilooks 2006. aastal peetud lõpukõne. Vist ei leidnud üles viimast
varianti, mäletan, et midagi ma nagu tekstis muutsin, kuid tõenäoliselt mitte
eriti palju.
Kõne Hugo
Treffneri Gümnaasiumi abiturientide lõpetamisel 2006. aastal
Austatud
lapsevanemad, vanavanemad, lõpetajate lähedased, sõbrad ja tuttavad! Head
kolleegid! Eelkõige kallid lõpetajad!
Pisut
vähem kui kolm aastat tagasi alustasime koos HTGs – kes õppijana, kes koduse
suunajana, kes õpetajana. Kui püüan täna kaardistada meie suhete hetkeseisu,
siis esimeseks mõtteks on, et meie rollid hakkavad segunema. Üha sagedamini
tunnen, kuidas õpilased mind õpetavad, aeg-ajalt on õpetajad rääkinud, et on tunnevad
end lapsevanemana, nii mõnegi lapsevanem on õpetajana meie kollektiivi harinud.
Võibolla on isegi hea, et selline segunemise protsess täna katki lõigatakse –
uued väljakutsed, uued mõjutajad ja vaheldus on isiksuse igakülgseks arenguks ilmselt
vajalikud.
Veel
kord tagasi algusesse kolm aastat tagasi. Mäletan ühte juhust septembrikuust, ma
ei tundnud oma klassi tol hetkel veel kuigi hästi ja kätte jõudis töövihiku rahade kogumine. Valisin
välja ühe soliidse olekuga õpilase ja palusin tal hakata rahasid koguma. Ta
vaatas hetkeks oma paberitesse ja ütles siis – jah, kahel on raha veel
toomata.
Juhtum on
kõnekas. Üsna loogiline on ka asjaloo edasine areng. Tolle õpilase hooleks sain
usaldada nii palju oma klassijuhataja tööst, et hakkasin end nimetama
abiklassijuhatajaks. Aga tänu sellele tekkis mul koolis pisut vaba aega ja ma
sain teid, head lõpetajad, pisut terasemalt jälgida.
Kirjeldan
järgnevalt mõnda teie hulgast, võibolla tunnete ära. - Justnagu
Pythagorase koolist väljaastunud noormees, kelles on tasakaalus sealse
õppeasutuse kaks tähtsamat ainet, matemaatika ja muusika, huulerõngast ja pikka
magamist armastav filosoof, kes mõningaid Schopenhaueri tekste lugedes endast
välja läks, häid esseesid kirjutav kaunitar, kellele tema sarnasust Sitsiilia
lesknaisega kord kogemata ka valjusti välja ütlesin ja veel paljusid teisi. Mingil
hetkest peale märkasin, et anonüümsuse kadus ja klassipäevikus seisva nime taha
ilmus isiksus.
Siin
on tugevaid paralleele ühe minu lemmikkohaga Vanast Testamendist, kus
loomislugudes seisab kirjeldus sellest,
kuidas Jumal peale loomade valmistegemist need inimese ette toob ning inimene
neile nimed annab. Ka selles loos hajutab teadmine anonüümsuse. Lisaks
rõhutatakse veel inimese tähtsustamist, loodushoidu, loomingut ning huumorit.
Täpselt nagu HTGs.
Teid,
head lõpetajad, tundma õppides, olen püüdnud
tabada ka meie lendu juhtivaid ideid.
Alustaksin ka siin pisut kaugemalt. Mõni aeg tagasi juhtusin
meediast lugema nupukest „Prantsuse toll tabas 12,2 miljoni euro väärtuses
heroiini“. Ehkki konfiskeeritud narkootikume oleks võinud hinnata ka kaalu -
või ruumalaühikutes, otsustati pealkirjas viidata heroiinikoguse rahalisele
väärtusele kui tõenäoliselt kõige mõjusamale näitajale. Küllap iseloomustab
toodud näide hästi Lääne-Euroopa inimese majanduslikele väärtustele keskendunud
mõtlemist. Kindlasti pole ka meie HTGs sellisest mõtlemisest vabad.
Samas mulle tundub, et rahaühikutesse arvutamist tasakaalustab
HTGs tugev vaimu rõhutamine. Kõneleme süüdimatult Hugo Vaimust, loojaid
valdavast ängist, satume vaimustusse näitemängudest ja saalihokist ning ootame
Godot-d.
Samas pole selline materiaalsuse ja vaimu tasakaalu HTG variant passiivne ja igav neutraalsus, vaid julgete ja
sageli isegi väljakutsuvate väidete vaidlusest ja konkurentsist sündinud tasakaal.
Akadeemilisust tasakaalustab meil äärmuslik eksistentsialism ning
uusplatonistlikku vaimu rõhutamist toob maa peale pragmatism. Mulle tundub, et näiteks
ajutised langused õppetöös ja sellest uue kvaliteedi tekkimine on HTGle omase
julge mõttelennu ja analüüsi kasutamise tulemus.
Kirjeldatud
mõttelaadi taga aiman ma ka Euroopalike väärtuste tähtsustamist ja nende
väljendamist igapäevases elus. Kindlasti kuulub nende väärtuste hulka ka sõnavabadus,
kuid mitte ilma vastutuseta öeldu eest. 19. sajandi ühe mõjukaima inglise
filosoofi John Stuart Milli arvates on vabaduse piiramise ainsaks õigustuseks põhjendamatu
kahju tegemine teistele. Mulle tundub, et treffneristid suudavad sellest
hoiduda.
----------
Hakkan lõpetama.
Viimastel aastatel on loodud mitmeid kultusfilme. Hoolimata uutest on minu
lemmikuks jäänud juba kümmekond aastat tagasi valminud James Cameroni Titanic. Mäletate
võrratute Leonardo DiCaprio ja Kate Winsletiga peaosades.
Teadlikult
liialdades tunnetan ka praegu laevalt põgenemise meeleolu, koos ootuse, traagika,
tunnete jõulisuse ja ebamäärase lootusega. Ja Titanicult meenub, et sellel
teadmatuse tunnil mängib laevalael muusika, see peatub hetkeks ning esimest
viiulit mänginud mees ütleb oma kaaslastele: “Dzhentelmenid, mul oli au mängida
koos teiega“. Kallid lõpetajad – ütlen seda õpetajate nimel – meil oli au
õppida koos teiega.
No comments:
Post a Comment