Lisan blogisse täna ERR kandidaatide teadetes avaldatud loo. Eks see pisut ilukõneline on, lisaks kasutan seal mõnda vana mõtet. Pildil arutan oma nõunikuga kampaania edasist kava.
Ehitame mõnusat
ühiskonda
Küllap viib Eesti muusiku Chalice'i (Jarek
Kasari) laulu „Minu inimesed“ kuulamine täna mõtted eelkõige paljude inimeste
Eestist lahkumise peale. See on tõsine küsimus, millest ei saa ükski Eestimaa
pärast muret tundev inimene mööda vaadata. Tegelikult on ju ka probleemi
lahendus lihtne, tuleb luua ühiskond, kuhu siin olijad tahavad jääda ja
lahkujad igal juhul tagasi pöörduda.
Eesti rahvapärimuses on olulisel kohal mõnu
mõiste. Et elu kulgeks helgelt on vaja mõnusaid suhteid nii inimestel omavahel,
kuid mõnu on vaja ka suhtesse looduse, kultuuri ja riigiga. Ise olen
tunnetanud, et sellised suhted algavad sageli haridusest.
Ma arvan, et enamik inimesi on aeg-ajalt
kogenud meeleolu, mis vastaks mõnusale ühiskonnale, kus ta sooviksin elada. Kooliõpetajana
kogen seda sagedamini just kollektiivis. Mäletan klassijuhatajana näiteks kahe
erineva klassiga peetud väljasõite Emajõe lodjal. Mööda libises kaunis keskkond,
õpilased olid üksteise vastu head ja mõistvad, omavahelised vestlused olid huvitavad,
vahepeal sai ujuda jne – kõik see moodustas koosluse, kuhu oleks tahtnud ikka
ja jälle naasta. Olen mõelnud, kas sedasama harmooniat on võimalik ka ühiskonda
laiemalt tuua. Järgnevalt mõtisklengi sellel teemal läbi haridusvaldkonna, mida
ma kõige paremini tunnen.
Alustan siiski ohtude kirjeldamisega, mis
harmooniat rikkuda võivad. Austan väga soome haridust, kuid põhjanaabrite
haridusedu üks arhitekte Pasi Sahlbergi on soome koolide arengu osas vägagi
murelik ning osutab neljale ohtlikule sümptomile: «[---] võistlus koolide
vahel, võimalikult standardsed koolid, palju autonoomiat, ent pidev õpilaste
testimine, et lapsevanemad teaksid, milline kool on parim. Koolides nähakse
äritegemise võimalust, mitte kõigile mõeldud avalikku hüve [---]» (Riin Aljas,
«Soome haridusedu isa: 21. sajandi koolides levib HIVga võrreldav viirus», EPL
29.11.2013). Arvan samuti, et liigne konkurents ja kontrollimine, kiirele
kasule suunatud mõtlemine ning erinevuste eitamine on asjad, mis mõnusasse
ühiskonda ei sobi ja mida peaks vältima.
Missugustele põhimõtetele aga mõnusat kooli
üles ehitada? Kunagi püüdsin üsna ebastandardselt ja osalt kolleegidelt
laenatud mõtteid kasutades tuua välja neli põhimõtet, mida järgides võiks
koolis luua keskkonna, mida võiks nimetada mõnusaks. Püüan neid põhimõtteid
ettevaatlikult laiendada ka ühiskonnale.
1.Pidada meeles asjaolu, et harjutamine teeb harjutajaks!
Seda
faktikeskse ja loomingulisust tapva õppemeetodi vastast mõtet kuulsin ma
esimest korda Hugo Treffneri Gümnaasiumi füüsikaõpetajalt Madis Reemannilt.
Teatud asjade järjepidev ja nüri kordamine on loomingulisust tappev ja
ebaefektiivne. Alati peab õpilasel olema teada idee, mida tähendab käsitletav
tekst, situatsioon või sündmus suuremas tervikus. Sedasama on vaja mõnusas
elus, see peab olema mõtestatud.
2. Õpilasel peab olema võimalus õpetajale haiget teha.
Haiget
tegemine on siin loomulikult mõeldud vaimses tähenduses. Olengi oma koolis täheldanud üht kummalist
reeglit, et head õpetajad annavad sageli nii koolielus kui ainetunnis
õpilastele võimaluse end rünnata, ning õpilased õpivad reeglina 12. klassiks
selgeks, et seda võib ainult tungival vajadusel kasutada. Tolerantsus ja
mõistmine ei sünni enamasti momentselt, selleks on vaja aeg-ajalt järele anda
või aeg maha võtta.
3.Seisukohavõtt on parem kui kritikaanlus.
Arvan, et
igasugune kriitiline mõtlemine peab olema koolis soositud, samas kritikaanlus
niisama selgelt taunitud. Loomulikult ahvatleb iga õpilast õpetaja ummikusse
ajamine. Õpetajal peaks meeles seisma aga kaugem eesmärk: õpilasele peaks
esmaseks muutuma oma seisukoha kujundamine ning alles selle aluselt vastaspoole
kritiseerimine. Usun, et enam-vähem sama kehtib ka ühiskonnas. Ning ka
kritiseerida saab lugupidavalt. Mulle on alati meeldinud Eesti hariduslisti
hinge Raivo Juuraku (kes kandideerib Eestimaa Rohelistes) põhimõte, kahtlusta
millegi väitjat alati heas.
4. Erinevate õppesuundade sümbioos.
Näiteks minu
poolt õpetatud usundiõpetusel väga tihedad sidemed ajaloo ja kirjandusega, kuid
olen püüdnud õpetamisse haarata ka võimalikult palju näiteid reaalainetest,
bioloogiast, inimeseõpetusest jne. Mulle näib, et mitmekesisus on üheks mõnusa
elu komponendiks ja sellel on Eestis veel arenguvõimalusi. Ühiskonnas tähendaks
see näiteks paljude stereotüüpide uuesti läbimõtlemist.
Minu jaoks
on kirjeldatud mõnusa elu loomisel kõige lähedasemad Sotsiaaldemokraatliku
Erakonna ideed ja inimesed. Tartu linnas ja ka riigi tasandil olen oma silmaga
näinud, kuidas paljud nendest ideedest ka realiseeruvad. Samas olen oma blogis
kiitnud ka teisi erakondi ning mõnusa elu ehitamiseks annavad kindlasti oma
panuse ka nemad.
Kooliõpetajana
annavad mulle kinnitust õnnestunud praktikad. Minu üks ilusamaid mälestusi ülemöödunud
suvest oli kohtumine oma kunagiste õpilastega, nüüdseks meeldiva abielupaariga.
Jõime kohvi, rääkisime maast-ilmast, loomulikult koolist ja eneste käekäigust
ning jutuajamise lõpus pöördusid nad minu poole ootamatu ettepanekuga: «Meil
läheb majanduslikult hästi ja me saame keskmisest paremini hakkama. Kui Sul oma
klassis on mõni õpilane, kes vajab majanduslikku tuge, siis anna teada, me
aitame!» See on näide mõnusast Eestist.
http://valimised.err.ee/v/riigikogu_valimised_2015/kandidaadid/kandidaatide_teated/f54c108a-0184-4748-9962-d4fb850f405a
No comments:
Post a Comment