Eile pälvis
mu tähelepanu Delfi uudis, kes refereeriti Kaja Kunnase Helsingin Sanomate artiklit: „Tallinn on hoiatav
eeskuju koolide vabalt valimise tekitatavast kaosest.“ Arutelu
esimese klassi vastuvõtukatsete üle on
väga tõsine teema, õiget lahendust mul pakkuda pole, kui natuke olen sellel teemal
mõelnud küll, kunagi artikligi kirjutanud.
Katsed seitsmeaastastele – liiga vara
(EPL
18.01.2011)
Poolt- ja vastuargumente on mitmeid. Ühelt poolt
kinnitatakse, et on vastutustundetu lõhkuda hästi toimivat eelkooli- või
süvaõppesüsteemi, mis nii mõneski koolis algab esimesest klassist. Teisalt
väidetakse, et kuue-seitsmeaastaste laste üksteisega konkureerimine lähtub
eelkõige lapsevanemate eelistustest ja toob kaasa koolide kihistumise.
Haridustee algusest peale jagatakse lapsed heade ja halbade koolide
õpilasteks.
Katsetega õpilasi valides pannakse alus koolidele,
mida eri kontekstis on nimetatud süvaõppega, õppimiskallakuga või ka
eliitkoolideks. Usun, et paljudele kultuurihuvilistele inimestele meenub
eliitkoolidele mõeldes Hermann Hesse (1877–1962) kuulus teos „Klaaspärlimäng”.
Selle rikkalikul fantaasial baseeruva raamatu keskseks tegevuskohaks on
vaimueliiti ühendav struktuur, Kastaalia, mida toidab eliitkoolide süsteem:
„Need koolid, lühidalt eliitkoolideks kutsutud, moodustavad targa ja elastse
sõelumissüsteemi, mille kaudu juhtkond valib üle terve maa kõikidest koolidest
välja parimad anded, kellest peab tulema järelkasv Ordule ja kõige tähtsamatele
ametikohtadele kasvatus- ja õppesüsteemis.”
Hesse poolt visandatud looduslähedane ja rikkalikult
individuaalset arengut pakkuv, kuid samal ajal pingerikas õpe äratab eliitkooli
vastu tavaliselt sümpaatiat. Olen Eesti kontekstis seda nautinud päris
ootamatutes oludes, näiteks vaadates Tallinna reaalkooli noorte poiste
korvpallivõistkonna mängu, kus kehaliselt keskmiste eeldustega poisid mängivad
targalt ja nutikalt. Arvan, et õpilasi valivad koolid on rikastanud Eesti
haridust, pakkunud eeskuju oma innovaatilisusega ja olnud õpilastele
kindlaks baasiks oma elu ja haridustee jätkamisel. Kindlasti on mõistlikuks
eesmärgiks võimalikult paljude sama suurepäraste koolide teke.
Nii väikest
ei saa testida
Kui tulla tagasi „Klaaspärlimängu” juurde, siis
olulise erinevusena Eesti koolikatsetest tuleks mainida, et peategelane Josef
Knecht on eliitkooli astudes 13-aastane. Mulle tundub, et põhimõtteliselt
peaksidki õpilasi nende kalduvuste ja võimete järgi jaotavad koolikatsed
kuuluma hilisemasse kooliaega, Eesti oludes olema eelkõige gümnaasiumisse
astumiseks. Mitmel pool Eestis tekkivad puhtad gümnaasiumid peaksidki toetama
õpilaste hilisemat jaotust.
Enamik spetsialiste arvab, et koolikatsetel pole
võimalik seitsmeaastast kuigi pädevalt testida (ma ei pea siin silmas näiteks
muusikakooli katseid), paremaid tulemusi saavutavad seal etteõpetatud ja
varaandekad lapsed. Samas süvendavad katsed juba koolitee algusest peale
konkurentsi ja edukust tähtsustavat koolimudelit. Konkureeriv mõttelaad on
ühiskonnas ja koolis niigi kinnistunud. Eduka konkureerija mudel on sageli
kandunud edasi ka õpilaseni: soositud omadused on individualism, valmistumine
karjääriks ja läbilöögivõime. Samal ajal võib kahelda, kas konkurentsi
rõhutamine lahendab selliseid probleeme nagu õpilaste väljalangevus või
asjaolu, et Eesti õpilane on uuringute kohaselt Euroopas üks õnnetumaid.
Mulle tundub, et koolides on pigem puudus õpilastevahelisest ühtsusest ja
solidaarsusest.
Juhan Liivi kirjutatud lühijutus „Külakoolis” on juttu
vaesest ja rikkast koolipoisist, kes lõunasöögiks rukki- ja odraleiba
vahetavad ning tunnevad, et nad mõlemad on kõvasti võitnud. Kas on midagi
sellist võimalik ka katsete pooldajate ja nende vastaste vahel? Julgustab see,
et mõlemad soovivad õpilaste ligipääsu võimetekohasele ja individuaalseid
andeid soosivale haridusele.
Küllap on üsna paljud seisukohal, et esimesse klassi
astujate koolikatsed neile ei meeldi, kuid ei osata ka pakkuda head meetodit,
mille alusel võtta õpilasi vastu kooli, kuhu soovijaid on tunduvalt rohkem kui
õpilaskohti ja vähemalt formaalselt elavad kõik soovijad kooli piirkonnas.
Seetõttu tundub mulle, et katsete näol on tegemist millegi ajutisega. On ju
olemas mitmeid väga loomulikke kriteeriume õpilase vastuvõtuks nagu elukohajärgsus,
samuti peaksid kokku jääma ühe pere lapsed. Kindlasti aga on riigi ja
omavalitsuse ülesandeks tagada, et teatud koolide ebapopulaarsus poleks
tingitud õpetajatepuudusest või lagunevast koolihoonest.
On tähelepanuväärne, et „Klaaspärlimängu” lõpus
pöördub ka Kastaalia hierarhia tippu jõudnud Josef Knechti tähelepanu
eliitsüsteemist väljaspool asuvatele koolidele: „Me ei tohi enam sellele lootma
jääda, et väljast koolidest meile pidevalt andekaid õpilasi juurde voolab, kes
Kastaaliat säilitada aitavad. /.../ Ma palun mind käesolevaga magister ludi
ametist vabastada ja väljaspool Kastaaliat mingi tavaline kool – olgu suur või
väike – minu hoolde usaldada ning lubada, et ma vähehaaval kutsun selle kooli
juurde õpetajaks noori orduvendi, inimesi, kes kindlasti kõik teevad, et meie
põhimõtted sealsete noorte lihasse ja verre juurduksid.”
http://epl.delfi.ee/news/arvamus/katsed-seitsmeaastastele-liiga-vara?id=51290350
No comments:
Post a Comment